Selfie, hva i huleste vet en gammel mann om det?

Jeg har jo hørt om å være selvopptatt, egoist, innbilsk og sikkert flere begreper i samme duren. Men nå dukker jo “selfie” opp i en rekke sammenhenger. Og når en gammel kall er så til de grader dristig som å lage seg blogg, og dermed tråkke ut i den digitale verden med begge føttene, , Ja da må man jo vite hva det snakkes om. Så nå skal jeg gjøre et tappert forsøk på å være “selfie”.  😀 

Det kan jo også være lurt å forberede sarte sjeler blant bloggerne hva de kan forvente seg av innlegg fra denne kanten, sånn med tid og stunder.

Vakkert ikke sant? Trodde faktisk at jeg tok skjegget for mange år siden. Kona var på senvakt på Aldershjemmet en sommerdag, og i et uoverveid øyeblikk på badet så var skjegget borte. Nå så jeg jo selv at dette kom til å vises, når den kritthvite huden kom frem i sterk kontrast til det brune. Jeg blir jo veldig fort brun, melder de høytrykk på yr.no, så er det gjort. Da jeg kom i stua satte begge guttene i et hyl i vill panikk og skrekk. Da ble jeg nesten like hvit over det hele, naboene måtte jo tro det verste. Men som så mye annet så gikk det bra til slutt.


Jeg har jobbet hele mitt liv fra jeg var 18 år. Ikke akkurat i den jobben illustrert ovenfor, men med litt av hvert. Det har vært en spennende ferd i en tid med utrolig utvikling. Nå må dere huske på at jeg er født i en tid da vi unge kunne sitte med ørene klistret inn i radioen og høre på en 10.000 meter på skøyter og notere rundetider. Jeg lurer nå på om det funker… ehh fungerer for dagens ungdommer, men det skal jeg ikke spørre om. Og når TV kom! Du allmektige så spennende det var å se en 50 km på ski med bilde. Der forsvant de inn i skogen, og det var ulidelig spennende å se hvem som først ut av skogen 3 timer senere.


Men nå skulle jeg jo ikke skrive livshistorien, bare gjøre et tappert forsøk på å være sånn “selfie” her og nå. For jeg er og blir pensjonist. Om den situasjonen ikke kommer overraskende så kommer den jo mens hodet ennå ikke har skjønt at skrotten er gammel. Så det går litt tid før det “går seg til”, for å si det sånn. Men det første jeg bestemte meg for var å anskaffe meg drivhus. Og det har jeg jo allerede blogget om. Og det kommer mere,,, mye mere etterhvert som det spirer og gror. 

Hmmm.. hvor mange potter går det pr blogginnlegg montro? 😀 Neida, ta det helt med ro jeg er nå ikke helt gal. Eller det vil si, jeg har jo fått den beskrivelsen når jeg krysser av i frøkatalogene, og ikke minst når det ikke er plass til lille meg i drivhuset når det vokser seg skikkelig til 😀


Men nå er det jo ikke drivhus sesong hele året. Da kom jeg på tannlegen min som ble pensjonert før meg. Hver gang jeg hadde time til han, så stod han der med boret i handa og maste om at jeg måtte begynne i mannskoret. Nå har jeg aldri vært noen gedigen sanger i noen sammenhenger Men jeg har jo en viss kjennskap til noter og brukte da å synge når det var anledninger til det. Men i den jobben jeg hadde så passet det veldig dårlig. Så når jeg ble pensjonist så tok jeg tok sjansen og møtte opp en dag…..

Her ser dere, det er meg som er ute og svever til venstre der. Men det gikk noe bedre når jeg klarte å se både på tekst og noter på samme tid, og fikk en solid kar på sida av meg kunne dette her. Men en ting kan jeg si, at jeg hadde ikke drømt om at det var så moro og så sosialt som jeg har funnet ut etterhvert. Det er bare en hake ved det, åssen i alle dager skal jeg makte å få 40 års diplom når jeg begynte i koret i en alder av 63?

Sånne kompliserte spekuleringer er ikke gjort å gjøre for en gammel mann som har tatt det meste av utdannelse mens han var i arbeid. Men nå har jeg jo alltid likt eksamener, så jeg fant ut at nå hadde jeg sjansen å bli student ved universitetet. Da fikk man jo det gjentagne spørsmålet om hva jeg skulle bli når jeg ble stor. Men når man ikke har blitt over 165 i min alder, så har jeg slått meg til ro med at jeg ikke kommer til å bli stor, så da var den problemstillinga ikke aktuell. Men det er faktisk ganske mange godt voksne som tar studier nå. 

Men da skal man jo helst bo alene eller sammen med noen som godtar at gubben finner på sånne rare ting bare for moro skyld, sånn som jeg har gjort. Men nå er det slutt med studier, tror jeg. For nå er jeg blitt blogger. Nei forresten jeg mangler noen ganske vesentlige forutsetniger for å kunne bli det fullt ut.


Jepp. Jeg kjøpte meg nemligen et Canon 500D da jeg ble pensjonist. Men den bruksanvisninga har sett på meg med et hånlig blikk hver gang jeg har gjort et forsøk på å finne ut av alle knotter og knapper. Så nå har jeg meldt meg på kurs. Tre hele dager til ende i slutten av mars, her skal det bli bilder… juuhuuu….

Og så en ting til, og det får dere ha meg unskyldt for. Husk nå på at da jeg var ung så fantes det ikke data, telefonen var i den spede begynnelse.. så det har vært ganske heftig å henge med på ferden frem til i dag. Så jeg må ta meg selv i nakken og lære meg å “GOOGLE” før jeg skriver innlegg, for hva fant jeg ut da…..

«Selfie» eller sjølvi er ein type sjølvportrett fotografert av den som sjølv blir avbilda, typisk med mobiltelefon- eller eit anna digitalkamera. Selfiar er uformelle portrett, tekne med kameraet på armlengds avstand eller i ein spegel, og kan ha fleire deltakarar. Dei blir ofte delte på sosiale nettverk og liknande.

Men altså, ikke snakk om at jeg sletter hele innlegget. Tar meg heller en beroligende kopp kaffe før jeg skal på korøvelsen i kveld. Så får jeg vel finne ut etter hvert hvilke begreper som passer best som beskrivelse på et innlegg som dette. Jeg ramset vel opp noen aktuelle sånn  helt i starten på dette innlegget.

Takk for titten og ha en vakker torsdag 🙂

20 kommentarer
    1. Kjempefin presentasjon dette her jo 😀 Sånt skulle jeg likt å fått til 😉 Humor og selvironi er viktige egenskaper 🙂 Så jeg velger å kalle det for en presentasjon. Hyggelig å bli kjent med deg 🙂 Og hvem vet, det kan bli mange selfier etter du har vært på fotokurs 😉 Gleder meg til å se resultatene, samme hva de er 🙂 Veldig kjekt å illustrere med bilder 🙂

    2. Godt oppdatert, du er ikke redd å hive deg ut i nye eventy, det skal du ha,ikke greit for en stakkar å holde følge med deg, men det er godt du trives. Gleder meg til det spirer og ggror, klokka stilles vel snart,ei herlig tid vi går i møte 🌹💜

    3. Det er viktig å ha et åpent sinn. At noen våger å prøve noe nytt i voksen alder, synes jeg er flott! De fleste begrensninger skaper vi sjøl. Det er ikke så mange godt voksne karer som blogger. Enda sjeldnere er det med godt voksne karer som filosoferer over livet i sin alminnelighet. Menn som våger å snakke om hva de tenker og føler i stedet for bare å skrive om typiske Manne-ting som fotball, fisking, biler og jakt! 😀

    4. Ragnfrid: Hjertelig tusen takk både for innspill her og for å bidra på en sånn måte at innholdet i dette innlegget har vært mulig å få til 🙂

    5. jannesmakeup: Takk for innspill 🙂 Nå er jo ikke jeg noen storforbruker,, ikke en gang en bitteliten forbruker av sminke, men jeg titta innom bloggen din. Og det jeg ser er jo at du kanskje burde vurdere å begynne å male, altså på lerret og papir 🙂

    6. Har forsøkt et par ganger men kanskje jeg skulle forsøkt igjen 🙂 Tusen takk for innspill selv å du får følge litt med så kanskje det kommer et maleri eller to 🙂

    7. Ha-ha, du har da godt innsikt i litt av hvert synes jeg 🙂 Selfier og annet. Og selv om jeg er noen år yngre så skal jeg love at jeg også ikke er veldig vant med verken pader, mobiler eller lap-toper…Men jeg BLIR…Jeg vokste opp uten tfl. Vi hadde faktisk ikke telefon hjemme før jeg var 17 😀 Men naboen hadde, så da ringte vi dit, hvis vi ble forsinket på kvelden, som ungdommer 😀 Sikkert veldig populært 😀 Men vi får venne oss til det nye, jeg stritter i mot i starten, men så går det seg til, og nå kan jeg til og med tegne på PC og det er supergøy, det bør du prøve. I Paint 🙂 Ha en fin kveld!

    8. Du er sannelig mer aktiv enn mange jeg kjenner på din alder, (og mange på min alder også for den del…) Som ihuga korsanger gjennom over tyve år kan jeg ikke annet enn å si en ting, nemlig at å begynne i kor er noe av det lureste jeg har gjort, koret er blitt min andre familie og jeg kan ikke tenke meg å slutte noensinne 🙂

    9. Miss Imperfektum: Tusen takk for flott kommentar. Det er vel mange aktive rundt om regner jeg med. Jeg vet i alle fall at jeg ville blitt en ”verkebyll i huset om jeg ikke hadde hatt litt av hvert å holde på med. Og koret, yess er så enig med deg. Kommer forresten akkurat fra Korøvelse, gikk mye på ”Don’t be cruel” i dag 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg