Klar, ferdig,gåååå…… men IKKE stress…

Stress er blitt et ord som jeg føler er misbrukt i så mange sammenhenger, både på vanlige ukedager og i helgene. Men nå er jo jeg i den situasjonen at helg og virkedager går en smule om hverandre. Pensjonister skal jo ha noen fordeler, og det kan man vel si er en av de. Men jeg hører nå pensjonister klage sin nød over hvor utrolig mye de har å gjøre. Men nå vet jo jeg i mitt stille sinn at det å ha det travelt og stresse er to vidt forskjellige ting.

Denne karen kan nok virke en smule stresset. Han har mistet kontrollen fullstendig. Og det er vel et ‘nøkkelord” med stress, mister man kontrollen og styringa, da er man på tur inn i en vanskelig situasjon.


Og det ser ikke så veldig mye bedre ut på hjemmefronten, og ikke vet jeg om hun har full jobb i tillegg. Da er jeg redd for at kontrollen over egen situasjon er en smule tynnslitt.

Jeg har jobbet hele mitt liv, og har gledet meg til hver eneste arbeidsdag. Og jeg har hatt en kone som har latt meg få lov til å si ja til stadig nye utfordringer. Etterhvert tror jeg at jeg har blitt ganske flink til å se hva som må gjøres på hjemmefronten også. Og for å understreke det, hun er en flittig leser av bloggen min, og kommenterer også.

Som å danse ballett med moppen og støvsugerslangen. Men da må man danse som om man holder noe vakkert og grasiøst i sine hender 😀

eller å filosofere mens strykjernet gjør jobben……

Men nå var det egentlig ikke å fremheve meg selv dette her skulle handle om. Men det er jaggu ikke like lett å skrive om sånne ting uten at det skjer.  Men jeg liker husarbeid. Og hvorfor det? Jo, ganske enkelt fordi det må gjøres, og klarer man å bli enig om å legge lista på et akseptabelt nivå så er det veldig bra. Og når noe MÅ gjøres, så hvorfor ikke venne seg til å like det og gjøre det med smil.

Det er helt utrolig hvor mange vakre tanker man kan tenke over ei bøtte med såpevann og en god mopp. Men nå skal jeg ikke trekke frem noen av de tankene da, noe må jeg da få holde for meg selv.

DA stresser man ikke. For som jeg har sagt allerede, jeg er ganske så bestemt på at det å ha det travelt IKKE er stress. Jada, jeg ”ser” at mange rynker panna og er totalt uenig. Det var heller ikke hun sykepleieren i bedriftshelsetjenesten…..


Ja altså, det foregikk vel ikke helt på dette viset da. Jeg er nå en liten mann da…  Men hun prøvde i godt over en time å overbevise meg om at jeg MÅTTE jo være stresset med den jobben jeg hadde. Jeg er ikke sikker på at hun er overbevist ennå da 😛 Men som jeg har beskrevet i mitt innlegg om “Søvn” her inne, så kan jeg sovne hvor og når som helst. Og jeg er utrolig takknemlig for min evne til å koble ut alt man egentlig ikke kan gjøre noe med når det er sovetid.

Det var like før jeg inviterte hun i bedriftshelsetjenesten hjem for å overbevise henne om det. Men det kunne det jo fort ha blitt en smule stress av.. 😛

Og nå skal jeg i gang her, med snøskavlene utenfor og meg som ”skyggen’ på taket. Jeg har noen tusen frø som skal i jorda nå, og jeg skal ta bilder etterhvert som prosessen skrider frem. Og tro meg alle som ikke har drivhus, når det spretter og gror, og prikles og må gjødsles og vannes flere ti talls liter noen ganger i uka,, da er det travelt 😀

Men er det STRESS?

Nei så langt der i fra, travelt ja – men ikke stress 😀

Ha en vakker og ”stressless” helg 🙂 


PS, det kommer mer av mine bilder etter hvert, og mindre av ‘stjålne’ figurer på nettet… ”promise…”

12 kommentarer
    1. Jeg har tømt og satt på oppvaskmaskin, satt på klesvask, satt på tørketrommelen, støvsugd hele huset, tatt av sengetøy, skrevet blogg, ryddet generelt samt lagd og spist frokost 🙂 Fruen er sendt til hestene for å kose seg 🙂
      Flott med lørdager !!

    2. Jeg er nok både litt travel, og til tider litt stresset også. Hvis det blir for mye uoversiktlighet i jobbsammenheng, så kan jeg blir stresset. Uten at det nødvendigvis er så mye å gjøre. Det med stress er en rar ting. Og det er ikke godt å kjenne på kroppen. Men litt travel, ja det er greit. Så lenge det ikke tar helt overhånd 🙂 Håper du har en fin lørdag 🙂 Deilig vær 🙂

    3. frodith: Nei følelser er ikke lette å beskrive, det er liksom ikke matematikk.Og stress er jo en følelse, Her er alt bare herlig med vær og drivhus. Herjer og tar bilder og ”tenker blogg, leeer. vent å se 😀

    4. Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det, heter det visst……. Noen mennesker er, tilsynelatende, i stand til å skape stress ut av enhver situasjon, mens andre er i stand til å skape ro rundt seg. Noen ganger tilhører jeg førstnevnte kategori. Da føler jeg meg ikke ok…… Andre ganger tilhører jeg sistnevnte….DET føles så avgjort MYE bedre! Derfor må vel målet være å være DER så mye som mulig. Litt rund i kantene – og tydelig og bestemt på en vennlig måte når DET er nødvendig……… For mange menn har jobben tilsynelatende vært nr.1 hele livet. Det gjelder å finne en god balanse; mellom borte – og hjemmebane……. Da blir koner og samboere som regel mye triveligere å ha med å gjøre også…… 🙂 Det virker som om du og din frue har funnet en rimelig god balanse. Det er oppløftende at noen klarer å holde kjærligheten og respekten ved like gjennom et langt liv! 😀

    5. Enig å ha mye å gjøre behøver ikke bety at man stresser…det kan være positivt å ha mye å gjøre i perioder 🙂 Men jeg har kjent på det med stress i forbindelse med at jeg fikk Me (utmattelse) og skulle fortsette å gjøre alt jeg pleide med den dårlige formen…så nå har jeg måtte lære meg å ha få “prosjekter”og heller kose meg med det jeg klarer:)
      Det å “dra inn”/fremheve seg selv synes jeg er nødvendig for at et blogginnlegg skal bli bra jeg…om man bare ønska å lese fakta om stress kunne man jo bare googla ordet..litt personlig vri må til…og det er du god på 🙂 Fin lørdag videre:))

    6. Da har du jammen vært flink som ikke ble stresset med krevende jobb og familie. Skjønner godt at hun nesten ikke trodde på deg. Er det sånn at du har en indre trygghet som sier at alt går bra? Ble litt nysgjerrig på det 🙂
      Jeg er ikke så ofte stresset, men det hender når jeg har alt for mye å gjøre på for kort tid. Og så blir jeg stresset hvis guttungen kommer senere hjem enn avtalt. Det er heldigvis sjelden det skjer og da har han gode grunner.
      For mye stress kan faktisk føre til sykdommer, så det får vi prøve å holde oss unna 🙂
      Ha en fortsatt riktig fin helg i Bodø 🙂 Håper dere også har fint Vær 🙂

    7. karidansen: Den som søker det perfekte misunner ikke jeg. Og det er vel som du sier, det svinger både med stress og balanse mellom jobb og hjemmebane. Det er vel ikke kunnskap det går på men evnen til å se hva som må gjøres. Jeg har jo opplevd menn på jobben som roper på mekaniker når noe fuska på maskiner, så går de hjem fra jobben og demonterer og skrur sammen biler. Det er vel sånn i et hjem også, kunnskapen er der, men evnen til å se OG gjøre er kanskje ikke like godt utviklet blandt menn. 🙂 God lørdag

    8. annebe: Ja jeg har jo fått med meg at du er rammet av det 🙂 Da er jo kunsten og utfordringen å lære seg å lytte på kroppen før man smeller i veggen. Det er vel der vi mennesker ikke er flinke nok.. Nei du har jo helt rett.. er vel klin umulig å komme inn på personlige ting og tang..uten å nevne seg selv 😛 Kos deg i kvelden.. og PS – har vært i drivhuset i hele dag.. og tatt en del bilder.. så skal ”skru sammen et innlegg 🙂

    9. Åse Helen: Takk for svar 🙂 Nå er jeg ikke sikker på den indre tryggheten, men jeg er antagelig overdimensjonert optimist, og det hender faktisk det er ei her som blir irritert på meg.. ”du er jo aaalt for rolig…” 😛 Været har vært perfekt.. så jeg har holdt på i drivhuset helt til nå nettopp, kommer kanskje et innlegg senere i kveld 🙂 Kos deg i kvelden 🙂

    10. Det er mye stress i hverdagen. Det virker som at alle stresser. De har ikke tid til å sette seg ned og nyte. Jeg har måttet lære meg det selv. Å stresse for meg, er når jeg har for mye i hodet, som jeg vet må gjøres, og som jeg ikke makter å gjøre. Å ha det litt travelt er jo noe annet. Det er ofte bare litt kjekt.
      Jeg skal til utredning på sensommeren, på et sted som kalles: Klinikk for stressmedisin. Så jeg er stresset 😉 Men ikke fordi jeg har det travelt nei 🙂 Det er helt andre og underliggende grunner 😉
      Legen mener jeg kanskje har ME. Men, tiden får vise. Og i mellomtiden, har jeg lært meg å skru ned tempoet litt. Og ikke minst, å lære å si nei. Men akkurat det siste der, sliter jeg veldig med. Får ikke det helt til. Enda 😉
      Stressfri helg til deg. Kos deg med sånn som du synes er best 🙂

    11. Eva: Tusen takk for åpent og personlig svar 🙂 Jeg håper at de finner rette tingene for deg og at du lærer deg å leve på den måten som er aller best for deg. Ha en god og fin kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg