Når de døde våkner…

Dramatisk overskrift… men sånn er det jo. Naturen er dramatisk, og til tider så dramatisk at man gjør best i å holde fast på både parykk og laustenner, før det skjer ei total ommøblering i både kjeften og på andre steder. Sånn var det i vinter, da jeg slåss med naturkreftene for å berge drivhuset. Jeg fikk bare tatt et bilde av ene foten på tur mot drivhuset, hvor ei takplate allerede var på tur bortover marka i nabolaget. 

Det var i det øyeblikket jeg så for meg to dramatiske syn. Mitt kjære drivhus forvandlet til en ruin sammen med vakre drømmer som enda befant seg som frø i små poser. Og det andre var å lage meg en blogg. Hvorfor i alle dager det siste “synet” dukket opp der mens jeg sleit for å få dekket drivhust med presenning i stormen ? Ja ikke aner jeg, men sånn ble det nå. Men nå berget jeg drivhuset, og det var ingen som strøk med under seansen, så hva med de døde som våkner…?

Her er de.. mine ca 30 geranium og fuchsia og noen til.. som har tilbrakt vinteren i mørket i et kjellerrom. Så jeg har bært og bært opp både planter og noen sekker med jord og fått det opp på terrassen. 🙂 Og det var så vakkert vær at jeg satt meg på benken, ‘peker”, og klipte og fjernet gamle blader og skitt. Og jeg ante antydning til liv i de aller fleste.. så de “døde våkner”. 😀

Nå har jeg fått fjernet ”alle” spor etter fjorårets ”klesdrakt” på de aller fleste, så nå var det å gjennomføre ferden videre inn i drivhuset for å skifte potter og jord. 

Akkurat ja, det var her jeg glemte trillebåra i høst. 😛 Det er en stor fordel med å bli gammel, at man kan skylle på sånne ting som at man glemte 😀 Men den får nå bare stå der til sola har gjort sitt.

Jaggu holdt jeg på å gå på ”trynet på tur ut med fotoapparat og frøposer, og for å finne frem potter til kjeller gjestene mine 🙂 Men det gikk bra. Det er jo ganske så mykt å lande i snøskavlene her, og dessuten er jeg skapt sånn at jeg har ganske kort vei fra stående til liggende stilling 😀

Og så var jeg i gang, endelig 😀 Her skal de stakkars overvintrede få ny jord, og få vann og gjødsel og  maaaaasse kjærlighet. Det begynte å mørkne utenfor så jeg rakk ikke bli ferdig med alle i kveld. Men det er en ny dag i mårra, og da blir det nok såing av noen frøsorter. Men det får jeg komme tilbake til. 

De aller fleste er kommet i nye potter med ny jord, nå har jeg glemt snø og is utenfor, men måtte jo slå på lys for å beundre dagens prosjekt 😀 Nå blir det spennende å se om det spirer og er liv i alle plantene. Når de døde våkner, så vil jeg jo de skal gjøre det alle som en 🙂 

Sånn så de ut før de havnet i kjelleren i fjor høst 🙂 Så er jeg spent.

Takk for titten og ha en nydelig fortsettelse på helgen 🙂 

 

 

16 kommentarer
    1. Dette blir bra, selv om det foreløpig virker som en DEL snø og ikke helt klart 😀 Men en veranda med litt smelting på, eller en hage som VIL har vår…ja, da skal man bare hjelpe den litt 😀 Godt å ha noen prosjekter som man begynner på 😀 Drivhus og blogg, en god kombinasjon også 🙂 Ha en fin kveld videre 🙂

    2. Klart du tenkte på blogg 😀 Det er jo kjekt å kunne dele noe av det man sysler med 😀 Og her er det jo plenty 🙂 Så ja, jeg skjønner godt at du fikk det med blogg som en tanke der og da, i kampens hete 😉
      Det er utrolig kjekt når det spirer og gror. Og med drivhus kan du jo starte sesongen tidligere enn du ellers hadde kunnet 🙂
      Veldig kjekk hobby 🙂

    3. Eva: Ja det var noe av det første jeg bestemte meg for.. det med drivhus da jeg ble pensjonist. Og det angrer jeg ikke på, selv om det går enormt med tid der om våren. Men det er det verdt. Du har en nydelig hage, og ser jo at det nesten er sommer der allerede 🙂 Lykke til og håper det blir knall sommer både i sør og i nord

    4. aldelesheltvanlig: Takk for hyggelig kommentar.. ja jeg stortrives når det braker løs i drivhuset 🙂 Lykke til med plantinga.. 🙂 og ha en fin søndag

    5. rundtomkringtrorjeg: Ja det er en vakker tid. Og du har jo fått med deg våren i syden også 🙂 Men greit med drivhus når man bor der jeg bor. Ha en fin søndag 🙂

    6. rundtomkringtrorjeg: Akkurat. Vi har lagt sydenturer på hylla for en tid, har en gammel mor som blir 91 år snart. Vil ikke reise for langt unna siden mine søsken bor ganske langt borte herfra 🙂 Naturen er gavmild for de som vil høste av den 🙂

    7. Jeg er ikke så flink med “Overvintringen” . Har lett for å glemme at de trenger en vannskvett, og da blir det dårlig med liv. Blir imponert over dere som får det til! Jammen dukket det opp noen spirer på plantene dine da du fikk fjernet restene fra i fjor! 🙂

    8. karidansen: Nå skal jeg si deg at det er utrolig lett å glemme den lille vanninga om vinteren. Men jeg har nå fått det til et par år, men det er mye flaks 😀

    9. Den Blå Steinbukk: Takk for hyggelig kommentar 🙂 Jada, i kampens hete kan det se ille ut, men som regel går det jo bra 😀 takk for titten og ha en fin dag du også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg