Vi klorer oss fast….

Ja nå ligger vi jo ikke akkurat langflate og krøller både fingre og tær for å holde oss her oppe i nord. Og vi bor jo her fordi vi vil og elsker de steder vi bor på. Jeg har bodd noen forskjellige steder i mitt liv. Og jeg har sagt det noen ganger, at der du trives når du setter fra deg skoa innenfor døra, der er ditt hjem. Og der man er født og har tråkket sine barensko, ja det er vel ikke tvil om at det er noe spesielt.

Furua er et kjennetegn her i bygda, og ga grunnlaget for en tradisjonsrik båtbygging over flere generasjoner. Og som vi mennesker så klorer den seg fast på de merkeligste steder. Nå er det jo ikke mangel på natur så mange steder i Norge, men vi har alt fra høgfjell til daler, fra fjord og til elv. Men man skal jo ikke lytte på ”innfødte” når de sier noe om det stedet de bor på. De er ikke de mest objektive.. 😛

Siden jeg var i skrytemodus, så må jeg ta med et bilde fra lørdag som viser fjorden innover mot der jeg bor. Nå er ulempen at fjorden har lite preg av skjærgård.

Det var jo hit turen skulle gå, til Junkerdalsura. Den er faktisk veldig godt kjent for en mengde svært sjeldne planter. Det er sikkert mulig å google noe om det for de som er spesielt interessert.

Men sånn så stien ut nedover der, og jeg var nedi svingen der fremme, men ble bare brattere og glattere. Og gamle gubber som leker ”Bambi på isen” – er ikke spesielt vakkert syn så jeg krabba meg oppover igjen (… oversatt: Madammen ba meg hute meg opp derfra…). 😛 

Men vi fant et annet sted, med mye vernet skog. Og den skal jo helst råtne ned av seg selv. Men har jo en viss sjarme da.

Ikke så mye vann i elva ennå. Men det vekket gamle bilder fra barndommen da vi seilte på isflak i elva. Men det har jeg ikke lov til å si høyt i fall noen av barnebarna hører det 😛

Men jeg måtte se et par ganger på elva, og jeg kan love den er mektig når den er på sitt mest kraftfulle. Og det er faktisk en ettertraktet lakseelv som ennå ikke har hatt sykdom.

Brua over elva er ”trafikkregulert” – det er kun lov å være en person på den om gangen. Og det har sikkert med at den er rimelig ”bevegelig”. 

Men jeg nevnte jo mat også, så her kommer den. Men vær så god og velg fra menyen. 😀

Rimelig greit å velge når det er buffèt 😀 Og da endte jeg opp med dette i første runde…

Nå drakk jeg vann til maten da.. så jeg kjørte hjem. Men skulle det knipe om så har de sykkel der. Men da må man hente den ned selv 😛 

Takk for turen 😀

Copyright alle bilder: Jan E. Håkonsen

18 kommentarer
    1. Flotte bilder, våren har ikke kommet så langt hos dere, naturlig nok. Vi har vært på skogsturer i knallvær de siste dagene – og mannen har fikset litt på lysthuset, jeg har rotet litt i hagen. Bord og to stoler er satt ut, og der har vi tatt pauser med kaffen og solbriller på. Løkvekstene blomstrer så vakkert i veggen 🙂 Ha en fin uke med dine gjøremål, og husk at du kan gjøre det du har lyst til 😀

    2. Lillemor: Takk skal du ha. 🙂 Høres ut som dere har det perfekt der dere er- Her kan det enda komme masse snø, selv om vårsnøen er vannrik og forsvinner fort. Men det blir nok vår her også, og i mellomtiden så koser jeg meg i drivhuset 🙂

    3. Naturen er magisk <3 Det synes lett på bildene dine. Og den broen var artig. Skjønner godt at sånne broer kun kan ha en person om gangen 🙂 Tydelig et veldig fint turområde med mye fint å se og fotografere 🙂 Og selv om det ikke er svaberg i fjorden, så er det vakkert uansett. Det er det som er så fint med dette landet. Vi har så mye variert og vakkert.
      Jeg tenker mange ganger at det er synd jeg ikke oppdaget dette vakre landet tidligere. Men da var jeg jo ung og hadde andre fokus. Nå koser jeg meg med alt jeg legger merke til, små og store ting. Det gir glede 🙂
      Bare skryt masse du. Jeg synes det er kjekt å lese, kjekt å se bilder 🙂 Og jeg er sikkert ikke alene om det 🙂

    4. Eva: Tusen takk skal du ha. Og er så sant, naturen er magisk og på denne tida skjer det jo utrolig masse. Vi har jo reist masse i Norge, men er mye igjen. Ikke minst mange turer med Hurtigruta. Det er neppe noen reisemåter man får naturen så til de grader inn i kropp og sjel som på Hurtigruta 🙂

    5. Jeg har vært på korte turer på Hurtigruta et par ganger. Distansen Tromsø-Havøysund. Jeg var gift med en Finnmarking 🙂
      Men jeg har også trådd noen barneår i Troms. Jeg er militærbarn, og 4 år var vi stasjonert der oppe i snøen 😉
      Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å besøkt stedet igjen nå som voksen. For å se hvordan det er der med voksne øyne 🙂

    6. “Hute” deg opp igjen…… Ho – ho!!! Hun er nok litt myndig, hun Madammen din……… (Men jeg leser den kjærlige undertonen mellom linjene. Det er faktisk ikke til å unngå – sjøl for en Sjølerklært Mannfolkhater! 😉 )

    7. karidansen: Ler,, akkurat der var det nok veldig lurt å høre etter..:P Men det er ikke alle som klarer å ”høre tonefallet i skreven tekst.. uansett åssen forhold de har til menn. Men det tror jeg faktisk at du klarer 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg