Hjelp, jeg har tørna…

Jeg har gått fullstendig rabiat her, så til de grader langt over støvleskaftene. At jeg begynte å blogge er jo i seg selv ille nok, men at jeg skulle involvere meg i matblogg?!?!?! Det hadde jeg aldri trodd. Men man skal jo som kjent aldri si aldri, så det får jeg overlate til ”Gorrhysa” 😀 ÅÅÅÅ,, dere vet ikke hva det er ?? Nei det nordnorske språket kan være en smule kinkig. Men klipt ut av nord norsk ordbok, så blir det sånn:

  • gorrhysa: tvilsom/sleip person, kan også brukes direkte til nordlendinger uten at de tar anstøt av det. Eks; Du,di gorrhysa,kor har du vorre?

Men dette er jo en ren fornærmelse til dette vakre individ som svømmer intetanende på de store dyp og kan forvandles til så mye godt. For eksempel til det som bare fristet meg så til de grader om å ”hive inn håndkleet” og lage et matinnlegg. 😛


Sånn ser hysa ut, eller også kalt kolje og er en torskefisk, spesielt godt velegnet til fiskemat. Og nå bruker vi å kjøpe ca 15 kg med rund fisk på denne tida og fileterer og lage fiskemat av. Men det hadde skjedd en misforståelse, så vi fikk levert 17 kg med ren filèt, og det er MYE . 

Her roter madammen i den ene kassen med is og filèt som er plasser i snøen på terrassen. 

Her utføres den egentlige jobben. Renskjære 110% beinfritt, tilsette løk og krydder, egg og væske, som er både , lactosefri melk og fløte og fiskekraft. Her holder jeg meg laaaangt unna, ja jeg kan til nøde raspe muskattnøtt 😀

Så her er min jobb, og forvandle fiskefarsen til lekre fiskekaker. Som dere ser så begynner det å ta form, i alle fall som fiskekaker. Og jeg kan love dere at det forsvinner en og annen helt andre steder enn i kasserollen 😛 

Men det blir jo noen fiskeboller også. Den fryser vi ned i krafta så holder de seg utrolig godt.

Og her var vi i mål etter dagens teamwork på kjøkkenet. To store fiskepuddinger, 100 fiskeboller og 230 fiskekaker. Fiskekaker og fiskepudding blir vakuumpakket før frysing.

Og DA regner jeg med at dere skal slippe matblogg fra meg på en stund.. men som sagt.. man skal aldri si aldri. Takk for titten og kos dere 😀

Copyright alle bilder: Jan E. Håkonsen

 

 

20 kommentarer
    1. Ja, det der var et fristende syn. Elsker fiskemat og det der skulle ha vært på bordet her hos meg, da hadde det gått ned på høykant. Godt teamwork det der!

    2. Du formidler en unik og herlig energi når du skriver! Du vet når ungdommer/unge voksne sitter foran en dataskjerm og skummer gjennom for eksempel morsomme facebook-statuser eller blogginnlegg (eller bare visualiser det) – så sitter man der og gir kanskje et ekstra snøft og tenker for seg selv “hahahaha, kjempemorsomt!” eller noe i den duren. Kontrast, ikke sant? Der har du meg og en stor del av befolkningen. Vi utagerer ikke de følelsene vi har i hodet, og vi ser helt tomme ut i ansiktet for den som måtte betrakte oss utenfor dataskjermen.
      Når jeg leser dine innlegg, smiler jeg. Jeg smiler helt fysisk, spontant og naturlig, selv om jeg er trøtt. Jeg synes du er utrolig flink. God helg til deg!

    3. MursteinTøfler: Hjertelig tusen takk skal du ha. Nå ble jeg rørt her og ydmyk. Men det gleder jo meg om andre har glede av det jeg skriver. Det gir meg noe og og om andre har glede av det blir jo gleden dobbelt så stor. 🙂 God helg til deg 🙂

    4. Ja, formidlingsevnen er det ingenting å si på! Flirer når jeg leser om deg og Madammen på kjøkkenet. Flott at det fortsatt finnes folk som lager “Ekte hjemmelaget helt fra bunnen”! Hadde aldri hørt ordet “Gorrhysa” før. Jeg ville vel ha sagt “Klysbukk” om noe tilsvarende. (Hvis det var en person!)

    5. Vet ikke hvilken rekkefølge du vil ha tittelene, men du er en mangfoldig mann: Blogger, Gartner, Kokk og mye, mye mer sikkert. Der lærte jeg et nytt ord på mine gamle dager, GORRHYSA *ler* Kanskje jeg kommer til å bruke det en dag 🙂 Ha en fin helg!

    6. He-he, ja det neste vi ser deg på nå er Master Chef eller Kakekrigen eller noe sånt 😀 Moro med litt matblogging da 😀 Og godt så det hvertfall ut 🙂 Ha en fin fredag 🙂

    7. karidansen: Takk for kommentaren,, tror du er rimelig på ”kanal med det uttrykket 😛 Hjemmelaget er hjemmelaget.. der er jeg helt sikkert bortskjemt 🙂

    8. Lillemor: Takk skal du ha for rosende ord.. men når det gjelder sånne hjemmelaga ting som dette her .. er det ikke jeg som skal ha æren, Men deler vi på arbeidet så deler vi på resten også 🙂 God helg til deg også 🙂

    9. frodith: Er det en ting du kan være sikker på så er det akkurat det at der vil du aldri se meg 😀 Og godt kan jeg love deg det var.. selve de fjærkledte i Østensjøvannet ville strekt sine lange halser i begeistring 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg