Sommeren jeg ble sjarmert i senk…

Det hender at det kommer noe inn i husene som man overhodet ikke hadde planlagt, og så blir det bare værende der. Vi har jo hatt husdyr jevnt og trutt over mange år, både katter og hunder.Ja vi hadde jo akvarium en periode til det kom en råtass av en fisk oppi der som spiste opp det som var mulig. Men når yngste gutten flyttet hjemmefra da tenkte vi at nå kan det være greit uten husdyr.

Men da hadde vi ikke kalkulert med at yngste sønnen og samboer skaffet seg en valp av beste blandingssort. Og den var ikke gamle karen før det ble slutt i det samboerforholdet og han plutselig “glemte” igjen valpen til oss og der ble den værende i nesten 15 år. Den ble yndlingen og vice versa – til vårt eldste barnebarn og eneste jenta i flokken på fem.  Det er klart det er tungt når de blir så gamle, tunghørte og nesten blinde at de må forlate denne verden. Men sånn ble det også for gamle Ricco. Han var elsket av mange og savnet lenge etterpå.

Og DA skulle vi i alle fall ikke ha noen flere husdyr. Vi brukte jo mer penger på kennel enn på oss selv til tider når hunden levde. Men en sommer et par år etterpå, hva møtte meg på terrassen når jeg kom ut grytidlig som morgenfugler bruker å gjøre. Og dessuten røkte jeg på den tida. (Se etter her inne om du vil lese røykeslutt innlegget mitt…).

Der stod det en liten gråfarget krabat og ventet  på meg rett utenfor terrassedøra. En krabat jeg aldri hadde sett i nabolaget før.

Den la seg ned forrann føttene mine for liksom å si,, “at jeg har lyst til å være her litt sammen med deg….” Når jeg satte meg ved bordet så hoppet den opp og la seg på putekassen rett ved.

Men ville liksom ikke gi helt inntrykk av at den  var helt fornøyd med tilværelsen der.. så det gikk ikke lang tid før dette skjedde..

“Er det ikke en bitteliten mulighet til å få ligge i fanget ditt…vær så snill….”

Klarte jeg å motstå det da? Ikke i det hele tatt. Men jeg hadde jo lørvete og skitne arbeidsbukser på så det var en viss skepsis å spore. Men katta var rundt meg mer eller mindre hele dagen.

Og omtrent hver morgen hele sommeren så fant jeg katta sovende i stolen inni teltet vårt.. så fredelig som bare det. Men nå hadde vi jo funnet ut at katta hørte  til i et nabohus ikke langt unna. Men uansett så var det ikke snakk om adopsjon, snarere en merkelig sommer forelskelse.. man nå skal det legges til at katta viste seg å være en mons 😀

Så når jeg kom ut i morgenstunden så hoppet katta opp på bordet og tok i mot meg så vennlig og kjærlig som bare mulig.

Og da var ikke veien lang til fanget mitt, og det ble  ikke sagt så mange ordene i de stundene.Men det var en merkelig kontakt som var oppstått.

En dag når katta skulle på sin runde hjem for mat og kos der den egentlig bodde, ble den sittende på rekkverket en god stund. Tankefull faktisk, men jeg var jo opptatt med å gjøre klar for å bære ved inn i vedlagret for vinteren. 

Someren var på hell og det var tid å tenke på høst og vinter….

Det hadde vært en spesiell sommer med et slikt vakkert og kjærlig besøk hver eneste morgen omtrent. Og når jeg rettet ryggen og så opp så hadde katta hoppet ned fra rekkverket og var borte. Det var siste gang jeg så den. Og fikk senere høre at den var blitt påkjørt og drept i en vei ikke langt unna den samme dagen.


Jeg må innrømme at jeg felte noen tårer for meg selv når jeg  hørte det. Så takk for mange fine minner min venn 🙂

 

Copyright alle bilder: Jan E. Håkonsen.

22 kommentarer
    1. rundtomkringtrorjeg: Nei det var jo det som var ulempen når vi hadde.Jeg reiste jo mye i jobben, og tok madammen med mange ganger. Og kennel er ikke billig i lengda. Så nå er det slutt med det 🙂

    2. Hehe.. bra typisk. Dyr har en egen evne til å velge oss..når vi tror det er vi som har kontroll.
      jeg har alltid hatt dyr,akkurat nå har vi både hund og katt. Det er selvfølgelig litt styr om vi velger ferie utenlands.Men heldigvis så har vi stor familie og mange som er villige til å passe.

    3. En mann som liker katter er en snill mann, sies det, ikke glem å fortelle det til din kone 🙂 Det beviser du som felte en tåre<3 Vi har aldri hatt husdyr, vi var i full jobb begge to, men vi var hundepassere for naboen noen helger til stor glede for våre barn. Nå reiser vi mye, er jo bl.a i syden 2 måneder og lenger på vinterstid. Ha en fin start på uka der nord 🙂

    4. Lillemor: Takk for det du. Det er krevende å ha husdyr og det er det mange som ikke er klar over. så har man ikke tid så bør man avstå fra det 🙂 Ha en flott uke 🙂

    5. Nå er jeg katteelsker, og den katten du fikk besøk av, var jo bare utrolig nydelig <3 Nydelig farge i pelsen 🙂 Det er rart med de der kattene, men de gjør akkurat som de vil. Og den katten der, la sin elsk på deg.
      Jeg har katt selv. Med sort og hvit langhåret pels. Den gikk litt langt hjemmefra en gang, og ble borte for oss. Vi fant den igjen på finn.no. Der hadde den lagt sin elsk på et eldre ektepar i nabobyen 😉 De kunne ikke ha den, og ville gi den bort. Heldigvis så vi annonsen tilfeldigvis. Vi fikk Pus tilbake, og etter det har ikke Pus vært borte mer enn 2 dager i strekk. Monser har en tendens til å vandre litt. De tar seg rett og slett en ferie 🙂

    6. Eva: Takk for kommentar 🙂 Ja jeg mener jeg har sett bilde av katta di 🙂 Mamma hadde jo katt til hun flyttet på hjem. som den siste katta i huset her (hun bodde generasjonsbolig sammenbygd med vårt,,) Monsen hennes ble jo kastrert, men fullt aktiv som konsulent i nabolaget rundt her. 😀

    7. Så fine historier dette var, selv om det endte litt trist …var det jo fint så lenge det varte :))
      Vi hadde et par katter da jeg vokste opp og en undulat , og det var hyggelig. Her har vi hatt en undulat da guttene var mindre 🙂 Nå ønsker jeg ikke å ha noen dyr selv om det er mye kos med dem, er det mye ekstra arbeide også …så da må man være 100% innstilt på det.
      Fine bilder også :))))))

    8. annebe: Tusen takk for kommentar 🙂 Det er veldig sant.Skal man ha husdyr så skal man være bevisst arbeidet med de. Og dyr lever jo ikke så veldig mange år heller, sånn er det bare 🙂

    9. Så koselig opplevelse, og så synd den forsvant og døde, selv om den ikke var din. Møter kan skje mellom mennesker, eller mennesker og dyr, det er sikkert og visst. Og at det oppstår noe fine i disse møtene 🙂 Koselig historie 🙂

    10. En vakker historie om kontakt mellom mennesker og dyr. Artig at du tok såpass mange ulike bilder av pusen slik at du kunne putte dem inn i historien. Sjøl om det ble en tragisk slutt, så er det et koselig minne. Det er lov å gråte en skvett når det er tid for “siste reis”. Jeg har felt mange tårer hos dyrlegen, sjøl om jeg har bestemt på forhånd at det ikke skal skje! 🙂

    11. karidansen: Ja man blir jo glad i de dyra, sånn er det bare. Avskjeden med hunden ble en spesiell opplevelse, for det var så helt tydelig at den var mett av dager og så til de grader ”forberedt” om det kan sies sånn 🙂

    12. passion4lifeandtravel: Det var nok en stor porsjon av gjensidig glede de gangene der 🙂 Men er jo sånne episoder som preger livet. Takk for kommentar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg