Vårens magi, det vondes sorti

Våren, denne utrolig sterke tid. Når naturen tar grep og vekker til live alt som har ligget i dvale, tilsynelatende dødt og borte. På kort tid forvandles alt som er grått og trist til en fargesprakende prakt som er like imponerende og storslagen hver gang. Tenk om vi mennesker hadde et snev av denne evnen til å fjerne det vonde og fargelegge våre liv som i vårens magi.

Under snø og is er alt tilsynelatende dødt. Men det kommer frem under vårsolens glødende glans og vekkes til live. Måtte den livskraften smitte alle mennesker etter en lang vinter som kanskje ikke har vært like enkel. Jeg satt i kantina på Bodø Sykehus i går og ventet på min kjære skulle bli ferdig med behandling. Der ser man jo mange utfordringer og skjebner, og da skrev jeg disse ordene:

Vårens magi.

Kjenner du vårens kribling i tanker og sinn?

Ser du mørket som viker for lys som vil inn?

Eller er du blind? Blind for vårens forførende kraft og av tårens slørene makt.

Tåren som ingen tørket og som slukket alle sanser. 

Sanser som vil våkne og klukke i takt med bekker og elver som kranser seg mellom lyng og is.

Ville ditt liv deg så ille at det nekter den vårlige bris å stryke ditt hår?

Og la vårsola skinne bort alt det vonde fra i går?

Skjelver du av frosne lengsler som gnager i vonde sår som ikke vil forsvinne.

Se på naturens vidunder, den kan bare vinne.

Den blunder ikke for det som har vært.

Men gjør livskraften så levende nært.

Alt blir så svært når du kjenner og føler, og lukter og hører.

Duften av gryende liv som pirrer dine sanser til å åpne din dør.

Og fjerner din bør som naturen fjerner det som dør.

 Våren kribler i tanker og sinn, slipp den inn bakom tårenes slør.


Jeg ønsker alle en herlig og vakker vår.

Copyright tekst: Jan E. Håkonsen

 

12 kommentarer
    1. Du skriver nydelige dikt 🙂 Ja nå går vi inn i en nydelig tid der naturen skal våkne til liv igjen. Jeg er litt sånn hele året jeg at jeg kaster det som er ubrukelig og finner nye veier/ting å gå.
      Ja det er nok mange skjebner man møter på sykehuset. Det blir litt sånn at man husker hvor godt man har det når man ser at andre er syk. Heldigvis kommer det en ny vår til de fleste som er syke også.
      Ha en flott dag i Bodø 🙂

    2. Åse Helen: Hjertelig takk skal du ha for fin kommentar. Vi får håpe det aller beste for de aller fleste, det er en vakker dag i dag i alle fall. Nyt dagen 🙂

    3. Fantastisk nydelig skrevet <3 Jeg kjenner gleden, oppvåkningen .og samtidig sårheten over ting som ikke er lett. Jeg leser om håp og at det er grønt, og at våren bringer oss i en annen tilstand 🙂 Jeg har også sittet og tenkt mye forskjellig, når jeg har fulgt på sykehus. Veldig glad du deler diktene dine her 🙂

    4. Våren er en tid som hvertfall for min del får meg til å reflektere over mye, i ogmed at det er en tid hvor vi legger vintermørket bak oss, en tid for oppvåkning og nytt liv.
      Og er det noen gang jeg blir klar over at jeg slett ikke har det så ille, så er det spesielt i møte med andre skjebner innenfor sykehusveggene. Da kjenner jeg at på tross av alle utfordringene jeg har og har hatt med sønnen min, så er det mange som har det mye verre enn oss……
      Det gjør meg både ydmyk og takknemlig.

    5. Miss Imperfektum: Tusen takk for fin kommentar. Ja det er kanskje de som selv har store utfordringer som klarer best å sette seg inn i hvordan andre har det 🙂

    6. Nydelig og treffende skrevet 🙂
      Jeg fulgte min mamma på sykehuset i dag. Og det er rart med det, men akkurat i dag, la jeg kun merke til alle gledene på sykehuset. Nye liv, mange unge par som kom trillende med kurver med nyfødte barn, gjerne etterfulgt av en haug med storesøsken 🙂 Da fikk jeg en god vårfølelse <3
      Jeg blomstrer alltid opp når våren og sommeren kommer. Da pakker jeg bort vinterdrakten, og nyter alt som spirer, føler meg endelig levende igjen 🙂 Det er en tid for alt 🙂
      Nå nyter jeg mye av tiden sammen med min mamma, for vi vet ikke hvor mange vårer hun får oppleve etter denne. Det gjelder å leve og elske mens vi er her. Etterpå er det for sent.

    7. Eva: Nei, det er detspesielle med å være på sånne steder,, man kan se livsepoker passere. Ta vare på tiden sammen med din mamma, vi har vært hos henne i dag og er der annen hver dag 🙂 Men det gjelder å ikke glemme seg selv 🙂

    8. Ja, det er ikke alltid vi “ser” det vakre rundt oss! Vi blir “blinde” for det når vi går og kretser og kverner om det som kjennes vanskelig. Du skriver veldig vakre dikt – og viser at rimene slett ikke alltid trenger å komme til slutt. Dikt til …… ettertanke….. 🙂

    9. karidansen: Tusen takk skal du ha. 🙂 Verden har vel blitt sånn at man ikke rekker å stoppe opp ofte nok for å se seg om. Det er vel sånn med det å skrive dikt også, og ta seg tid nok 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg