Når lammet blir slaktet…..

Nå er jeg veldig usikker på om jeg lager et innlegg som får sarte sjeler til å lide sjelelige kvaler og det som verre er. Men jeg har jo faktisk erfart at godt voksne mennesker sliter med å skjønne hvor maten kommer fra. Det virker nesten som noen tror på ramme alvor at kjøtt er født og oppvokst i kjøle- og frysedisker. 

Men jeg skal være litt snill, og ta sauene bakfra. Ja, altså ikke misforstå nå for all del. Men det jo ofte øyekontakten som er den sterkeste kommunikasjons kanalen vi har. Så derfor fant jeg et bilde tatt bakfra liksom 🙂 

Nå skal man ikke tro alt man leser og finner på nettet. Men i følge denne teksten og en del annen informasjon så rager lammet høyt på prioriteringslista i religiøse miljøer. Da bør jeg jo ha en viss velsignelse med å gå videre med dette innlegget.

Nå finnes det overraskende mange bilder fra slakting på nettet, ganske så illustrerende også. Men jeg skal bare ta med denne plansjen og fortelle at akkurat i dette blogg innlegget så skal vi ha fokus på nakken og bogene, altså frambeina på lammet. Men jeg skynder meg å legge til akkurat nå, at jeg VET det er Påske og ikke Jul 😀

Så var det å finne frem krydder og og forskjellig. Legg merke til røret til venstre i bildet med sånn strømpe på. Og så må dere bruke fantasien litt, for nå setter jeg meg i stolen til høyre og skjærer ren bog og nakke og strimler kjøttet så det er klart til bruk.

Og da er det ho mor sin tur, til å krydre og legge kjøtt lagvis i rullskinnet og sy det sammen litt her og der. Og når det er gjort overtar jeg og trer rullen inn i det røret på forrige bilde.. og drar over strømpe. 

Og vips, så var lammenakke og boger blitt til noen fine eksemplarer av lammerull. Og jada, vi syr altså ikke ruller nå, det gjorde vi i desember faktisk. Og lagrer de her.. kom igjen og bli med en tur ut på terrassen  min.

Her lagres de om vinteren, sammen med lammekjøtt til middag. Saltlaken holder seg utrolig godt ute vinterstid. I alle fall her i nord. Men nå får vi jo huset fullt av påskegjester og hva gjør man vel da…?

Jovisst, da henter man et par ruller og setter på kok. De må selvfølgelig vannes et par dager først så de ikke er alt for salte. Og når de er kokt så er det å finne frem et par av disse innretningene…..

Her skal “Påskelammet” få seg en durabelig klem når den er blitt en smule avkjølt. Om jeg husker det så skal jeg legge ut et bilde av det ferdige resultatet, men det blir neppe før i morgen. 

Takk for titten, og ha en nydelig tirsdag alle sammen.

Siden Påskeegg kom høyt på den lista over her  også.. så tar jeg med en hilsen fra noen av våre høns, og en liten hane 😀

Copyright: Jan E. Håkonsen

16 kommentarer
    1. Ohhhh…nå får du mange illsinte mennesker på nakken som helt og holdent mener og tror at kjøtt vokser opp i firkanta blokker på bakrommet til Rema1000 og lignende. Pølser plukkes fra wienerbusker og kyllingfilet er laget av sjøldaua høner som ikke verper egg lengre..

    2. Ja det er i alle fall en del unger i byene som tror at kjøtt og fisk lages i frysediskene på Rema. Min guttunge på 11 år har vært så heldig at han har vært med på elgjakt i Nord Trøndelag. Det var en opplevelse for livet 🙂 og så er vi en del påfisketurer også.
      Lammerull har jeg faktisk aldri laget, bare kjøpt ferdig på butikken. Kjøttrull har jeg laget mange ganger da.
      Så mye god mat dere har nå 🙂 og oppbevaring på terrassen i saltlake er jo genialt 🙂
      Ha enriktig fin dag 🙂 Her i sør er det sol og fint 🙂

    3. Det er god mat da 🙂 Jeg lager ikke noe av slakt, men kjøper ferdig ..men farmor og farfar hadde alltid en hel eller halv gris og et lam og slike ting før…og da var vi nede der og fikk med god mat hjem..eller var på middag der 🙂
      Så lenge dyr har det bra og blir pent behandlet , har jeg ikke gjort meg opp så store tanker om slakting :)) Kos dere videre i påsken , men god mat..og forhåpentligvis sol :))

    4. Fint innlegg da, for sånn er det jo. Maten vokser ikke i plastposer! Jeg hadde min barndom på gård, og vi slaktet hjemme. Husker godt rullene, pressa og laken, men hos oss var det okserull som ble servert. Lam kan jeg ikke huske vi hadde? Men det kan godt være at det bare var de voksne som spiste det? Men jeg har stekt lammelår i helga som var og det var supergodt. Mye mat igjen også til kommende gjester i påsken.Ha en fin kveld! 🙂

    5. Åse Helen: Tusen takk for fin kommentar. Ja man har fjernet seg litt fra naturen.. men heldigvis så virker det som det er endringer på gang. Kjøttrull og lammerull er vel ikke så store forskjellen.. fin dag til deg også ,, snør her nå men er neppe langvarig 🙂

    6. annebe: Takk skal du ha 🙂 Her skal det koses ,, og er jo fire generasjoner her fra torsdag. Skal hente sønn &co på flyplassen i morra.. så da er det full fart her. Ønsker sol og godt vær over hele det ganske land 😀

    7. Jøss, som dere står på med maten. Lager skikkelig fra bunnen av, det får man si… JEG er nok nesten en av de som ser for meg fryse-disk-sauene i blokk, til Geriatriks over her 😀 Neida…ikke helt…Jeg VET hvor de kommer fra… bare forholder meg ikke så ofte til det… 😉 Og blir ikke lei meg av å vite at det er DYR jeg spiser 😀 Bare det ikke er katt 😉

    8. Dere er virkelig flinke til å utnytte og ta vare på maten! Jeg har ingen problemer med å spise sau, sjøl om vi har hatt kopplam som kjæledyr her i huset. Utpå høstparten hadde de søte små forvandlet seg til noen morske, innpåslitne bukker, og da var det ikke så stas med dem mer. Da havnet de i fryseren. (Legg merke til at jeg hoppet elegant over ett kapittel her!) 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg