Er du leken?

Det var en gang.. het det i eventyrene. Men det er snart en løgn det også. Tenk alle de leker og fysiske aktiviteter som er i ferd med å forsvinne, og bli glemt. Glemt og fullstendig overtatt av datateknologien. 

Men det er jo ikke tvil om at det var utrolig mange leker som både var spennende og ga fysisk aktivitet en gang i tida.. 

Nancy, kaste ball over tak..

Slå ball

Kanonball

Spille ball på vegg..

Hoppe tau

Strikk hoppe tau

Kaste på stikka

Tante Pose,,  fryse fast

Ta den ring

Sisten

Gjemsel  eller gjømt som vi  sier

Politi og røver

På stikka

Hoppe Paradis..

Her har jeg fått hjelp av min kjære kone til å finne frem til i alle fall noen av de lekene som var mest vanlige her omkring… Hoppe paradis gjorde selv jeg, men av det enkle slaget. Det fantes jo mange forskjellige varianter av denne leken. Kanskje  er det noen som kan bidra med eksempler….

Nancy,,ball over tak: Vi mener at denne leken het Nancy, men ser på google at den også kalles for Griserumpa, og der var også en god forklaring.Men det er ikke tvil om at det var en krevende lek og mye moro. Nå er forklaringa på nynorsk… 

Leiken går ut på at deltakarane kastar ballen att og fram over taket. Når eitt av laga har klart å ta 3 hys, skal dei lura seg, eller springa rundt på andre sida av huset og prøva å kasta ballen på ein av motstandarane. Den dei treff skal gå over på det andre laget. Slik held ein fram til alle er kommen over på eitt lag.


Slå ball. Også denne leken har vel flere navn går jeg ut fra,og ligner jo på mer proff idrett også. Men det gikk nå ut på å slå ballen langt.. og springe for livet. Nåer vel ikke denne leken å anbefale i mer urbane bystrøk, verken for blokker eller rekkehus i ulike varianter..

Kanonball likte jeg veldig godt. Nå var det sikkert forskjellige regler der også. Og det kan vel hende at noen spiller det enda rundt omkring. Og det fine var jo at vi var ikke nødt til å være et bestemt antall spillere.  


Men moro var det..og trim til tusen… 🙂

Nå skal jeg glatt innrømme at jeg har hoppet tau også 😛 Og også i denne leken var det jo noen varianter. Og det er jo blitt en form for trimøvelse med tiden. men det var vel ikke trimmen ungene på den tida tenkte mest på.

Mhm.. må ta ha med dette bildet, men var vel ikke en av de mest typiske gutteleker,, men innrømmer at jeg syntes det var artig 😀

Det jeg tror vi kalte for å hoppe strikk, vet jeg at jeg prøvde meg på også, men det ble aldri noen suksess for min del….


Jeg var fatisk nesten i ferd med å hoppe i strikk på denne måten i et svakt øyeblikk for noen år siden.. så hvem vet.. det er aldri for sent…

Mhm.. dette er den gamle gode femøringen som var så ypperlig til å kaste på stikka med. Vi brukte for det meste en vegg å kaste mot. Jeg kjenner faktisk ennå lukta av pengene når jeg ser sånne bilder. Det skulle vært moro og visst hvor mange femøringer som har passert inn og ut av mine lommer på den tida…

I perioder kastet vi på stikka omtrent hvert ledige minutt.. selv i de korte friminuttene på skola. Og den intense spenningen når man ristet nevene fulle av femøringer.. og hadde bestemt seg for ”krone eller mynt” 😀 Det var tider det….


Ja det var visst en lek som ble kalt det. Da stod en person med ansiktet mot veggen., og alle de andre skulle bevege seg mot veggen. Men når personen brått snudde seg så måtte vi ”fryse” fast i den stillingen vi stod i akkurat da. Om personen som ”stod’ så vi beveget oss så var vi ute.. Fant ikke noe bedre bilde men det var nå litt artig likevel 🙂

Nå tenker jeg så det knaker her..  kommer ikke på navnet på den neste leken. Og ikke klarer jeg å finne noe på google også. Så her mine venner.. ber jeg om råd. Leken gikk ut på at vi brukte to ved kjepper eller spann med en pinne tvers over. Og det var en som stod og skulle finne de andre. Om han så en så var det om å gjøre å komme først tilbake til ”vedkjeppene’. Om den som ble funnet kom først så var det om å gjøre å sparke bort pinnen så han/hun rakk å gjemme seg igjen. ”tenke,,tenke…tenke….”

Så lekte vi gjømt eller gjemsel. Der var fjæra her et yndet sted. Det var jo et uttall av båtbyggerier der og millioner av herlige gjemmesteder. Faren var vel størst for ikke å bli funnet.. og bli liggende der til det lysnet av dag,,,, 


Ikke veldig smart å gjemme seg på samme sted da.. 😛 

En annen lek som var populær i sentrum var Politi og Røver. De fleste gamle butikkene hadde jo kjellernedganger med lem på. Og de var ypperlig til å bruke som fengsel.. For det var seriøse greier når vi lekte.. det var ingen lek for å si det på den måten..


Det fantes jo en masse leker som fungerte både inne og ute. Og det var vel ikke en bursdag uten at noen av de vanlige lekene ble gjort.

Her vandrer ringen fra hånd til hånd.. men det var vel ikke meninga at den skulle vandre som det har blitt med årene. Men det er jo en helt annen historie… Andre inneleker som dukker opp i hodet er jo ”Tampen brenner” og ”Kyss, klapp eller klem” Den siste veldig populær når man kom først i tenårene, men så beskjeden som man var så ble det mest klapp 😛 

Bro bro brille… en av de mange sanglekene som fungerte like godt ute som inne…

De aller fleste lekene på den tida krevde et minimum av utstyr, men det var jo de som var så avanserte at de fikk utstyr som dette. Den gamle gode crockett’en..

Selvsagt fantes det andre som krevde litt utstyr.. som for eksempel badminton…


Men det gikk jo veldig mye i ball leker, og da har jeg ikke glemt organiserte former for lek, som fotball og håndball. Men nå har jeg jo blogget om alvoret i fotballen før her inne… så det får holde med det..  en sånn typisk ball lek for jenter var rett og slett en masse forskjellige øvelser med ball mot en vegg.. ypperlig for koordineringsevnen..


Men for det meste så var det egen kropp som var viktigste redskapen.. som i disse lekene—-


Det første er altså å leke sisten..og det andre er å hoppe bukk 😀 Om noen trengte en ekstra forklaring på det da…  Og for ikke å glemme,,  vi lekte sirkus og var akrobater og lagde forestillinger i sirkustelt laget av det vi fant av ulltepper i huset… 

Og når vi en sjelden gang fikk gå på kino.. da lekte vi som regel ”filmen” i ukesvis etterpå. Og Tarzan var jo en av favorittene…

Da fikk vi klatre i trær og hadde det kjempemoro,, 

Men  nå nærmer jeg meg en type leker som jeg helst ikke bør fortelle om. Det er jo ting vi gjorde før i tida som er blitt farligere med årene, og nå er jo barnebarna mine så dyktige på data at jeg ser ikke bort fra at de smetter innom bloggen min..og i alle fall så gjør farmora det.. 😀 

Men en ting vet jeg..  man skal aldri slutte og leke..  i alle fall ikke jeg.. 

 

Ha en fin søndag. Og bare til informasjon… alle bildene har jeg rappet fra Google.. innrømmer min brøde her og nå. Håper at dette innlegget vekket noen gode minner rundt om i landet 🙂

Ha en fin søndag 🙂 

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Helt greit å rappe bilder,
      når man oppgir sine kilder……
      Kjente igjen mange av disse lekene, sjøl om jeg er vant til andre navn på noen av dem! Lov meg en ting Mr. Dedicat : Hvis du gjør alvor av galskapen med strikkhoppinga : Da må vi trofaste lesere få FØR – UNDER og ETTER – bilder av begivenheten! 😉

    2. Artig å bli minnet på de gamle barnelekene 🙂 Vi hoppet mye paradis, strikk og slengtau da jeg var jente i tillegg til de forskjellige ball-lekene. Og så lekte vi cowboy og indianer (jeg var som regel indianer) Som regel endte det med at man ble tatt til fange og bundet fast til et tre i skogen. Greit nok, så lenge man ikke bli gjenglemt der 😉

    3. Miss Imperfektum: Takk for kommentar 🙂 Ja jeg ble faktisk bundet i en huske en gang av tre gutter,, og de bare stakk av. Men jeg kom meg løs omsider 😀

    4. Husker så klart allel disse lekene 🙂 Og lekte lenge jeg, og leker ennå. Men kanskje ikke så mye disse lekene. Men moro å bli minnet på litt sånne leker. Minnene spretter jo fram 🙂

    5. frodith: Var egentlig artig å lage innlegget.. fikk da noen spretne minner mens jeg holdt på. Men faren med å lage sånne innlegg i min alder… er at noen kan lure på om jeg er på tur tilbake i barndommen 😀

    6. Veldig trist at de fleste av disse lekene har gått ut på dato. Dessverre har TV og internett blitt en standard. Underholdningsverdien i de lekene ga et stort sosialt nettverk, noe TV og internett ikke gjør på samme måten.
      Veldig kjekt å bli minnet på disse her. Viktig at det ikke går helt i glemmeboken 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg