99,1% Drittstøvel

De var så samstemte, nesten som det skulle være planlagt komplott over mange år. Fra den første, gulljenta vår som blir 22 år og jeg er brennsikker på også til hennes gutt og mitt oldebarn. Og ikke minst de fire guttene i mellom, mine herlige barnebarn. Alle sa det samme, og gjentok det gang på gang: “Farfar, vet du ikke at du kan dø av det, har du lyst til det..” Gulljenta startet det hele, med å tegne røykeslutt kontrakt med meg. Men hjalp det? Og guttene fortsatte, brukte hver minste anledning til å fortelle meg hvilken drittstøvel jeg var.

Ja nå brukte de nå ikke sånne ord da.Og til og med totalt ukjente hang seg på. Jeg brukte jo å rulle røyk når jeg hadde tid og stunder for det, som for eksempel på fly. Og en gang satt jeg i midten mellom kona og ei ung jente. Og når jeg begynte å rulle tredje røyken, klarte ikke ungjenta å holde seg lenger. Jeg er ikke helt sikker på hva hun egentlig sa, men øynene sa i alle fall: “Kan du pakke vekk det svineriet, din jævla drittstøvel..” Jeg er idag sikker på at jeg antagelig så omtrent sånn her ut i deres øyne…

Men jeg holdt koken, røykte opp mot tre pakker tobakk i uka. Hadde til tider verk i beina. Hosta sånn at hele systemet av indre organer oppførte seg som møblementet i et hus med et kvinnemenneske med ommøbleringmani. Det var grusomt enkelte kvelder å legge seg.. Men hva gjorde jeg om morgenen? Joda etter en kjapp tur innom badet så var det å smette på seg ei bukse og ut og røyke.

Så jeg begynte å trene jeg, kjøpte medlemskap i Stamina Hot. Og du allmektige så godt røyken smakte etter hver treningsøkt. Det var liksom et ekstra kick av sunnhet i de trekkene jeg sugde i meg omtrent sekundene etter jeg var hjemme etter trening. For ikke å snakke om når man hadde kjørt bil, eller reist på annen måte eller.. eller..elller.. Ja alle de “eller” der man liksom ikke fikk røyke når man ville. Men en dag… 

Da skjønte jeg at nok var nok… Jeg orket ikke tanken på at mitt første oldebarn skulle si det mora hans,, og alle de andre barnebarna hadde gjentatt for mine døve ører. Men plutselig en dag så “hørte” jeg røyken snakke til meg.

Jeg slutta å røyke, på dagen etter 48 år – 17520 dager med røyk. Jeg var innom E-sigarett et par uker, men forbannet meg selv og sa at ikke av noen grunn skal du gå fra den ene avhengigheten til den andre.

Og i dag, har jeg holdt opp i 150 dager – og det er hele 0.9% av min røykeperiode. Men tro dere meg, det kjennes helt vidunderlig å ikke ha vært en drittstøvel i de dagene. Jeg blogga jo da jeg hadde holdt opp i nesten 100 dager… men så var det det der med linking igjen..sukk… 

 http://dedicat.blogg.no/rykeslutt.html

18 kommentarer
    1. Vel, “Drittstøvel” var å ta hardt i, ingen har vel kalt deg det. Alle har bare vært veldig redd for å miste deg når du hosta på det verste,meg deriblant. Alle er så glad for at du greide det ,all respekt til deg , forsett det gode arbeidet ,ha en koselig og enda en røykfri dag, som jeg vet holder resten av vårt liv 🙂 <3

    2. Så flott du har klart det. Gratulerer og lykke til med fortsettelsen. 🙂 Måtte le da jeg leste innlegget om rullings på fly. De som røyker selv kjenner ikke den lukta fra røykpakka. En ny pakke er så parfymert at det nesten kan svi i øynene på en unge. Når man røyker selv blir man imun mot den lukta kan man si. Jeg jobbet i dagligvaren i flere år, og når jeg fylte opp tobakkskapet ved siden av meg i kassa, ble det skikkelig sterkt tobakksparfymert. Så den ungen kjente det nok! 🙂

    3. Det er fantastisk at du har sluttet å røyke. Bedre sent enn aldri 😀
      Jeg er røykemotstander på min hals. Men sier ikke noe, så langt jeg klarer. Om folk vil seg selv så vondt, så må de virkelig bare stå på. Man ser og hører jo om kreft og kols og andre problemer over alt. Så dem som ikke skjønner at det samme vil skje med dem, de er det faktisk ikke synd på.
      Men så lenge de ikke plager oss som ikke røyker, så skal jeg bare si takk jeg. For det er heldigvis bedre tider med røykeforbud både her og der. Og passerer jeg noen som røyker utendørs, så holder jeg pusten til jeg er godt forbi 🙂
      All ære til deg, som har skjønt det, og ikke minst, klart det 🙂 Du er god du 😀

    4. Jeg sluttet da jeg var 42, synes det var Nok da 😉 Jeg har sagt at DEN dagen jeg bestemmer meg for å slutte, så klarer jeg det lett. Man må bare bestemme seg. Og det gikk veldig greit. Glad for å slippe stresset rundt det der 🙂 Flink du da, og tenker du synes det bare er deilig nå 🙂 Jeg skal lære deg å linke. Har lært det til Karidansen og hun klarte det i dag. Må bare komme meg på pc, og ikke nettbrett 🙂

    5. Eva: Takk skal du ha. Ja jeg har ikke tenkt å bli sånn infam fanatiker, men respekt for andre bør i alle fall gjelde for røykere 🙂 Uansett om det røykes på lovlige steder 🙂

    6. frodith: Takk skal du ha, ja jeg så at Karidansen hadde lært det 🙂 Og jeg er veldig glad for også å slippe stresset med røyking, for det ble det. Og det gikk nesten litt skuffende lett å slutte, men vet jo hvor lett det er å begynne igjen. Men ikke f… 😛

    7. Jeg visste jo at du nylig hadde sluttet å røyke, men du har ikke fortalt så mye om prosessen før. Det er flott at du har klart det, mest for din egen del, men også for omgivelsene sin del. De slipper å være så redde for helsa di. Dessuten lukter det ikke godt av “Drittstøvler”! Jeg har kjent lukta av møkkete fjøsstøvler gjennom mange år…….De lukter i hvert fall ikke godt; særlig ikke når de får stått og godgjort seg en stund! 😉 Jeg synes ikke det lukter godt av innrøkte gubber eller kjerringer heller……… En fordel til : Lommeboka di er sikkert glad! Klapp på skuldra for vel utført jobb!! 😀 😀 😀

    8. rundtomkringtrorjeg: Har gått litt i perioder, men prøver å være der tre ganger i uka.. og har romaskin, sykkel og tredemølle hjemme.. så der tar jeg kondistreninga 🙂 ha en god kveld

    9. Bra jobba 🙂 Gratulerer. Selv slutta jeg i januar 2012 og jeg kan med hånden på hjertet si at det er den beste avgjørelsen jeg har tatt i mitt liv. Mye penger har jeg også spart.

    10. Miss Imperfektum: Takk for fin kommentar du 🙂 Ja jeg angrer ikke et sekund på at jeg omsider tok avgjørelsen. Fikk jo veldig god støtte på slutta.no, mange fine innlegg å lese der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg