Grip dagen og ta vare på den…

Hvorfor lar vi så mange dager bare passere i livet vårt uten at vi virkelig “tar og føler” på de, som de gaver de egentlig er? Vi aner jo ikke hvor mange dager vi har fått tildelt og når den siste dagen er der. Kanskje venter vi for mye på de store begivenheter, de store øyeblikkene -og lar alle de vakre små øyeblikkene passere uten å legge merke til de. Det er sikkert andre måter å gjøre det på enn å begynne å blogge. Men det er ikke tvil om at evnen til å observere ikke har tatt skade av det 😀


Vi har jo stua full av gjester for tida, hele 29 stykker. Men de får nå bare lov å være inne på natterstid – og etterhvert bare når det er fare for frost. Men det er jo ganske spesielle dager og nærmest bære “hagen” ut og inn hver morgen og kveld.

Men når morgenen er der..  ut med dere…

Det var et vakkert vær i går, og det samme i dag faktisk. Sol og vakkert men kjølig i lufta. Siste bloggen min viste vel at det faktisk er mer snø på fjellene rundt her nå enn det var i påska. Men at naturen kan eksplodere fort fikk jeg se på en liten runde utenfor her da jeg skulle slå av ovner og lufte i drivhuset…

Og tulipaner og liljer og alt annet rundt drivhuset er våknet til liv,, og det er også mitt vakre lønnetre som ikke er helt vanlig på disse kanter av landet…

Litt senere på dagen kjørte vi en liten tur og hva så i da vi var på tur hjem?,, joda, bare et par kilometer utenfor sentrum her så hadde denne flokken funnet seg et jorde og beite på…

Jeg måtte snu og kjøre tilbake for å ta bilde, men jaggu var de vare,,, de trakk seg behørig unna og fulgte med i mine minste bevegelser…

Da jeg var og handlet litt senere så tok jeg meg en tur ned på kaia. Det er noe eget å være der og tenke tilbake på det yrende livet det var en gang mellom det utall av båtbyggerier som lå tett i tett i fjæra. Kommunen er jo viden kjent for sine båtbyggertradisjoner..

Faktisk så var det flere båter der nå enn det har vært på lenge. Det er tydelig at veteranbåtlaget har masse arbeid fremfor seg, og kanskje blir dette en ny giv i de lokaliteter som ble bygd for den type aktivitet.

Og de gamle bryggene er tatt vare på. De har jo gitt sitt preg til dette tettstedet i mange år. Og de brukes jo til litt forskjellig aktivitet.

Ja, dette var litt av det jeg brukte dagen i går til. Det var jo til mye annet også, men som en liten illustrasjon på å ta vare på noen av de øyeblikkene man møter gjenom dagen. Men for all del, man kan ikke ta vare på alt som enkelte gjør.  Alt har sin ende, og jula er vitterlig over nå,, så det så…

Grip dagen og nyt den, den er din og bare din… 🙂

 

Copyright: Jan E. Håkonsen

 

16 kommentarer
    1. Ja, julen må vike plass for sommeren nå 🙂 Det er nå helt sikkert 🙂
      Veldig kjekt å se bildene av plantene som virkelig har skutt fart. Skjønner godt at du passer godt på dem. De trenger sitt stell og sin oppmerksomhet 🙂
      Og reinsdyr er på en måte ville og vakre 🙂 Selv om de tilhører noen 🙂
      Det å ta vare på gamle tradisjoner er viktig. Så håper jo det når det handler om båter og den typen drift som har vært. Det er jo en del av historien 🙂
      Ha en kjempefin søndag 🙂

    2. Så flotte bilder 🙂
      Det skal ikke så mye til; litt sol og varme, og så skyter de fart 🙂
      Her har dessverre ikke alle spirene klart seg, men sånn er det… Som regel kun noen få som klamrer seg fast og overlever. Litt for kalt om natten her ennå, men snart skal de ut 🙂

    3. Kloke ord. Du er i alle fall ikke lat. Bære alle de pottene ut og inn hver dag…! Men gjør du det ikke, så går det jo gæli…og det ville vært synd. Gripe dagen,ja. Jeg har nok lett for å la dagene suse av garde uten at det blir den store forskjellen mellom hver dag. Nå er jeg nettopp ferdig med jobbehelg….og da har jeg lett for å tenke på at jeg skal ha fri…FØR jeg har kommet så langt… Det er jo mange fine stunder på jobben også 😉

    4. Ja, man må gripe hver dag 🙂 Det er NÅ som er livet 🙂 Og det så du ut til å ha gjort, grepet dagen 🙂 Herlig med tur og masse fine bilder har du tatt 🙂 Og plutselig kom jula litt på kjerringa ja 😀 Ha en fin søndagskveld 🙂

    5. Den Blå Steinbukk: Sånn er naturens gang.. noe stryker med. Sådde jo litt agurk og de var femten cm så klappet de bare sammen og sa takk for seg 🙂 så jeg vet ikke hva som skjedde. Men man får glede seg over det som klarer seg og nyte det når det slår ut i full blomst 🙂

    6. karidansen: Nei har man sagt A så får man jaggu si B.. 🙂 drivhus er neppe lønnsomt sånn økonomisk, verken i kostnader eller i arbeid. Men skulle man tenke sånn så burde man sitte å tvinne tommeltotter og vente på noe som aldri kom til å skje :),, og det gidder ikke jeg. Jobbehelg altså.. ja nå har jeg heldigvis hatt dagjobb i uka for det aller meste. Men noen må jo holde hjulene i gang ellers også.. og det har jeg stor respekt for 🙂

    7. frodith: Det kommer nok til å bli litt andre og flere turer nå som man har blogge blikket.. 😛 leer.. men kan vel gå over selv om det ikke virker sånn å i alle fall 🙂

    8. Fine bilder 🙂 Det er en herlig tid, den vi har fremover nå, det er sikkert. Når krokusen begynner å titte opp mellom gammelt løv da vet vi at det er sant; nå er endelig våren her 🙂
      Ha en fin uke

    9. Miss Imperfektum: Takk skal du ha 🙂 Ja det er sant. Fikk raka litt i går men det blåste i meste laget så jeg ga opp. Ha en fin uke du også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg