Mørkets stjerne.

Dette er et gammelt innlegg og med et dikt som jeg skrev for mange år siden. Men det ga noe til meg selv i dag som fikk meg til å oppleve det på en helt annen måte enn før. Derfor legger jeg ut innlegget på nytt. Jeg håper ikke folket blir lei av repriser, det er man jo vant med fra andre kanaler …..  Det er litt snø og is i innlegget, men det kan jo være greit å begynne å venne seg til nå 🙂

Mørkets stjerne.

Vintermørket, skygger så sorte. Alt forsvinner, alt blir borte.

Kulda kjennes i kropp og sinn. Mørket siger i kroppen inn.

Da kommer tanker som ikke var. Tanker som du bare eier og har.

Mørkets svøpe skjuler så lite. Mindre enn mange vil like å vite.

 
Vintermørke, så iskaldt og klart. Det har jo så ofte blitt åpenbart.

Livet er skjørt som istapp som henger. Henger og ser og bare lengter.

Slippe seg ned i tusen biter. Tanker som tenkes, tanker som sliter.

Livet er ditt i denne kveld. Mørket og kulda og himmelhvelv.

 

Vinternatta har også en himmel. Den kan gjøre deg mer enn svimmel.

Stjerner så klare som skinner og blinker. Ser du, de smiler og vinker.

Verden er rar, den har alt og så lite. Mindre og mer enn noen kan vite.

Når sinnet er åpent og hjertet kan lytte. Kan stjernehimmel komme til nytte.

 
Finnes det vår bakom kulde og is? Kan mørket fortrenges av solvarm bris?

Finnes det fred for de tunge tanker? Hører du hjertet som slår og banker?

Åpne ditt hjerte og kjenn på deg selv. Du er den stjerne som skinner i kveld.

Du, bare du kan se at den skinner. Da vil du merke at mørket forsvinner. 

Ha en nydelig aften og kveld og helg også 🙂 Det er bare teksten som er min, bildene har jeg lånt fra Google.

14 kommentarer
    1. Vakkert! Jeg merker du koser deg når du skriver slike dikt, det kommer tydelig fram. Og akkurat slik er det jo, våren og varmen ligger alltid der og venter, på andre siden av kulden. Man må bare gjennom den noen ganger.

    2. frodith: Takk skal du ha, ja i de rette stunder er det fint å sitte å rable ned ord..og tanker. Håper det blir noen sånne sommerdager og kvelder 🙂

    3. natheless: Tusen takk du 🙂 Jeg må vel bli flinkere til å skrive mer,, håper det blir gode tider for det i sommer 🙂
      Ha en fin dag 🙂

    4. Veldig vakkert 🙂
      Du nevnte i en kommentar hos meg at du hadde meldt deg inn i en fotogruppe, eller klubb. Jeg gleder meg sånn til du begynner å ta mer bilder, og etterhvert setter de fantastiske diktene dine inn i bilder du har tatt selv. Jeg ser det sånn for meg. Da kan diktet være en illustrasjon til bildet, og bildet kan være en illustrasjon til diktet, på samme tid 🙂
      Ha en kjempefin ettermiddag og kveld 🙂

    5. Eva: Ja det er jo litt av tanken da, og jeg har jo gjort det også et par tre ganger mener jeg 🙂 Men akkurat nå så tar både drivhuset og ikke minst ting vi har på gang med mannskoret ganske så mye av tida mi 🙂 Kos deg i ettermiddagen og kvelden 🙂

    6. karidansen: Takk skal du ha 🙂 Ja man burde vel egentlig tatt egne bilder og satt til dikt og tekst. Men så er det å rekke over alt. Og nå for tiden så går det mye tid til drivhuset og opplegg som mannskoret er engasjert i 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg