Veien mot Lofoten,,,

Det var en gang,, ja sånn begynner jo de fleste eventyrene. Men det var en gang at trafikken over fergeleiet Skutvik og over Vestfjorden til Lofoten yrte av liv og aktivitet. De har til og med hengt opp avisutklipp på veggen til venterommet om akkurat det.

 

Skutvik er endepunktet på fylkesvei 81, som knyttes til europavei 6 på Ulvsvåg. Fergeforbindelsen mellom Skutvik og Svolvær hadde oppstart i 1963, og var frem til åpningen av Lofotens fastlandsforbindelse i 2007, en viktig innfallsport for biltrafikk fra sør til Lofoten. Men det har vært mørke skyer over dette fergeleiet mange ganger. I 1996 avgjorde samferdselsminister Kjell Opseth at fergetrafikken fortsatt skulle gå over Skutvik. 

For vi som har deltatt i ganske heftige kappkjøringer over Hamarøy for å komme så langt frem i fergekøen som mulig, så var det litt stusselig å komme til fergeleiet for første gang på mange år.

Men det var da satt noe farge på tilværelsen og forventninger mot Lofotens vakre fjell.

Men venterommet var der ennå,  og en landhandel hvor man kunne få kjøpt seg en kopp kaffe. Men da jeg spurte om de kunne varme en boks med Sodd også, smilte jenta i butikken pent og overbærende.

Men ferga kom omsider, og når sant skal sies så ble det ganske fullt om bord. Men det hadde sikkert med at det var mange ute i samme ærende som oss, nemlig et stort turnstevne i Kabelvåg denne helga. Men vi hadde fint vær og kunne rusle rundt å se på forskjellig jeg skal komme tilbake til 🙂


Da hadde vi ventet noen timer, men sånn er det når vi ikke leser fergeruter og vi valgte å dra denne veien siden vi skulle bo på hotell i Svolvær. Og det ble en tur med litt historisk sus over seg, hvor spyposer stod sentralt. Men jeg skal spare folket for akkurat det 🙂

Jeg tok en masse bilder av alt mulig rart i de timene vi venta på ferga. Jeg skal sette det sammen til et bildeinnlegg sånn bare for moro skyld. Men det blir litt senere i dag tenker jeg 🙂 Ha en nydelig søndag rundt om i vårt vakre land. 🙂

 

Copyright: Alle bilder/Jan Håkonsen



14 kommentarer
    1. Så kost. Vi har stått og ventet på fergen på Hammarøya mang en gang. Vi reiste opp til Lavangen hele min barndom. Der bodde farmor og mange av mine tanter.
      Det er mange år siden sist jeg var der oppe. Faktisk var jeg 20?. Skam meg burde jeg..
      Kos med tur uansett. Nyt det flotte miljøet der oppe.:)

    2. Det er kjekt å være på tur, selv om ikke alt alltid går som planlagt. Viktigst er å ikke stresse, og heller kose seg den tiden man har sammen 🙂
      Blir kjekt å se bilder 🙂

    3. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Tusen takk 🙂 Da var det jo moro at jeg kunne “ta deg med på tur” opp i nord. Nå kan jo ikke jeg si om du burde skamme deg, men kanskje jeg fikk lagt inn en liten fristelse om å en tur 🙂 Ha en fin søndag 🙂

    4. Vakre Lofoten! Fra geografitimene på barneskolen var det spesielt to steder som festet seg på den måten at dit skal jeg, det var Runde og Lofoten. Runde er det mange år siden jeg besøkte, Lofotdrømmen gikk i oppfyllelse sommer 2012. Vi var der i 5 døgn og kjørte i hver krik og krok , det er et minne for livet, med Henningsvær absolutt toppen.

    5. Liv: Takk skal du ha. Ja det er herlig når drømmer kan oppfylles på den måten. Vi er jo her hvert år da, men er vel først de siste årene at vi tar oss tid til å se oss om. Men at det er vakkert er det ingen tvil om 🙂

    6. frodith: Kjører jo normalt forbi Kabelvåg men den har jo sin sjarm 🙂 alle har sine favoritt steder, og der man trives er det bra å være 🙂

    7. Er lite kjent i Nord-Norge, sjøl om søstra mi bodde i Troms i noen år. Ikke mye biltrafikk ved det fergeleiet, nei. Ja, jeg skjønner godt jenta som smilte overbærende til Gubben som ville varme sodden sin…. Nå vet jo ikke jeg om du bare fleipet med henne , eller om du og Madammen virkelig hadde kokt dere sodd til “niste”, så jeg tør ikke le så veldig høyt….sånn i tilfelle…. 😉

    8. karidansen: Leer,, neida vi hadde da ikke sodd med som niste. Jenta jobba i butikken og drev og la varer i hyller, og tilfeldigvis hermetikkhylla. Butikken solgte kaffe og kaker så vi spurte først etter kaker, og det var de fri for så det måtte vi kjøpe det vi ville ha. Og siden vi måtte vente i godt over fire timer på ferga, så pekte jeg på soddboksene.. og fleipet med henne. Men hun tok en spøk på strak arm 😀

    9. Den Blå Steinbukk: Hennigsvær er bare helt herlig. Vi har heller ikke vært alle steder, og da tør jeg ikke si når jeg var her første gang 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg