Det lukter pæng’..

Det er ikke tvil.. når vi var ute på Unstad i Lofoten og tok bilder av bølger og vær.. så er veier og tuneller akkurat som de skal være.. trange og smale,,

Jada, egentlig ganske romantisk, om man har en livlig fantasi 😀 ,, men sier ikke mer om den saken.. men alle tuneller har to åpninger..og hva åpenbarte seg på andre siden.. ja ikke få sjokk nå.. det er ikke hver dag man kikker sånne inn i “kvitøyet”, bokstavelig talt..

Men det lukter pæng”. og det var ikke bare dette vakre knippet her skal dere vite.. det var mengder,, og det langt uti huttaheiti..og sikkert fordi den “pænglukta der er ikke for de med sarte sanser,,

Legg merke til ast brøytestikka ikke er fjerna ennå.. og takk for det.. 

Og hva er nå dette.. ja de fleste har nok dannet seg en mening.. men det vakre navnet er Guano. Men når jeg googler Guano. så får jeg følgende beskrivelse: “Guano (fra Quechua ‘wanu’) er navnet på oppsamlet avføring fra sjøfugler og flaggermus. Så om det finnes noen kloke sjeler som leser dette.. så please. 😀

Men de har i alle fall funnet mer usentrale steder og lagre det på.. enn midt inne i byer og tettsteder. Før det lastes opp og kjøres bort for oppmaling. Og da er det eneste fornuftig å ta i bruk til hjeller for dette….

Jepp.. de evindelige restene av en feilsslått norsk politkk for en mannsalder siden. Hele Norge skulle plantes med gran. Og grana som ikke hører hjemme i norsk flora nord om polarsirkelen. Og nå er det store grønnsorte flekker på holmer og fjellsider som er så tydelig malplassert.  Se bare her..

OK. da,., på denne årstida ser det ikke så verst ut.. men legg bare merke til det om dere er på tur.. grana hører ikke hjemme i nord.. basta bom.. 😛

Jeg tar med meg et lite glimt til fra floraen.. bare for å gremmes litt over været og begynne å tenke på høsten,.,.

Blåbæra har knytt seg.. 😀

Ha en vakker lørdagskveld. .. og alle bloggere jeg følger..  jeg strever og strever med å lese innlegg.. men er i siget 😀

 

12 kommentarer
    1. Åååå, gleder meg til modne blåbær i år, etter en skrinn blåbær-sommer i fjor. Nei, grana hører ikke hjemme i nord, helt sant. Det har min far sagt, og han kommer jo derfra, så da må det jo være sånn 🙂

    2. Har jeg misforstått eller henger de fiskehodene midt i “Guano-lukta”? Hvis gran ikke hører hjemme i nord, hva skulle dere bruke til juletre da? Jeg bruker furu. Er det “juletre” i nord? Nå spør jeg visst fælt…;)

    3. Der tittet du fram igjen ja 🙂 Og du skal ikke fortvile på været hvertfall, for det er på vei 🙂 Og det blir nok både blåbær og multer og alskens bær før høsten kommer 🙂

    4. karidansen: Ler,, neida de henger de som de henger fisken,. men har funnet nye steder unna folk da.. for den duften er ikke god.. men tørka fiskehoder kalles for guano,., men som du ser så er det ikke det eneste som kalles det. Og males opp til for.. Og vi hadde alltid furu da jeg var yngre.. men er jo ikke så lett å få tak i som juletre. Men er jo masse gran rundt her nå. Vi hadde en lands omfattende planteskole her på stedet som produserte granplanter.. men den er nedlagt nå.. spør du.. leer. jeg prøver å svare

    5. Siv Svanem: Det er sikkert mange meninger om det. men grana har jo aldri vokst vilt nord for polarsirkelen.. og når man ser plantefeltene i fjell og på øyer og holmer. så synes ikke jeg i alle fall at den hører hjemme der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg