Skogvokter…

Så vidt jeg vet så finnes denne funksjonen enkelte steder i landet. Og her i bygda var jo furua den mektige, og brukt i hele bygda til bygging av trebåter. Saltdal var jo viden kjent som ei båtbygger bygd. Og da hadde skogvoktere en viktig funksjon. I dag brukes nok det meste av skogens ressurser til mye annet enn båter..

Det er mye fint man kan lage av trevirke. Og hvor fant jeg dette da? Joda, hvert år arrangeres den såkalte Skogvokterdagen her i bygda. En tradisjon som er et samarbeid mellom Statsskog og lokale forreninger. Du kan finne de på facebook her Skogvokterdagen. Da kommer det folk langveis fra, men det er solide og gode parkeringsmuligheter…

Som vanlig på sånne opplegg så er det stands og salg av det aller meste… Jeg tar bare med et lite utvalg, men jaggu blir det sikkert nok likevel-

Ja det er ikke mangel på noe som helst her, og utrolig mye fint som lages innen håndverk og husflid. Men man blir jo sulten av å traske rundt blant masse folk..

Men mat har de så det holder her.. så det er fritt frem..


Og gratis kaffe ja.. ja hva kan smake bedre enn bålkokt kaffe,,

Og mens vi ruslet rundt og koste oss og traff masse med folk så kom en gammel kjenning på besøk..

Da kom sola 😀 en perfekt dag på alle måter. Men det kommer mer fra denne dagen senere 🙂

14 kommentarer
    1. D ser jammen ut som du/dåkk har hatt en flott dag! Koselig å rusle rundt å se på sånne salgsboder, og kanskje blei d kjøpt litt også? 😃

    2. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne:b Takk og takk. Ja de salgsbodene er jo som flua på .. ja du skjønner vel.. når det er den type arrangementer. Men utrolig moro og setter farge på arrangementene 😀

    3. “Tørrfesk”. Herlig med dialekt i markedsførringa! Ja, det kan være artig å rusle litt rundt på en slik dag. I august er det “Jakt-og Fiskedager” i Elverum, der jeg kommer fra. Det minner litt om dette , men det er dårlig med tørrfesk der…… 😉

    4. karidansen: Akkurat,, ja det er jo ganske så likt da.. kjører jo som regel Østerdalen. Så kan kjenne igjen ganske så mye natur enkelte steder 🙂

    5. Bløtkakekniv har jeg aldri hørt om før. Regner med at det var det det var, selv om jeg ikke klarte å lese B’en. Men en sånn skulle jeg gjerne hatt 🙂
      Var tydelig en fryd både for øye og gane på det markedet der. Veldig kjekt med sånt. En litt annen stemning der, enn å tusle rundt på et kjøpesenter 😉

    6. Eva: Hei og god dag. Måtte inn og sjekke bildet og husken. Det stemmer at det stod bløtkakekniv. Litt bredere blad som en kakespade. Angrer litt at jeg ikke brukte litt mer tid på å se meg om.. men sånn er det bare. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg