Det vanvittige tok heldigvis slutt..

Da vi vokste opp var det ikke mange som hadde bil, det var faktisk ganske så uvanlig. Så bil var liksom ikke noe man tenkte på når man vokste til. Og jeg var jo 24 år før jeg tok sertifikat, og da tok jeg det fordi jeg måtte ha det på grunn av jobben. Det var da vi flyttet nordover fra Asker og hjem der jeg er født. Der begynte jeg i kolonialbutikk… og måtte kjøre ut varer og litt av hvert i en ..

Just presis,, en “Folkevognbuss” men den min arbeidsgiver hadde var jo helt Orange da. Og den lånte vi av og til, men det var jo bare seter fremme i den. Men vi dro på tur for det vi. Og ikke fullstendig fnatt da.. men vi surret fast lenestoler i varerommet og hadde med barnevogn for vår eldste og eneste sønn da… vanvittig,, Men så kom madammen hjem en vakker dag, og fortalte at hun hadde kjøpt bil av en kollega på jobben..

Jupp ei lekker og herlig god gammel boble. Med den hadde vi våre første ordentlige ferieturer. Og ikke spør om sikkerhetsutstyr, jeg prøver ennå å glemme hva vi egentlig holdt på med. Men det er rart med denne bilen, den glemmer vi aldri. Vi bor jo nært svenskegrensa, og ferieturer over til Skellefteå var rene sydenturer den gang. Bobla likte det slettes ikke.. for hver gang vi passerte grensa så sluttet startmotoren og fungere. Husker en sånn dytteperiode..da en hoven svenske kom bort til oss og sa: ” Åja. jag ser ni har startmotor som går på två ben….”  😀 Det var med tårer i øynene vi solgte den, selv om det var for samme sum som vi kjøpte den,  den nette sum av kr 2000,-.

 

Jada, dette var bil nr 2. Og når vår andre og yngste sønn var bare 6 mnd, så kjørte vi over 500 mil en sommerferie, og kun på natta. Da lagde vi senger i baksetet og der lå guttene og sov..  Det er så utrolig å tenke tilbake på at det er nesten så vi ikke selv tror det er sant.

Men det ble bedre etter hvert.. og nå er begge sønnene foreldre.. til sammen til 5 flotte barnebarn og nå et oldebarn. Og det endret valg av biltype. Og siden jeg hadde firmabil i 12 år før jeg ble pensjonist, så fikk jeg anledning til å prøve ut litt av hvert. Og i følge madammen så MÅTTE det være sjuseter. Og vi endte opp med denne..  som jeg kjøpte ut når jeg ble pensjonist..

Med denneTouran’en har vi faktisk kjørt med fire barnebarn og bagasje til dyreparken i Kristiansand og Sabeltann tur og det gikk så utrolig bra. Men alle vokser jo til.. så nå er det ny bil som vi ikke har prøvd på noen langtur ennå… Og det er selvsagt en 7 seter dette også.. og en Sharan som vi falt pladask for sånn rett før jul..

Men nå er det snart klart for tur til Lofoten et par uker. og etter det så bærer det sørover til Skedsmokorset i første omgang. Det blir spennende, og jeg har jo masse igjen å lære av knotter og knapper. Men noe er jo selvforklarende..

Dette skjønte selv jeg..  at nå var det på tide å fylle tanken. Men du all mektige.. det er litt andre tanker på bilene enn det var på den gode gamle Bobla, og litt andre priser på drivstoffet. Men så kommer man seg langt avgårde på en tank., det er i alle fall sikkert.

Men vi gleder oss, og jeg skal ta dere med på tur, både med og uten bil utover sommeren.

Så får de som har lyst henge på.

Men jeg har ikke glemt terrassen og sommerblomstene.. noen få dager til med litt sol og litt varme så blomstrer det som bare det der. 🙂

 

 

16 kommentarer
    1. Vi hadde flere bobler etter hverandre da jeg var liten! Kule biler – jeg og søstra mi satt oppe i det “hullet” baki! 🙂 gleder meg til blogg innslag utover sommeren 🙂

    2. Helt morsomt det med bilene før 😀 VI hadde aldri sikkerhetsbelter bak før. Vi barna satt jo alltid usikret…OG kunne ligge i setet om vi ville. Pappa røyket i bilen husker jeg, for det var HELT vanlig 😀 TIng forandrer seg ja …

    3. “Folkevognbussen” fikk fart på minner om min tante og onkel som hadde en slik. Bak hadde de satt en sofa, som ikke var festet, og der satt de tre sønnene deres da de var på tur. Sikkerhet var et fremmedord den gangen tror jeg.

    4. Artig! Ja, det var galskap det dere drev med ……i forhold til sikkerhet, men jeg husker da at vi unga satt bak i bilen til mor og far uten sikkerhetsseler. Det ble vel påbudt på 70-tallet, tror jeg. Litt av en utvikling på kjøretøyene! 🙂

    5. Jeg vet at vi hadde boble da jeg var under to år, og jeg husker fktisk bilen den dag idag.
      Mamma og pappa kjørte bestandig rundt med oss fra Oslo til Lavangen. Finnland osv. Det er utrolig hvor mye jeg har vært i bil, og de hadde mange forskjellige opp igjenom.
      Biler er gøy, og god plass må vi faktisk ha.::)

    6. frodith: Mhm.. jeg har nok røkt i bil jeg også.. med ungene i. Herligheta.. man burde jo ikke blogge om sånt.. leer. men det er jo den rene sannheten da..

    7. karidansen: Ja det verste var jo at vi ikke visste bedre.. og vi tenkte vel aldri på de fatale konsekvensene .. hoff.. kjenner man får frysninger.. 😛

    8. Pr idag har jeg en 5 seter ML. Trenger det så mye som vi er på tur overalt.
      Denne ble byttet fra en Volvo 90 et eller annet, og den hadde 7 seter.
      Hadde den i 5 år, og hjelpe meg den fikk kjørt seg. Kjøpte den på 30.000 og den var på i alle fall 150000 da den for.
      Husker ikke helt.
      Jeg kjører..:)

    9. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Jeg har jo aldri vært noen bilmann, det må fungere og ha plass så man slipper den fin pakkinga. Og vi er kjempefornøyd og får nå se når vi har prøvd ut i ulike sammenhenger i sommer 🙂

    10. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Mhm.. det viktige er i alle fall å nyte. Over til Lofoten skal vi faktisk ha bilen med på Hurtigruta 🙂 men er jo enda gode to uker til

    11. På kjøretøyet skal fintfolk kjennes 🙂
      Jeg har sansen for sånne litt “typete” biler jeg. Og jammen er utviklingen rivende også ja. Sharan har jeg også hatt, den gangen jeg var gift. Det er virkelig en super bil 🙂 Jeg kan ikke skjønner at noen mener konebiler bør være så små. De bør jo være i Sharanstørrelse, minst, for å få plass til alt av unger, vogner, og ting man har handlet 😉
      Min første bil var en Citroen 2CV. Helt ny, og siste året de ble produsert 🙂 Husker jeg var kjempestolt. Jeg var den eneste i min vennekrets som hadde helt ny bil, kabriolet til og med 😛
      Jeg husker også barndommens bilferier. En av feriene kolliderte vi. Og jeg husker at det var et under at vi ungene lå og sov i baksetet. Jeg husker at jeg landet på gulvet bak, og fikk et gigantskrubbsår på den ene hoften. Jeg var faktisk den eneste i vår bil som hadde noen form for skade. Fremme hadde de jo seler, og broren min landet mykt, oppå meg 😉 Jeg er veldig glad for sikkerheten i dagens kjøretøyer. Vi skal være takknemlige for fremgangen i lover og regler når det gjelder det 🙂

    12. Eva: Ja det er det ingen tvil om at den utviklingen har vært av det aller beste. Sånn generelt så er ikke jeg så veldig bil fokusert at det gjør noe. Det er mye tekniske finesser på bilen jeg ikke har funnet ut av ennå..leeer. men det kommer sikkert med tid og stunder. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg