Mellom holmer og skjær

I disse tider med Sommeråpent og Sommer båten på tur langs kysten blir man inspirert til å skrive litt kystnært stoff. Det er jo “Minutt for Minutt” som det programmet med Hurtigruta for noen år siden som skapte furore i mange tusen hjem.

Jeg hadde unnet alle å få lov til å seile med båt langs vår vakre kyst fra nord til sør og tilbake igjen. Jeg fikk jo den første muligheten til det når jeg var på skoleskipet Gann som lå fast i Stavanger. Men det ble ikke noen tur langs kysten men rett over til Edinburgh, som var en stor opplevelse for en ung gutt.

Det var en spesiell og vakker båt som også hadde som oppgave og frakte marinegaster som var ferdig med rekruttskolen på Madla i Stavanger, over til Marinens hovedkvarter på Haakonsvern i Bergen. I dag er det det forhenværende hurtigruteskipet MS Narvik som er omdøpt ti Gann, og som også driver med cruise fart utenom skole sesongen. Men her er bildet av gamle Gann som jeg var på.

Men jeg var jo også i Marinen, og hadde gleden av å bli fraktet til Haakonsvern med gamle Gann. Og siden det ikke var så lenge jeg var til sjøs så kjente jeg alle og fikk egen lugar om bord på overfarten. I marinen var jeg telegrafist og havnet om bord på båten som kanskje fartet mest opp og ned langs kysten, nemlig gamle gode KNM Valkyrien. Jeg opplevde faktisk å være med Valkyrien fra grensa til Øst Tyskland og Danmark, og helt opp til Svalbard og Bjørnøya.

Nå er jeg ikke hundre prosent sikker på at dette er bilde av KNM Valkyrien, men teksten sa i alle fall det. Den gamle båten jeg var på endte jo sine dager som spiker ikke lenge etterpå og ble erstattet av en ny. Men det var utrolig mange fine turer langs den vakre kysten vår. Og jeg husker særlig en. En St Hans aften da vi la ut fra Tromsø i et nydelig vær og sørover langs kysten. Vi gikk jo omtrent som Hurtigruta gjør, innaskjærs og nesten i fjæresteinene.

Og vi har hatt mange turer med Hurtigruta. Både sørover fra Bodø og nordover. Vi tok til og med oss bil fra Bodø til Kirkenes og skulle kjøre hjem igjen. Men med en kone som elsker båt og sjøen så havnet både vi og bilen om bord i ei ny Hurtigrute på tur sørover noen dager senere.

Nå skal vi til Lofoten om et par uker. Og da tar vi bilen med Hurtigruta over til Stamsund. Det er jo bare rett over Vestfjorden men er jo en grei måte å komme seg dit på, Og da skal vi dra med denne båten,,,

Selv om det er en kort tur så skal jeg få tatt noen bilder og kanskje lage en liten reportasje fra turen. Men selv om det er mye vakkert å se langs kysten, så er det mange tegn på fraflytting og en viss stagnasjon. Og det er jo synd med alle de rike ressursene som finnes i nord.

Etter en tur med Hurtigruta for mange år siden, så satte jeg litt av mine tanker på det jeg så sånn bak alel naturens herligheter..

 

Hurtigruta ser og forstår.

Hurtigruta glir gjennom vannet mot nord.

Sneier innom hver bukt og hver vik og fjord.

Pløyer så stille frem, uten å svike dem som her bor.

Turister nyter idylliske steder, og ser alt det de tror.

Ingen her syter, ingen seg gleder, alle er borte og ligger i jord.

I de små hus i ensomme klynger, var det liv engang.

Nå er de tomme, og ingen synger sin aftensang.

Strevet er over, men slitet står skrevet for øyne som blør.

Nå er de stille, de liv som ble levet her før.

Turistene smiler og ler, for de ser hva de ser.

Mens Hurtigruta går og går, og forstår hva som skjer.

 

Men nå vet jeg jo om veeeldig mange som skriver sanger og tekst så mye bedre enn meg, og også om kystens fasiliteter og ikke minst om Hurtigruta. Så om dere har tid så klikke på Halvdan Sivertsen og hør på Hurtigruta. Han skal forresten delta i kveldens episode av Sommeråpent som kommer fra Lovund på vakre kysten av Helgeland. Sammen med han skal Hekla Stålstrenga opptre, og til informasjon så kommer Ragnhild Furebotten fra bygda mi, det samme gjør jo også Trygve Hoff. Men DET er en annen historie.

12 kommentarer
    1. Fint og vemodig det diktet :)) Båt ,sjø og kyst er vakkert..men jeg har ikke vært på slike turer du beskriver ..(..eller en gang da barna var små var vi på tur til Bergen og i den forbindelse var det båttur på Gudvangen..tror jeg det het..fin naturopplevelse )..har lett for å bli sjøsjuk jeg..men elsker å være VED sjøen :))

    2. Du har opplevd mye i livet! Mye forskjellig, tror jeg. Det har sikkert vært både positive og mindre trivelige erfaringer underveis for deg som for alle andre…. “Men at det er en nyttig ting kan ingen komme fra!” En får utvidet horisonten på flere vis når en reiser og opplever noe nytt. Å bo på samme plassen hele livet og gjøre det samme…hele livet – ja det kan fort føre til at en blir litt fastlåst og snever …tror jeg. Jeg var sammen med ei venninne i dag. Hun fartet mye da hun var ung. Blant annet var hun også til sjøs en periode da hun var ung. Jeg har fartet litt i de senere årene, og utvidet komfortsonen. Det er viktig. Og mere skal det bli, håper jeg! 😉

    3. Hei! Kjempe fin blogg du hadde! Selv skriver jeg en blogg om hvordan det er å være syk og lide av depresjoner.Ta gjerne en titt og trykk gjerne på Facebook-knappen under mitt siste innlegg for å dele innlegget slik at andre som også er blant de skjulte deprimerte kanskje ikke lenger føler seg så alene.

    4. annebe: Det er noe eget å være på båt da langs kysten.. og Hurtigruta er spesiell. men ikke akkurat billig. Nå er jo jeg ganske så sjøsterk, men det er litt tilvenning det også :=

    5. karidansen: Du har nok mye rett. Og alle har godt av å lufte vingene litt. Men nå reiser jo de aller fleste mer enn noen gang før. Men ferie er jo en ting da. Jeg har hatt et spennende liv, og det kommer kanskje ett og annet drypp sånn etter hvert. Og litt av utfordringen med blogg er jo at det man selv ser på som uvesentlig kan ha betydning for andre 🙂

    6. Livet har vært rikt det. Mange gode minner å trekke frem, og det med å være på sjøen er eget.
      Tror nok du sitter på mange historier ja.
      Masse flotte bilder her..
      Jeg var heldig å få reise med pappa på tankskip som lita, og det satte også sine spor. Gøy å tenke tilbake på::)

    7. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Aha,, du har det ja 🙂 Ja jeg mønstret jo på et av Bergesen rederiene og reiste ut fra Stavanger sammen med en hel gjeng med innbarka sjømenn fra Vestlandet. Det var en spesiell opplevelse for en pur ung kar 😀

    8. Pappa reiste ut på sjøen som byssegutt og derette ble han ansvarlig for innkjøpene. Han er utrolig flink kokk, og han har reist verden rundt. jeg har vært med noen ganger og det var et godt liv.:)
      Han er nordlending, fra Lavangen? Ingen av oss bor der vi ble født lengre.:)

    9. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Så flott å høre,, jeg reiste ut som jungmann, men var ”nesten innom byssa.. 🙂 tror nok din far og jeg hadde hatt noe å prate om.. skjønt jeg trakk meg far sjøen.. etter jeg hadde utdanna meg til telegrafist

    10. Her i Norge har vi virkelig Hurtigruta og den vakre kysten å være stolte av. Ingen presenterer kysten vår bedre enn den. Helt fantastisk synes jeg.
      Ja, du har jo vært med på så mye, og sett mye spennende. Høres ut som et eventyr. Jeg husker gamle Gann. Og har en barndomsvenn som jobber ombord i nye Gann. Det er stolthet i det også vet jeg. Godt renomé, godt miljø…rett og slett.
      Jeg har reist en del med båt i mitt liv jeg også. Men har aldri utviklet noen frelse for båt og sjø. Og det til tross for at jeg ALDRI har vært sjøsyk, samme hva slags vær det har vært når jeg har vært på sjøen.
      Men jeg ønsker meg å dra på cruise en gang. I varmere strøk. Men om det vil skje, vil bare tiden vise 🙂
      Kjekt å lese om alt du har fartet på 🙂

    11. Eva: Ja vi har mye vakkert her i landet. Jeg er faktisk venn med Gann på fb og følger den litt rundt på sine turer. Båt og sjø er vel noen man vokste opp med så det henger i. Vi har snakket om cruise men foreløpig har det blitt mest med Hurtigruta 🙂 Ha en fin ettermiddag

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg