På tur – men uten Draugen…

For så mange, både i inn og utland, så har ”Lofoten” en klang som de gamle eventyrene fra Asbjørnsen og Moe hadde for oss litt opp i årene…

Men nå skal man lete lenge etter å finne gamle gode eventyr som omfavner kysten. de gikk vel mest på de indre deler av Norge. Men det ene skjemmer ikke det andre. 🙂 og det er veldig bra 🙂 Men Draugen var et kjent fenomen i fortellinger i kystmiljøer, og de var ikke alltid like hyggelige..



Men det var nå ikke sånne skremsler vi hadde tanker om da jeg stilte meg i kø,, i Bodø..

Første bil,, jiipii,, ja det har sine fordeler i fergekører, men på Hurtigruta?, ja vi får se..

Jada, har parkert og står her og venter,, og venter, men nå har klokka passert ankomst og det er ikke helt vanlig,,,


Se der ja.. da er det bare å få klappa vakre Nordlys til kai og fortøyd hør hun stikker av,,,



Sånn da var vi ganske så nære 🙂 Og det er et interessant skuespill som utarter seg.. dette er ikke bare frakting av turister..



Og ikke minst gods…

Men endelig om bord.. for å finne seg et bord og få seg litt mat etter noen timers venting…  upps,, her har vært folk før,,,

Og kalender i taket,,,

 

Og det er faktisk ganske vanskelig å unngå å få sånne “selfie” bilder om bord på disse båtene, det er jo speilvegger over alt jo…

Men noen er jo litt mer bevisst sånne selfiegreier og farter med som gratis passasjerer.. men det skal jo være en viss forskjell på folk..

Ikke akkurat fristende å sitte på dekk da, men en fin overfart selv om vi overhørte enkelte som ikke følte seg helt vel…

Og så dukker vakre Lofoten opp i regntunge tåke skyer… så det er på tide å gjøre seg klar..

Da var det å finne ut hvor bilen er og hvordan det blir å komme seg på land. …

Aha.. de har kjørt den inn denne veien ja.. og det betyr at jeg må… jupp det må jeg visst.. rygge bakover her og rundt hjørnet til venstre og inn i bilheisen,,,

Men  det gikk bra, ut kom vi og frem dit vi skal være et par uker, så det blir nok noen blogg innlegg til herfra. Selv om nettet er så tregt at det tar tid å få lasta opp bilder.

Men om dere ser den veien/bakke midt på siste bildet, den heter Einangen og er på veien mellom Sennesvik og Leknes. Der stoppet jeg i går og tok noen bilder som dere skal få se i et blogginnlegg litt senere i dag.. så følg med om du orker.. 😀

Ha en nydelig dag der du måtte befinne deg 🙂

 

12 kommentarer
    1. Margrethe: Takk og takk,, hadde jo blitt litt bedre om det hadde vært varmt og sol over Vestfjorden 😛 men det er ikke alt man har kontroll på ,,,

    2. Svigermor og svigerfar kom nettopp hjem fra Lofoten. Min svigerfar sin mor kommer derifra. De har vært der oppe i en uke, og kjørt igjenom en eller annen tunell under vann hver dag. De har kost seg, og de hadde et nydelig vær de.. Selv om det ikke var så mange grader hadde de nytt solen, og naturen.
      Så mine svigerforeldre godt over 70 har kost seg skikkelig på tur? De leide bil i trondheim og kjørte opp og ned.. All respekt sier jeg.:)

    3. Jeg henger med skal jeg love 🙂 Og ser på fine bilder 🙂 Jeg har vært med hurtigruta en gang…Det var ikke noen stor opplevelse … Men Lofoten er 🙂 Blir moro å se 🙂

    4. frodith: Ler,, det er bra. Nei Hurtigruta er ikke for alle. Jeg husker han bergenseren som ga etter for konas årelange mas om rundtur med Hurtigruta og ga henne i 30 års bryllupsgave. Da de kom om bord i Bergen.. var han borte et par timer og kom tilbake og utbrøt rystet.. “Nå hadde han sett hele båten.. hva i helv… skulle han gjøre de neste 11 dagene…” så det så..

    5. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Spenstige greier 🙂 Ja det har jo vært ganske så bra her hører vi og vara ikke så verst på lørdag 🙂 Og noen er sprekere enn andre.. vi skal vel innom en onkel av henne som bor et par km herfra. Han er enkemann og kjører diger Audi A6 og er bare 96 år 😛

    6. Ja, det var litt blanda drops inne på Nordlys……Selfie foran store speil, kalender i taket og litt rot og søppel. Jeg er ikke sjøsterk, så jeg kan fort risikere å måtte mate krabbene. Har stort sett bare kjørt store båter, og da merker man ikke bølgene så godt.Spennende å høre om Lofoten. Har aldri vært der, men har jo hørt at det er en perle! 🙂

    7. Ja, det er ikke helt som en vanlig bilferge å reise med Hurtigruta. Jeg husker for mange år siden, da jeg var gift, og vi besøkte min daværende svigermor. Hun bodde omtrent rett på kaien, og vi kunne beskue Hurtigruta når den la til. Og de gamle hurtigrutene, kunne også frakte biler, men der var det sånn at kaien ikke lå i riktig høyde. Og da måtte bilene heises ombord med heisekran. Det var et interessant syn 😉
      Ser ut som at dere har en fin tur, til tross for at været ikke er det aller beste. Men dette året får vi nok bare glede oss over andre ting enn været 🙂
      Fortsatt god tur 🙂

    8. karidansen: Det er jo stabilisatorer på Hurtigruta som på de fleste store passasjerbåter, men det er jo bevegelse i de 🙂 Det kommer nok flere innlegg herfra bare jeg får områdd meg litt 😀

    9. Eva: Takk skal du ha 🙂 Ja de nye båtene er jo helt andre skip enn de gode gamle 🙂 Og det er jo mange som enda drar ned på kaiene der Hurtigruta legger til bare for å beskue aktiviteten 🙂 Ha fine dager 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg