Småplukk på rusletur..

Endelig kom en dag med sol og tendenser til å kjenne at lufta varmet… og på tampen av dagen tok vi oss en spasertur rundt om i nabolaget her. I sin tid var jo Ure kjent som et av de store fiskeværene i Lofoten. Nå er det aller meste av rorbuer ombygd til helt andre formål… Men det er jo mangt som er forandret over årene… Jeg antar at denne neppe er i bruk så ofte…


Den var nok mer vanlig i Alf Prøysen sin tid, selv om jeg går sterkt ut fra at han hadde et relativt fjernt forhold til Lofoten…

Men derimot slipsteiner hadde han et nært og musikalsk forhold til, som du kan høre HER

Men det er så flott å se at mye får sin renessanse, som rorbuer når de blir kro/Kafe,, som vel ingen kunne tenkt seg til for noen år siden..


Men det var jo ganske billig der, når vi hadde tenkt oss innom for en kopp kaffe eller et glass med øl…Siden det var stengt, men det kommer dager etter dette.. Det er moro når noen tør å satse på denne måten..


Men det er dessverre ikke alle hus og bygninger som har funnet sin nye tilværelse, men det skjer mye positivt, så hvem vet om et par tre år…


Men det er ganske frodig med markblomster rundt her, så jeg måtte bare ta noen bilder til, selv om jeg la ut en del her om dagen…



Hyyysssjjj,, jeg lurer en litt tvilsom markblomst inni mellom her… 😛


Men dette er den gode gamle rødkløver, og en uskyldig snile som det finnes mye av rundt her, men ikke så krigersk som de i sør…


Men det er ikke alt mellom gress og blomster, som er like vakkert og heller ikke av særlig historisk verdi…


Men dette er vakkert, selv om det finnes miljøaktivister som slettes ikke setter pris på hvalfangst.. men i morgen skal vi hente hvalkjøtt..


Når tar jeg for gitt at hvalen ikke er skutt med akkurat denne harpunen, men den har nok vært i bruk en gang..


Men nå har jeg snart lyst på en tur opp i fjellene her, så vi får se hva det ender opp med de nærmeste dagene..

Ha en vakker dag  når du enn leser dette… 😀

 

 

 

14 kommentarer
    1. Mange fine/spennende og varierte bilder her ..fra “slitne” hus og biler til vakre blomster og natur 🙂 Og koselig med en Alf Prøysen sang før natta 🙂 Sov godt !

    2. Flotte bilder igjænn! Og sola dokka opp og jaga skodda bort 😎 Nu kan du kanskje få sett midnattssola også, og få foreviget den ☺️ Ha en fin kveld i “Paradis” 😃

    3. Det er så kjekt når man tar i bruk gamle bygg, til nye aktiviteter. Det gamle slitne huset, ser ut som et spøkelseshus, så kan godt hende det er spennende aktiviteter inni der også 😉 😛
      Kjekt med blomster, enten de er ville eller ikke. Det er bare å nyte 🙂
      Kos dere masse videre 🙂

    4. annebe: Takk skal du ha og takk det sammen– har vært og fanget midnattsola i kveld og akkurat kommet inn.. men legger ikke ut noe før i morgen 🙂

    5. Nordlys: Tusen takk du 🙂 Ja vi er faktisk akkurat kommet inn døra her etter å ha vært på Eggum og fanget midnattsola 🙂 Så den dukker opp her inne i mårra 🙂

    6. Eva: Takk skal du ha,, og jeg kjente han som sist bodde i det slitne huset,, snilleste mannen på jord 🙂 I morgen skal jeg servere midnattsola.. som vi akkurat er kommet tilbake etter å ha fanget 🙂

    7. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Takk skal du ha.. og jada vi nyter 🙂 Har vært og fanget midnattsola i natt.. så den dukker opp her inne i mårra 🙂 Kos deg på hytta 🙂

    8. Margrethe: Takk skal du ha.. det burde være nok sol til hele landet.. men det er det jo ikke ofte at det er 🙂 Men i mårra skal jeg server midnattsol her inne 🙂 God natt til deg også 🙂

    9. God mårgen fra tyrkia. Du har mange fine bilder i dag også,du. Blir så rolig av å se på dem. Kan kjenne stemningen. Bra mange eldre hus blir til gjenbruk, så det er litt trist å se de andre stå der som spøkelseshus da. Jeg lurer ofte på hva som har foregått i disse husene en gang i tiden. Ønsker deg en fortsatt fin dag.

    10. Stadig gode minner dukker opp når jeg leser bloggen din. Denne gangen var det slipsteinen som jeg har sveiva mye på for far. Prøysen og far vokste for øvrig samtidig på Ringsaker.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg