Er det mulig etter snart 100 år.. ?

Dette er den første i en serie med repriser fra Vensmoen. En meget oppegående bygning som snart fyller 100 år. Som er mer rustet enn noen gang til å ta på seg nye og spenstige oppgaver.

At ikke de behovene disse lokalene dekket i sin tid, er tilstede lenger – er det neppe noen som gråter over. Men når man prøver å sette seg inn i hva lokalene dekker av behov i dag, kan det være fristende for lettrørte personer å ta til tårene.  For du kan rusle rundt i korridorene der ganske så alene,, Og hva slags bygning snakker vi egentlig om… ? Jo den ble bygget i 1916 – men det bærer den så slett ikke preg av..

Her ser dere halve bygningen mot Vest. Og hele bygningen som den var som Sanatorium har blitt omtalt om den største trebygningen i Skandinavia.


Og her er den andre halvparten. tatt i mot Øst..


Og jeg tar med Hovedinngangen i samme slengen,,,

Jeg anbefaler alle på det sterkeste å klikke på linken HER – for å lese på Wikipeda om dette unike stedet.


Og hva finner man på innsiden i en så spesiell bygning som snart fyller 100 år…

Selvsagt lange korridorer, og dette er bare mot den ene halvdelen. Men her lukter nytt, og det er velholdt med nytt EL anlegg og ventilasjonsanlegg.


Og kontorer.. masse kontorer – masse tomme kontorer. Lyse og trivelige, høyt under taket og praktfulle vinduer. Og det er kontorer i forskjellige størrelser for ethvert behov.

Og flere møterom i ulike størrelser, med de fleste hjelpemidler. Til og med for å kjøre video møter.




Her burde det være skikkelig grobunn og vekstmuligheter for enhver møtekultur. Men det er større saler også…



Til og med med scene – så det er uante muligheter for det aller meste.

Og ikke nok med det? så er det unike lokaler for forelesninger.


Og savner du småkjøkken og kokemuligheter .. så bare se her du…


Og for de som har sosiale behov under småkaffen..  så bare ta en titt på muligheten..


Men selvfølgelig er kantina klar, om et felleskap skulle ønske å etabler det..



Så de tankene som surrer rundt i mitt gamle hode er… “Er det mulig…” ? Er det virkelig mulig at slike lokaliteter skal stå tomme og forfalle? Husleia ligger på en tredjedel av det som finnes i sør. Og nå jobbes det med å gå over til jordvarme som vil redusere driftskostnadene betraktelig.

Det KAN ikke være mulig at tomheten skal råde og den stolte bygning skal gå til grunne med den historien den har. Så jeg tror…


Dette har jeg faktisk veldig god tro på…  og særlig hvis man henger på dette,,,

 

Jeg ønsker all mulig lykke til med å fylle disse flotte lokalitetene med en sydende aktivitet. Det er utrolig hva som kan skapes av synergieffekter i et kontorfellesskap som dette.

Det meste av bilder er mine: Jan Håkonsen.

 

24 kommentarer
    1. Denne presentasjonen av Vensmoen viser at Saltdal kommune besitter lokaler av høy klasse, og som deler av kommunalt ansatte ikke ønsker å jobbe i. Forstå det den som vil.

    2. Jeg leste en del av innlegget på Wikipedia. Bra at det ikke er behov for slike sanatorier mer, men tuberkulosen er jo langt fra utryddet på verdensbasis. Ja, virkelig synd at dette stedet ikke blir brukt…Få håpe noen kreative sjeler finner på noe vettugt! 🙂

    3. Jøye meg ja…Hadde jeg bodd der i nærheten, skulle jeg leid en bit lokale der…Kanskje laget det om til fotostudio 😀 Det hadde jeg hatt lyst til 🙂 Synd det står tomt. Det var jo så lyst og trivelig der 😀

    4. Man må jo ha noen som trenger slike lokaler først, DER OPPE.. 😀 For det er jo ikke bare å flytte lokaler til andre side av Norge, om man har bedriften et annet sted og de ansatte et annet sted. Men det burde jo være noen der oppe som så mulighetene for å bruke de 🙂 For det var et flott bygg med mye bra INNHOLD 🙂

    5. Å, for et flott lokale, der kunne det vært masse positiv aktivitet. Håper det vil komme i bruk. Sikkert masse sjel i veggene, selv om det er godt renovert. 🙂

    6. Her kunne det jo bli et aktivitetshus for alle. Flotte rom, lyst og vennlig. Tenk om veggen hadde kunnet snakke om alt som har skjedd der. Godt vi ikke har tuberkuloseproblemer på den måten i dag. Husker det var en skrekkens sykdom i min tidlige barndom.

    7. natheless: Ja det er et enormt potensiale. Etter tiden som sanatorium var det jo sentralinstitusjon for psykisk utviklingshemmede, før HVPU reformen kom og alle skulle sendes til sine hjemkommuner. Var litt artig at nå under Rognandagene var “Camilla Band” trommet sammen igjen. Det ble startet på Vensmoen og ble kjent i Norge for over 30 år siden

    8. Det var jo virkelig et flott sted. Og så stort det var. Føltes god å se hvor bestefar var, og hvor han laget duken jeg har. Takk for at du viste meg dette. Denne bloggverden er ganske unik altså! Men samtidig, utrolig at det ikke finnes sydende liv og aktivitet i en så flott bygning!

    9. Min matgale verden: Smiler.. ja det er mange sånne sentral institusjoner som har litt triste skjebner og står og forfaller.. men denne er faktisk i høyeste grad oppegående 🙂 Artig å kunne dele på denne måten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg