Steinbakt

 I dag var vi faktisk invitert til ei herlig dame på Pizzaparty i hagen. Hun er et drivjern med egenprodusert mat i mange varianter, og selger på messer og tilstelninger. Det går i brød, og pølser og i dag pizza. Og det spesielle er at det aller meste blir produsert utendørs. Men nå må jeg skynde meg å legge til at mannen hennes var aktivt tilstede også 😀


Akkurat, her går det i vedfyrt stein ovn. Denne er jo av den moderne varianten, som også er transportabel og kan brukes mange steder. Men det meste av produksjon av baking og steking og røyking foregår i den godt brukte stasjonære steinovnen.


Og en titt fra andre siden,, jeg var litt usikker på fra hvilken side den tok seg best ut fra 😀


Da vi ankom i 11 tida i formiddag så var det full fyr,, og det duftet herlig langt borte i veien..

Og her nytter det ikke å sette på timer og surfe på facebook eller blogger,


Og som den observante ser så er det bålkoktkaffe…


Og bålkokt kaffe hører med, men det kokes på en sånn artig sak som denne. Bålpanner er jo blitt kjempe populært over det ganske land- Men dette er faktisk innmaten i en pensjonert tørketrommel. Og det funker som bare det-


Det er ikke verst å bli invitert til Pizzaparty på en tirsdags morgen og utendørs – og i slutten av september, på 67 grader nord 😀 Og vi ble ikke bare ønsket velkommen muntlig, men gjennom behørig skilting..


Men når det bakes for fullt så går det jo litt ved for å få opp varmen, og den holder nok bedre i den eldre modellen enn i den moderne versjonen.. Men aske blir det uansett, men hva gjør det når man har skikkelig askebeholder–


Og jeg kan garanter at pizzaen var knallgod og alle spiste over evne. Bakemesteren var ikke villig å tre fram i full mundur på nettet.. men jeg kan bare gjenta at det er ei dyktig og herlig dame 🙂

Alle bilder: Jan Håkonsen

 

12 kommentarer
    1. Jeg sitter her og leser, og har ikke helt våknet. Og funderte veldig på at det kunne være noe stas å være hos et rivjern? Men fant ut at jeg måtte lese om igjen. Og da ble heldigvis rivjernet forvandlet til et drivjern 😉
      Dette så jo fantastisk godt ut. Skulle gjerne vært der jeg også 🙂 Men ja, det kreves jo litt utstyr for å lage sånn god mat. Da er det ekstra kjekt å bli invitert til noen som har sånt utstyr 🙂 Og veldig kjekt å benytte det fine høstværet 🙂

    2. karidansen: Takk du.. ja kreativitet er gull verd. Hun som holder på med dette liker jo ikke ros.. men visst jo at jeg kom til å legge det ut på fb.. kunne fortalt mye om henne. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg