På sangens vinger.. i rockete lokaler..

Saltdal Mannskor hadde stevne både i 2013 og 2015. I 2015 inntok vi Slipen Scene. Blogginnlegget under bildet ble laget i den anledning. Nå er nytt stevne under planlegging – nærmere bestemt 21. – 23. september 2018.

Blogginnlegg fra 2015 – Saltdal Mannskor inntar Slipen Scene:.

“På Sangens Vinger” handler om korsang. Den våkne leser av bloggen har sikkert fått med seg at jeg er sterkt involvert i Saltdal Mannskor sine aktiviteter. Denne helgen har vi korstevne i bygda. Med 14 kor fra Helgeland og Salten, med totalt ca 300 sangere. Og det blir full fart hele helga.


Men uten at man kan være helt sikker – så er det tidenes første korstevne i denne type lokaler. Festlighetene skal nemlig foregå i et nedlagt skipsverft. Og som i tillegg bærer tydelig preg av det. Lokalet har blitt kjent langt ut over landets grenser som en av de tøffeste Rocke scener…

Om du har lyst å lese mer om det så klikk deg inn på denne linken – HER


Det har vært en ukjent kunstner og dekorert både inne og ute i sene nattetimer. Så bare følg med så dukker det opp enda flere kunstverk. Men nå skal det altså være lokalet som skal romme festligheter for en stor skare med sangere. Men konsertene skal vi ha i Saltdal Kirke.. Det er en kirke med en fenomenal Akustikk.

 

Nå har jeg nok bilder av kor, og kan sikkert finne bilder av kor som kommer på stevnet også – men jeg er jo ikke så glad i å legge ut nærbilder av mennesker når de ikke har gitt tillatelse. Men for ikke å fornærme noen, og av hensyn til språkforståelse så snakker jeg ikke om svenske kor..


Neida, det er kor som holder på kanskje en av de mest sosiale aktiviteter som finnes. Og ikke bare innad men vel så mye utad..


Nå holder mannskoret på og forberede lokalene, og har hatt dugnad sammen med Slipens Venner. Og støvsuget og vasket og kledd gulvene med nye tepper og nytt belegg på dansegulvet.


Dere kan få en nærmere titt på vegg kunsten…


Og det har vært artister her før korbevegelsen inntar lokalet.. og jeg kan forsikre at dette bare er “små glimt” av det,,



Men lokalet er langt fra ferdig til å ta i mot gjestene til Saltdal Mannskor, men i løpet av fredag formiddag så skal det være klart. Så i mellomtida får vi ta en kjapp runde rundt og titte på små herligheter..

 


Og noen flere rablerier og kanskje en man kan dra kjensel på…


Og kanskje han tenker på …..

Henne….

Men det kan jo selvfølgelig være denne damen som virkelig har staset seg opp….


 

Ja det får vi neppe svar på.. Men jeg regner med å lage et innlegg til i morgen,, om jeg rekker. Da mer av interiøret og det ferdige lokalet kommer frem.. Og om noen korister som skal hit leser dette.. så velkommen og gled dere.

Bilder: Jan Håkonsen

15 kommentarer
    1. Jeg har sunget i kor noen år jeg også..men ikke mannskor da..hehe..Gospelkor var jeg med i ..ikke at jeg er spesielt religiøs men det er fin musikk da 🙂
      Lokalene for festligheter her var jo skikkelig stilige..og kirker egner seg godt for korsang..høytidelig og fint 🙂 Detta blir nok gøy 🙂 Nå legger jeg meg så god natt og fin morgendag :))

    2. Det blir garantert en super helg, øv på 🙂 Og det lokalet er jo så topp, jeg husker innlegget også 🙂 Kult. Det må jo bli bra konserter der 🙂 Kos deg masse med øving i forkant 🙂

    3. Sånt kult lokale da! Og skikkelig tøff kunst! Kaizer har nok virkelig fått lyd når de var der, må jo være et perfekt lokale for dem den gang. Lykke til med ferdigstillelsen av lokale og øving 🙂 Blir en spennende helg da!

    4. annebe: Takk skal du ha.. Ja det er gøy så du må jo ta opp sangen igjen 🙂 Blir utrolig hektisk med stevne da..men moro. Jobber på spreng nå for å ha alt klart til innrykket i mårra 🙂 Ha en fin dag

    5. frodith: Tusen takk,.. leer .. nå rekker vi ikke øve mer.. bare lydprøver i mårra ettermiddag. Nå går det for fullt i forberedelser. Det krever litt med å ta i mot 300 personer..og flere arrangementer i helga..men steike moro 😀

    6. Er kjekt når det skjer noe stort. Og selv om det ligger en del arbeid bak, så er det jo vel verdt det når dagen endelig er der 🙂
      Kjekt å se andre store artister på tidligere plakater også 🙂 Er nok et flott og gunstig lokale 🙂
      Kos deg masse 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg