Til mamma og svigermor…

Når regntunge søndager ikke inspirerer til noe aktivitet ute, så er det greit å tenke litt. Og når man er så gammel som meg, og er så heldig å ha min mor ennå, så falt mine tanker på henne i dag. Madammen og jeg er jo på sykehjemmet annen hver dag og besøker henne. Og vi har også tatt henne med ut noen ganger når været har tillatt det. Her er vi riktignok utenfor Sykehjemmet, men likevel..


Tankene i dag gikk merkelig nok til hender. Et håndtrykk, en hånd som stryker over hår eller kinn, det er faktisk en følelse som sitter lenge i. Og når jeg har fått hatt min mamma i snart 68 år, så er det blitt noen timer med hånd kontakt. Og madammen og svigermor har vært som mor og datter fra første dag. Så i en stille stund i dag, så kom disse ordene ned på papirarket..

 

 Hender og øyne.

Jeg ser dine hender, så kjente og kjære.

Alltid de var der, tilstede og nære.

Som stille ord de viste meg vei.

Om jeg var glad eller sliten og lei.

 

Nå er de gamle og slitne som deg.

Men aldri de glemmer å tenke på meg.

Stille de lister seg inn i min hånd.

Og knytter et evig uslitelig bånd.

 

Hender og øyne, forteller som ord.

Forteller i stillhet om årenes spor.

Hender som holder med sviktende kraft.

Blikket som sløres men ennå har makt.

 

Jeg holder din hånd og klemmer med glede.

Nå er det vi som skal være tilstede.

Jeg ser dine øyne glimte i smil.

Aldri din hånd eller blikk skapte tvil.

Tekst og bilder: Jan Håkonsen

20 kommentarer
    1. Så nydelig skrevet! Kom ei tåre her….. heldige er de som har mamma si… jeg savner min hver eneste dag, enda det er over 13 år siden ho ble borte! ………… hender er spesielt!

    2. En nydelig hyllest til moren din! Det sier også litt om både henne og kona di – at de har hatt et godt forhold fra første stund. Kanskje sier det litt om deg også? Bortskjemte, forkjælte mammagutter er noe herk, men gutter/menn som viser normal omtanke for mor – det er flott! Forresten tror jeg ikke de bortskjemte mammaguttene er i stand til å vise så mye omtanke, for de vil bare bli degget for sjøl! 😉

    3. karidansen: Tusen takk skal du ha 🙂 Nå skal det sies at jeg er en klindall, men tror det er på et annet nivå enn som forkjælt mammagutt. Leer.. tru æ 😛

    4. Et vakkert dikt, det rørte ved noe langt inne i meg og savnet etter mor som døde for noen få år kom litt ekstra når jeg leste det fine diktet.

    5. Ååå, nå ble jeg rørt, og veldig blank i øynene. Så fint! Så godt satt ord på. Jeg har mitt sterkeste minne etter mormor med akkurat hendene hennes. De myke gode hendene som alltid klemte mine. Helt nydelig skrevet! Og der trillet tårene. Jøss, det ble så sterkt.Minnene vellet liksom fram. Du er flink.

    6. Jeg tror du har enormt heldig med kona, hun er snill,tåler alt, elsker deg og hele familien. Hun har tatt vare på sin svigerfar og nå sin svigermor, sin egen mor,i lag med sin søster Hun gjør det med den største glede Etter det vi ser ,får du utfolde deg på mange plan, også nå som pensjonist sier hun ja til alt du finner på , bare sånn at du skal bli glad,og vokse enda mere, så mye elsker hun deg 🙂 Du er en heldig man Dedicat 🙂

    7. Julianne: Ja du har så evig rett,, hvem du enn er. Det stemmer fullstendig på en prikk alt du sier 🙂 Og det er veldig godt å få den påminnelsen, det kan man ikke få ofte nok 🙂 Tusen takk 🙂

    8. Hei du..
      nydelig skrevet, og så sant.
      Jeg finner både trøst og glede i de. Nydelig når en tenker på hva det er.
      Det handler om å ha lyst til å tilbringe tid sammen. Man er glad i mennesker, og de som betyr noe er jo viktig å ta vare på.
      Jeg tror dere har det godt enkelt og greit.:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg