Det var en gang da eventyr var sanne..

Det var en gang da eventyr var sanne. Kanskje en smule overdrivelse. Men de var i alle fall mye nærmere og virkelige enn dagens digitaliserte eventyr. Men vi som går under samlebegrepet “gamle” er jo så heldige at vi har fått oppleve både gamle og nye eventyr. Og det var så langt fra alt som stod i bøker, faktisk kanskje minst akkurat det.


Jeg aner ikke noe om hvordan det var eller er å vokse opp i en by. Men jeg aner mye om hvordan det var å vokse opp på et lite sted som Rognan. Som ligger i vakre Saltdal kommune, som åpner seg frodig og sørvendt så snart polarsirkelen og Saltfjellet er passert.  Du kan titte litt  HER om du vil.


Det er jo et kjent fenomen at når man begynner å bli gammel, så dukker mange minner opp. Og noen av  oss er jo så heldige å blitt velsignet med barnebarn og kanskje til og med oldebarn. Jeg vet ikke hvordan andre har det, men jeg har av og til et dilemma hvor mye jeg tør å fortelle om hva jeg fant på i pur unge dager.


Men jeg har nå dristet meg til å sette ned noen ord på rim. Så kan jo de av min generasjon som kjenner seg igjen i ordene, spe på med egne ord i de porsjoner de mener er forsvarlig ovenfor sine. Så får i alle fall ikke jeg all skylda om det skulle bli noen ville tilstander blant ungene i bygda… Men glem nå ikke at eldre skal ha tilgivelse og trenger ikke tillatelse..

Det var den gang det.

Vi gamle og sære, skal ikke tvære om gamle dager som ikke er nære.

Men minner er minner, for gubber og kvinner. Da ikke alt gikk på skinner.


Det er ikke sånn at det gjør det i dag. Så ikke bær nag til de gamles behag.

Det var jo en gang, da vi unge sang. Da vi fant på det meste uten tvang.

Det var ikke klubber og organisering. Jo – kanskje litt idrett med felles trening.

Men aller mest vi styra som best, lenge før vi fikk gå på fest.


Vi smatt opp i fjell så steile og bratt. Vi bygde hytter i trær og kratt.

Vi lå flate på kaia og fiska mort. Eller i elva uten kort.

Vi bodde i fjæra med båter og flåter. Svømmekunsten var bare gåter.

Vi kasta på stikka, og øksa og spikka. Det hendte vi blødde, men ingen klikka.


Vi klatra i trærne og skrubba opp knærne. Men ingen trodde at vi var gærne.
Det var bandekrig, indianer og hvit. Det hendte vi glemte å sette de fri.

Men nå gamle kall, må du slutte å tulle. Det var jo dette du ikke skulle.

Nå går det fullstendig over styr, når du drømmer deg bort i eventyr.

Ha en eventyrlig flott helg 😀

18 kommentarer
    1. Herlig. Ja, akkurat sånn var det. Vi fikk ikke gå opp til badeplassen i tjernet før vi kunne svømme, men til elva fikk vi gå.Jeg lærte å svømme i elva jeg, for den var også dyp. Artig å tenke på barndommen gitt. Barnebarna mener jeg har vokst opp i gamledager!

    2. Ja, du har jo nevnt dette før – og det er så viktig!! Fantasien får blomstre når man får utfolde seg uten å bli “Voksenstyrt” hele tida. Så beholder man også mye av lekenheten i godt voksen alder….Og så skriver man i verseform……skjemt og alvor i skjønn forening! 🙂

    3. Gubben vet godt hva du snakker om når det kom til å sette de fri.
      Herlig. Det er lov å mimre og å dele når så mye kommer i et sprang.
      Du er nok ikke værre enn andre. Trøst deg med det.
      Gøy å rime slik.
      Riktig god helg:)

    4. Vanja: Takk skal du ha.. ja man er vel for lite flink til å mimre.. er jo i en alder da man kan bli mistenkt for andre ”nykker om man gjør det for ofte 😛

    5. Dette var bare herlig lå lese.Man drømmer seg tilbake,og mange minner dukker opp.Du beskriver det så flott,til og med på rim,ja du er mangfoldig.❤️😄

    6. Min matgale verden: Takk og bukk 🙂 Om jeg har drømt meg bort når jeg har lest dine innlegg, så har jeg da vitterlig lest om ganske så ville turer nylig 😀 Ha en fin helg-

    7. Du setter så fint ord på en tid som var litt annerledes enn det unger opplever nå. Jeg tenker mer og mer på barndommen og ungdomstiden og hvor fryktelig mye rart jeg fant på. Og så lurer jeg så veldig på hvordan i all verden jeg har fått så fornuftige unger selv, som hadde blitt sjokka om de visste om more… 🙂 🙂
      Så heldig de er de som har barnebarn. Gleder meg sånn til det selv. Men det blir forhåpentligvis en stund til (om ikke ufornuften plutselig skulle slå til )
      Tror du er en fantastisk bestefar. Ha en flott søndag. 🙂

    8. Tone: Tusen takk du 🙂 Ja heldigvis så er det ikke alt som ligger i genene 😀 Og barnebarn kan du bare glede deg til det er bare herlig. Vi ble jo oldeforeldre tidligere enn vi trodde.. eldste bb og eneste jenta fikk en herlig gutt 17 mai i 2014. Men hun takler det på en utrolig fin måte 🙂 og bor sammen med faren og fortsatte med studier til sykepleier

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg