Sang og musikk, bare helt herlig

Nå er jeg spent, frem mot helga. For da avvikles jo en av de største og mest kjære kor-konserter i vår bygd. En minnekonsert som  er dedikert Harald Bakke. Neppe så kjent som Trygve Hoff er, fra vår vakre bygd. Men de var jo litt ulike i tema og fokus. Men i helga er det konsert i vår nydelige kirke,,,,,,


Til ære for Harald Bakkes minne.  Han bidro til så mye for kulturlivet og sangen og musikken i bygda vår. Det er det så mange som har gjort. I ei bygd med rundt 4000 innbyggere,, så kan vi stille med fire voksen kor og to barne/ungdomskor. Og her er årets deltagere på denne konserten…

Jepp, her er det mange som bidrar. Veldig mange.  Men de som arrangerer og står i spissen  for arrangementet er vårt kjære Blandakor fra den øvre del av bygda.

 

Og litt mer om sangkulturen i bygda … Her og ikke minst

.. når korene i bygda vår var fjorårets Blåfrostprofil. Kommende helg fyrer den kjente Blåfrostfestivalen  i gang, på Slipen Scene. Og da med internasjonal kokekunst som Profil. Programmet for den festivalen kan du se Her – og det er verdt en kikk,,

Og her legger jeg ut (uten en gang å spørre om tillatelse) – de tre profiler som bidrar til mye av det rike kulturlivet i vår vakre bygd,.

Fader altså.. er de ikke vakre 😀 

Men jeg må jo bidra med litt.. siden jeg er i ferd med å gi ut bok…  så her kommer et lett lite rim på tampen av kvelden.. Altså,, jeg har hatt skjegg jeg også 😀

 

Det finnes ei bygd, av det sjeldne slag.

Der sangen levde hver eneste dag.

Der sang og musikken blomstret med glede.

Der sang og musikk var herlig tilstede.

 

Her skaptes musikk og vrimlet av kor.

Samholdet vistes i toner og ord.

Et fellesskap gjennom nærhetens gleder.

Bankende hjerter som skapte for sjeler.

 

Ennå i dag kan du høre suset.

Møt du opp og bli salig beruset.

La kirka fylles på søndag som kommer.

Vi lover deg varme mot vår og sommer.

 

Og følg så opp i Blåfrostens toner.

Den favner alt og musikken kloner.

Årets profiler er kokker fra dalen.

De vet å friste fra nesen til ganen.

Her kommer noen klipp hva vi har som fellesnummer,,;

Her ,

og ikke minst ,,

Her ,,

 

Mine bilder og min tekst.. på godt og vondt 🙂

 

 

20 kommentarer
    1. Ja, hva var livet uten kunst og kultur! Kikket så vidt på programmet, og det var ikke dårlig.Harald Bakke har jeg ikke hørt om før, men Trygve Hoff var (og er) veldig kjent! Du er jammen en allsidig og engasjert herremann, du! Gartner, filosof, sanger og rimsmed….. 😉

    2. For et herlig og muntert dikt som gir godfølelsen. Det ligger mye kjærlighet til bygda di, i deg, kan jeg se. 🙂 Å, for noen nydelige karer. Vakker, helt enkelt. 🙂 Og så ser de ganske så hyggelige ut, i tillegge. Ha en flott dag, og en fin konsertopplevelse, når den kommer. 🙂

    3. Tone: Takk skal du ha- hadde siste øvelse i kveld. både med de andre korene og oss 🙂 blir artig det her.. noen nummer tar vi med oss til Lofoten i sommer
      🙂 i morgen må jeg sjekke nettbanken om du har fått betalt 🙂

    4. Min matgale verden: Akkurat.. ja det er dikt og poesi jeg har skrevet over noen år.. Omsider fått samlet og funnet frem noen bilder.. Blir dyrt da.. men satser på å få finansiert kostnadene 🙂

    5. Så bra at du framsnakker hjemstedet ditt og arrangementene der, det burde nok de fleste av oss være flinkere til 🙂
      Tenker det blir en flott konsert nå i helga, håper noen passer på å få tatt en liten videosnutt derfra, og at du i såfall deler den med oss, hadde vært artig å se. Tollite Hostias har jeg forresten hatt gleden av å høre vårt kjære mannskor her hjemme fremføre ved flere anledninger, det er et flott musikkstykke. Lykke til med konserten og god helg.

    6. Missimperfektum: Tusen hjertelig takk. Opptak har jeg liten kontroll på. Der er vi for dårlige, Ha en fin helg du også og ta vare på deg selv 🙂 Tollite har vi kun i blandet kor utgave )

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg