Grunnmuren i lokalsamfunnet.

 

Ja, hva kan det være? Hva er det som bærer et lokalsamfunn fremover, og som er grunnlaget for vektst og utvikling. Jeg kan ta feil, men det er etter min mening kompetanse. Og gode muligheter til å skaffe seg det. Skole frem til ungdomsskolen har vel de aller fleste kommuner. Men videregående varierer nok, og lever ofte i en jojo tilværelse.

,,, og her er linken til facebook siden til skola ..  HER
 

Jeg er utrolig stolt av vår videregående skole. Og jeg har hatt mye og flott kontakt med den i jobben min gjennom masser av år. Gjennom tider med skiftende rektorer, så har det vært den samme visjonære tankegangen og evne til omstilling.

Dette skiltet gjelder i dag, men kommer til å bli endret om ikke så veldig lenge. De videregående skolene i Nordland er i ferd med å etablere sine profiler. Saltdal videregående skal og er og har alltid vært “En skole i forkant”. Så en innovativ profil passer like perfekt som brudekjolen på brura. Men nå er ikke alt sort eller hvitt…..


Og det får man beskjed om  i døra inn til flotte lokaler..


Flotte lokaler faktisk. Og her er det ikke bare “En grønnmalt benk i parken” – for de som har hørt den sangen. Her er det åpent for mange farger 🙂


Og man rekker jo ikke engang komme innenfor døra før kreativitet og skaper evner tar i mot deg…


Nå skal jeg styre skrivetrangen litt og bare legge ut noen bilder som kanskje illustrerer det levenede og kreative miljøet elevene lever og studerer under….




Men nå klarer jeg ikke å ti stille lenger… så det så.. Og denne skolen ligger vegg i vegg med et ganske stor flyktningemottak. Men har i masser av år vært en internasjonal skole.


Skoledagen starter uvanlig tidlig siden den omfatter en bygd på størrelse med Vestfold fylke og skolebusser frakter elever også til nabokommunen tre mil unna. Men hva gjør man da…


…og…


,,og ikke minst..


Og en viktig ting til slutt,, eller i alle fall nesten til slutt. Her tar man elever på alvor..

Og det fostrer og skaper viktig samfunnsengasjement  som er utrolig viktig. Det er ungdommen som er vår fremtid, la det aldri være noen tvil om det.

Og det kan jeg garantere for, kreative elever skapes og formes i et kreativt miljø. Så jeg håper det finnes politkere som bevarer den kreativiteten som finnes i distriktet. Det sprudler og lever, det som minst trengs er negative signaler 🙂 Jeg bare sier det…  

 

Mine bilder med tillatelse fra skolen 🙂

 

16 kommentarer

Siste innlegg