Vensmoen i fyr og flamme…

Ta det med ro, det var ikke bokstavelig da, men temperaturen er høyere enn på lenge. Og jeg har blogget om Vensmoen flere ganger. Men man snakker lett om ting man er glad i. Det brennaktuelle temaet nå er overgang fra oljefyring til jordvarme. Og det er mye hus å varme opp..

Dette bildet viser vel langt under halvparten av bygningsmassen.

Siden Vensmoen Eiendom er heleid av Saltdal kommune, så er det kommunstyret som fatter vedtak av større omfang. Og i dag var de samlet til møte, under ledelse av ordfører og administrasjon


Det diskuteres heftig i pausen, før investeringen i jordvarmeanlegg kommer opp som sak.


Saken ble enstemmig vedtatt utsatt. Så det var en skuffet Styreleder i Vensmoen eiendom som tok i mot Kommunestyret senere på dagen. Vensmoen Eiendom har jobbet med dette prosjektet i over to år.


Kommunestyret var invitert til Vensmoen for å bli informert om det pågående Historie prosjektet. Vensmoen er nemlig 100 år til neste år. Og forsamlingen lyttet ivrig. De fikk også høre styreleder påpekte hvor viktig det var å få tatt en rask beslutning om å investere i jordvarmeanlegg. Entreprenør er valgt og anlegget finansiert. 


Vensmoen er en særdeles vakker og velstelt 100 åring, og det fikk representantene se med egne øyne på omvisningen. Så her kommer noen bilder fra rundturen.




Her er damene i en heftig diskusjon når de hører at det skal males over de gamle gulvbeleggene. 



Så det er en sprell levende 100 åring som jobber med oppussing av Historielokalenep og få utstillingen på plass, som jobber med energisparing og som mer enn gjerne tar i mot flere kommunale avdelinger inn i et spennende miljø. Les et av mine tidligere innlegg fra Vensmoen – HER – det henger nøye sammen med dette innlegget.

 Besøk også “Vensmoen snart 100 år på facebook, det er bare å klikke klikk HER

Bilder og tekst er mitt

 

18 kommentarer
    1. Håper de blir enige da, det må da være til alles beste. Flott er hun ja, der min bestefar var. Og forresten så er boken din også veldig flott. Jeg leser litt hver dag, for så fine ord må fordøyes over tid!

    2. Min matgale verden: Smiler, ja jeg husker det, forresten lever han ? De forbereder jo 100 års jubileet, og intervjuer mange i den forbindelse. Og tusen takk for gode ord.. det varmer å høre det fra deg 🙂 Klem

    3. Du farter rundt på mye forskjellige arrangemanger du 🙂 Er det mange som leser bloggen din fra rundt om i kommunen? Vet du 🙂 Sikkert gøy om det er det 🙂

    4. Så godt å høre:) Nei, min farfar lever ikke, han har vært død lenge. Men så “dukket han litt opp” da duken fra Vensmoen trillet ut av skapet.Og når Lillasjel spurte om jeg hadde en farfar. Som igjen fikk meg til å finne frem bilder og til å spørre min far om ham, og så kom du med historien til Vensmoen. Og når jeg har lest ferdig boken din var tanken at min mor og far skulle få låne den 🙂 klem

    5. Min matgale verden: Regnet jo med det da.. men måtte spørre 🙂 I det historiekonseptet så blir det laget et museum fra tuberkulosetida og gitt ut en bok 🙂 Men det er jo et stykke frem i tid 🙂

    6. Margrethe Hjertaas: Mhm.. er mange tragiske bygninger rundt om i landet fra tuberkulosetida… dette er i alle fall tatt vare på og lever i beste velgående
      🙂

    7. frodith: Jeg deler jo på facebook.. og på sider som Saltdal før og nå .. når det passer med innlegget.. Men hvem som er fra kommunen som leser..aner jeg ikke. jeg er registrert under Bodø.. om du sjekker Saltdal skjønner du sikkert hvorfor

    8. Synd at investeringen i jordvarme ble utsatt. Håper bygget kan bli brukt på en fornuftig måte!! 🙂 Får bare “Permission error” når jeg prøver å trykke på linkene, men jeg vet jeg har lest innlegg om Vensmoen før! 🙂

    9. Får håpe de blir enige til slutt. En flott hundreåring var det i allefall! Du er flink å fremstille de plassene du er glade i, det skulle flere gjort.. For Norge har så mange fine plasser!

    10. Her var jeg mye som barn og ung ungdom, mens det var brukt til hvpu, min bestefar var også på vensmoen sanatorium i 1 år (ca 1940) for behandling.jeg har mange fine minner fra vensmoen. og det var et svært annlegg, med hester,høns, griser, div fugler, gartneri, verksted, vevstue, vedlager, boliger for besøkende +++ .
      jeg var der både mens aktiviteten var i hovedbygget, og senere da folket ble flyttet i boligene bak hovedbygget.det var bestandig velstelt på området, et av de fineste statlige annlegget jeg har sett.
      spør du meg skulle riksantikvaren tatt hand om vensmoen, som har vert så viktig for så mange mennesker og som er et så fint annlegg.
      pussig er det jo også at det er så få bilder og info om vensmoen på internett.
      Mvh Otto Olsen

    11. otto Olsen: Hjertelig takk, utrolig artig innspill du kommer med. Det er etablert en egen facebookside om Vensmoen som her 100 år til neste år. Og det bygges nå et museum der. Om du søker på facebook på “Vensmoen snart 100 år” så finnes det masse informasjon. Jeg sender det på mail til deg også, senere i dag…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg