Bygdetunet,,

Det er litt rart det der.. at jo nærmere du bor severdigheter, jo sjeldnere besøker du de. Og jeg har faktisk tenkt lenge å lage et blogginnlegg om  Saltdal Bygdetun. Men.. akk og ve,, da hadde de stengt for sesongen..


Men da kan det jo være greit med en utvendig omvisning i kveld.. så får vi ta det innvendige en annen gang. For tro du meg, her har hver bygning en omfattende historie.


Bare Blodveimuseet er en solid dobbelt time i historie fra andre verdenskrig. Den som ikke har vært innom her bør ta seg en tur.



Kvernstein var et være eller ikke være i enhver bygd, og her var vi selvforsynt.


Liten, stor og større. Det var ikke alltid at de største bygningen rommet det meste på den tiden. Men byggeteknikken var ganske lik..


Men den største er uten tvil “Skippergården”, som samtidig forteller om det helt naturlige samspillet mellom fjord/hav og land som det var på den tiden.



Så skulle du ta turen nordover via E6, så ta avstikkeren innom Rognan, rett nord om Polarsirkelen. Du kommer aldri til å angre 🙂

Og bare for å legge til…  det er så mye mer 🙂 Både av bygninger og inventar. Bare tenk på å få sitte i samme tannlegestolen som Trygve Hoff gjorde til sin far 😀

 

8 kommentarer
    1. Der så det koselig og “gammaldags”ut, liker slike plasser :)) Er ofte slik at en har flotte steder i nærmiljøet som man nesten ikke tenker på å besøke…da er det fint at noen reklamerer litt :)) Ønsker deg en fin morgendag :))

    2. Hei!
      Kom inn her via en lenke på Vensmoen 100 år-siden på facebook. Jeg jobber på Nordlandsmuseet og har vært og formidlet på bygdetunet sommeren 2016. Det var synd du kom til stengt dør for sesongen. Håper du får mulighet å ta turen innom i sommer. Kanskje når jeg er i Myrlandsstua som ho Berit, som en gang har bodd der. Fine innlegg om Vensmoen. Mvh Eirin

    3. Eirin Edvardsen: Tusen takk, veldig hyggelig. Jeg har jo snakket med Finn om det. Han er jo bror til mannen til en jeg er onkel til 🙂 Så det blir nok en tur i sommer regner jeg med 🙂 Får satse på at du er der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg