Det er vekst og utvikling i næring og kultur

De lærde strides om hvor verdiene skapes i dette landet. Og det florerer av beregninger og statistikker på dette fenomenet. Men nå skal ikke jeg lage noe innlegg som dokumenterer verken det ene eller det andre. Men at det er vekst i nord er det ingen tvil om…..


Min nærmeste by er Bodø. Og for oss som er innom der med jevne mellomrom, så har det jo vært klin umulig å ikke legge merke til den enorme byggeaktiviteten som har foregått over flere år.  Gammelt raseres og nytt dukker opp-



Nå er jo ikke Bodø det stedet i nord som er størst på Industri. Men det er ikke noen tvil om at Bodø er hovedstaden, og en motor i utviklingen. Og det er bare å se på utbyggingen av Nordlandssykehuset og Universitetet så får man en viss peiling.

Og Havørna flyr over den siste kulturelle tilvekst og overvåker det hele – Stormen Kulturhus og Bibliotek. Men hvilken avis som er Nord-Norges talerør, skal jeg ikke havne i en krangel om. Men i dag så fant jeg et klipp fra Nordlys – som du kan lese HER 

Denne artikkelen anbefales på det sterkeste å leses, og den gjør et ærlig å hederlig forsøk på å få frem hvor i dette landet den egentlige verdiskapningen foregår.



Disse to bildene forteller på langt nær historien om verdiskapningen i Norge. Men om man pirrer fantasien litt, så kan man i alle fall komme inn på rett spor 🙂 Jeg gikk jo bare en tur langs kaia i Bodø når disse tankene kom.


Når sola dukket ned bak moloen, så skulle jeg innta Stormen sammen med masse entusiastiske sangere og musikere. For å realisere et stort prosjekt i regi av Korforbundet, nemlig –


Nå fant jeg ikke noen omtale av denne fantastiske forestillingen i Nordlys, men derimot i Avisa Nordland.

Nå burde jo egentlig sånne kritikker som er fullpakket av faktafeil forbigåes i stillhet – og det er akkurat det jeg har tenkt å gjøre. “Tystnad sier mer enn ord” er ikke noe dårlig ordtak 🙂  

Tekst og bilder: Jan E. Håkonsen

 

10 kommentarer

Siste innlegg