100 år siden Samenes første Landsmøte.

Det vil si, det er nå 101 år siden det første Landsmøtet. Dette innlegget ble skrevet i fjor, men jeg velger å dele det igen på denne dagen.

 I går (2017) kjørte min kjære kone og jeg oss en tur oppover bygda. Vi hadde hørt at det var åpnet en ny kunstutstilling på  Adde/Zetterquist kunstgalleri ved Nordland Nasjonalparksenter. Da vi kom opp så fant vi jo fort ut at kunstutstillingen var en del av markeringen av 100 års jubileet siden samenes først Landsmøte.


Om du har lyst så kan du Google både Nasjonalparksentret og Kunstgalleriet. Per Adde har jo i alle år vært en Samenes talsmann. 


Men nå var det ikke Adde/Zetterquist eller Nasjonalparksentret jeg skulle skrive om i dag. Ei heller om Samenes Landsmøte – selv om det er Samenes Nasjonaldag i dag.


Det var jo kunstutstilling vi skulle se på, eller “Vernissage”. Nå må jeg bare innrømme at jeg er på langt nær noen kunstkjenner. Men jeg elsker vakre motiver. 😀 


Jeg fikk heller ikke snakket med kunstneren – Ingunn Utsi, siden de var i full gang med å forberede Foredrag og Kåseri i kinosalen. Men jeg fikk googlet telefon nummer og sendte en sms for å få tillatelse til å lage dette blogginnlegget. Og det fikk jeg. Da fant jeg også dette på Wikipedia….

Ingunn Eldbjørg Utsi, född i november 1948 i Stranda i Nordkapps kommun i Finnmark fylke, är en norsk skulptör, målare och tecknare.

Ingunn Utsi läste efter gymnasiet samisk grunnfagUniversitetet i Oslo och studerade därefter måleri och teckning på Kunstskolen i Trondheim.

År 1987 började hon arbeta med skulptur i plexiglas och har blivit mest känd för skulptur med användning av upphittade föremål från naturen kombinerade med plast, målarfärg och annat.

Ingunn Utsi är dotter till Ivar Utsi och bor efter bland annat sju år som lärare i Hattfjelldal nu åter i barndomshemmet i Stranda.

Jeg var jo såpass lur at jeg ikke noterte nummer på kunstverkene sånn at jeg kunne påført navn på hvert enkelt. Men denne blyanttegningen heter “Menneskelig dårskap I/II. De øvrige kunstverkene er laget i ulike treslag med innfellinger av ulike slag.




Det var ikke de store og prangende tingene, men utrolig vakkert i sin talende enkelhet. Hvor naturen selv har hatt sin mektige hånd med i kunstverkene.



Da takker jeg Ingunn Utsi for at jeg fikk lov til å lage dette innlegget. Og samtidig vil jeg gratulere med Samefolkets Nasjonaldag. Og nyter en kopp kaffe, selv om denne ikke er kokt på bål. 😀


Alle bilder: Jan E. Håkonsen

 

#sametinget #samefolketsdag #ingunnutsi #peradde #kaisazetterquist #nasjonalparksentret #kunst #saltfjellet #saltdalkommune 

 

 

16 kommentarer

Siste innlegg