Kvinnedagen og minner….

Jeg må bare krype til korset og innrømme at jeg hadde masse bilder av Brigitte Bardot på rommet mitt, i min pure ungdom,,,,


Jeg var nok avstands forelsket i den dama, og på den tida så var det virkelig snakk om avstander. Men vi vokste “fra hverandre”. Hvem kunne ane at dama skulle bli til de grader Miljøaktivist.

Jeg ble involvert i Kvinnedagen ganske tidlig, og gjennom mitt engasjement i Fagbevegelsen. Jeg har ligget langflat og malt Paroler både til 8. mars tog og 1. mai tog.


Men jeg må innrømmet at en del “Rødstrømper” skremte meg en smule. Det var kvinner med “talende argumenter” for å si det sånn forsiktig. Så jeg fant frem et koselig Rødstrømpebilde 😀


Det var jo dårlig med TV, Data og action i alle sånne varianter på den tiden. Men når den “Røde Horde” stormet Narvesen og beslagla Coctail og andre magasiner, og lagde bål på torget – da var det action som ble lagt merke til.

Men jeg er sikker på at det var nødvendig i begynnelsen å “tale et språk” som ikke kunne misforståes. Etter hvert så ble jo “Kampsaker” en del av den daglige politiske arena.

Dagen har jo lenge vært en Internasjonal dag, som FN stilte seg bak.

I forbindelse med det internasjonale kvinneåret i 1975 ble den internasjonale kvinnedagen etablert av FN i 1977.

Kvinnedagen 2017/18 handler om kvinner i arbeidslivet. Kvinner diskrimineres i arbeidslivet. Det eksisterer et lønnsgap mellom kjønnene også i Norge. Arbeidsmarkedet er kjønnsdelt, og bruken av deltid er høy i kvinnedominerte yrker.

Så Kvinnedagen har på langt nær utspilt sin rolle, og slett ikke internasjonalt!

Lykke til videre i en kamp for rettferdighet.

Alle bilder er stjålet på nettet, så jeg håper på tilgivelse 🙂

 

12 kommentarer
    1. Tror det var bra du kutta ut a’ Birgitte og konsentrerte deg om Madammen, jeg! Takk for innslag om Kvinnedagen. Det er fortsatt viktig. Her i landet har vi jo kommet langt. Slik er det dessverre ikke alle steder i verden! 🙂

    2. Jeg har også trampet rundt i diverse tog, ikke på den tiden da de VELDIG røde strømpene gikk…Men mer når det var sinte strømper fra Blitz + noen til…Jeg var de NOEN TIL… 😀 Men nå er jeg ganske lite demonstrerende, men glad jeg har hatt noe å kjempe for tidligere, om ikke akkurat 8. mars sto øverst på listen, men å kjempe for noe man tror på er en fin ting å ha vært med på 🙂

    3. frodith: Er jo bare herlig å ha noen ”rebelske” minner å se tilbake på 🙂 Er nok av ting man kanskje tenker på at man skulle ha protestert litt mer på 🙂

    4. Du skriver at arbeidsmarkedet er kjønnsdelt. Kan det være at kvinner og menn har ulike interesser? Kan det være at i Norge kan folk velge mye friere hva de ønsker å jobbe med, og derfor blir arbeidsmarkedet mer delt? For i fattige land velger kvinner og menn mer likt… Betyr det at kvinner er mer likestilt i fattige land ELLER kan det være at de ikke har noen valgmuligheter der?

    5. Runar: Hei og takk for innspill. Det avsnittet var klippet ut av et offisielt utspill ifm kvinnedagen i 2017. Jeg husker ikke helt fra hvilken organisasjon. Men det bygger sikkert på en kombinasjon på det du sier. Både valgmuligheter og interesser.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg