Forfedrenes slit – vår velstand

Vi har mange kunstnere i vår vakre bygd. En av de har på en fortreffelig måte foreviget “Arbeidets kraft” i tre. 

Han har beskrevet det selv på denne måten. Jeg har tatt meg den friheten å lage et lite vers til hvert av bildene. Jeg håper kunstneren og familien syns dette er greit.

I ild og i røyk og med gloheite slag.

Han hamret og banket hver eneste dag.

Det knallharde jern så levende ble.

I hendenes kraft til hver eneste smed. 

I skog og i mark i vinter og snø.

Fra saga og øksa sangen den lød.

Hus skulle bygges for folk og for fe.

Og varme i ovner av bjørkeved.

I høstens sol og svette varme.

Duften av høyet sin evige sjarme.

Ljåen den vinte og gresset det datt.

Kanskje vi flørter bak hesja i natt?

Arbeidets sved krevde håp og tro.

Til kirken hver søndag de alle dro.

Med hest og med slede de kom seg frem.

Men veien var lang før de kom seg hjem. 

Furuskogenes mektige stammer.

Fant veien frem til sag og til hammer.

I naust og i løe lydene låt.

Der vokste den frem, den vakreste båt. 

Havet lokket med inntekt og mat.

De visste at mye kunne gå galt.

Men de måtte av rikdommen hente.

Hjemme i håpet de måtte vente.

På gården var både fjøs og stall.

Der rådet kvinner og ingen kall.

Fra kyr og sauer kom melk og kjøtt.

Jobben var hard, men de var bare nødt.

 

Tusen takk til kunstneren. Jeg håper jeg får tilgivelse for å ha lånt inspirasjon i de vakre og talende treskjæringer. 

 

#treskjæringer #henningramsvik #saltdal #rognan “arbeidetsmakt #arbeidogvelstand

 

14 kommentarer

Siste innlegg