Tørt eller bløtt eller noe midt i mellom ?

Ja det er jaggu ikke bare bare å være fisk. Å bli født og vokse opp i det våte elemente må sikkert være kjempespennende.

Men så ender jo livet i det våte element før eller senere på litt forskjellig måter. Noen forsvinner på den kjappe måten, som middag ei en eller annen variant.

Mens andre må henge og dingle til allmen beskuelse i mange dager, til vær og vind har tørket alle tegn på det våte liv ut av skrotten.

Det vil si, noen slipper unna litt før. Den lykksalige “Boknafesken”, som er klar for kokkerier sånn passe halvtørr. Og det er jo bare knallgodt. Det gjør jo reisen noe kortere, men det kan jo ha sine sider det også.

Nå heter det jo at “Att og fram er like langt”. Men å få disse “tørrpinnene” tilbake til den tilstanden de hadde da de kom over ripa en gang, er nok ikke like lett.

Men man kan jo gjøre et forsøk, og hva annet må til enn vann ?

Så er det bare å få kassen plassert kjølig og skifte vann hver dag og se hva som skjer…. Og da kom snøen også gitt.

Hadde jeg og tørrfisken tatt en sidevei her og fått tak i lut… så hadde veien frem mot lutefisk vært omtrent den samme.

Men vi stoppet med vanning etter ei uke omtrent. Eller for å holde meg til overskrifta, “Sånn midt i mellom”.

Så bar det inn på kjøkkenet og frem med verktøyet…

Men så er det jo en blogger som får lurt meg med på mange rare sprell, og har ambisjoner om å etabler “Frogging” som en nasjonalsport. Og da kunne jeg jo ikke dy meg, men å ta selfie på den måten er ikke lett altså 😀  Klikk inn her og ta en titt inn HER så får du se selv hva hun får voksne folk til å finne på….

Men jeg måtte jo gjøre meg ferdig, og dette er deilig mat og kan vel sammenlignes med Boknafesk.

Ferdig vakumpakka så ble det 16 solide porsjoner rett i fryseren. Da takker jeg for følget til de som har fulgt meg  helt til “The bitter end” – og om du ennå lurer på om det er spennende å være fisk,, ja så må du jo bare fortsette med det. 😀 

 

#tørrfisk #boknafisk #lutefisk #lofoten #nordnorge #matpåfat #deiligmat #grillettørrfisk

12 kommentarer
    1. Ja å leve i havet kan vel være både flott og utfordrende.. Flott det øverste fiskebildet..og froggebildet var supert, var selvsagt innom å så på froggetoget..
      Jeg har ikke noe forhold til tørrfisk/boknafisk.. men husker som barn at ei venninne hadde tørrfisk til hunden sin..og da prøvde vi å gnage litt på det..hehe..

    2. Er det det ferdige produktet du laget som blir brukt til bacalao? Du må gjerne komme med noen oppskrifter på det du har ordnet med her…..
      Jeg ville aller helst hatt den ferske fisken i en gryte, får virkelig vann i munnen…..

    3. Ja, du er meg en fin fisk, eller var det frosk 😀 Noen må ende sine dager som fisk også,. Men det blir ikke meg 😀 Tusen takk for reklame for frogge-toget. Det er jo morsomt at såpass mange vil være med 😀

    4. maiken: Hei på du 🙂 det er vel helst utvannet klippfisk som brukes i bacalao. Den er jo tørket også.. men saltet på forhånd. Men denne kan sikkert brukes også 🙂 Vi spiser mye fisk men så er jo madammen fra Lofoten 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg