Når haillet er som best..

Hald, hall, haill eller vadhald er eit nordnorsk omgrep for god fiskelukke som skal koma av å ha hatt eit nyleg samleie.[1] Ordet «hald» kan frå norrønt visa til å ha tak eller drag på noko.[1] Det var opphavleg berre knytt til kveitefiske.[1]

Wikipedia fortsetter: Motsett kan dårleg fiskelukka forklarast med at ein manglar eller har dårleg hald.[2] Arthur Brox rapporterer frå Ytre Senja at dårleg fiskelukke, som at ein fekk skate (ufisk) i staden for kveite på kroken, kunne skuldast på at ein hadde fått dårleg hald frå kona eller kjærasten.[1]

Nå må dere ikke gå ville i alle linker fra Wikipedia, de fulgte bare uoppfordra med i kopieringa. Men hadde jeg fått noe sånt som dette på kroken, så hadde jeg spekulert på det der “Haillet” .

Men det finnes en bombesikker og vakker metode. Neida, jeg skal ikke begi meg inn i detaljer på det temaet, tvert i mot.

Tar du turen hit, så er “Haillet” sikra, eller for å være mer nøyaktig – Da er det ikke så nøye med  “Haillet”. Klikk deg inn, og les mer om denne flotte butikken HER.

Jeg må poengtere med en gang, at verken dette eller mitt forrige innlegg er sponset! Det forrige innlegget, ble skrevet rundt Påsketider, og det kan du lese ved å klikke HER – om du vil.

Når man har en kjæreste som er fra Lofoten, så holder det ikke med en tur! Men nå var pynten ved inngangen skiftet ut.

Det var interiør endringer også. Forbinder du kreativt lekehjørne for barn med en Fiskebutikk, jeg bare spør?

Men de har fisk der også, men akkurat det overlot jeg til min kjære.

Jeg tusla jo rundt og så på alt annet enn fisk i disken. Altså, jeg titta ikke etter “Haill”, så det så….

Madammen hadde oppdaga at de hadde Hysefilèt , masse hysefilèt. Så vi ankom vår enkle residens med 5 kg hysefilèt i bagasjerommet.  

Nå jobber jo vi elegant i Team. Hun gjør alt arbeidet og jeg bare steker og koker, fiskekaker og boller. Ikke si at jeg sladrer nå, men hun snakker allerede om en tur innom nå på onsdag for å høre om de har mer på lager.

Når “Haillet” er så godt, skulle det ikke forundre meg. Forrige fangsten er i alle fall prekivert i frossen tilstand. Vi hadde fiskeboller til middag i dag, og det var Nyyyyydelig 😀 

#haill #fiskelykke #bofisk #fiskemat #fiskekaker #fiskeboller #fiskersundt #fisk #hyse

10 kommentarer
    1. Hmmm…Hadde aldri hørt om det “haillet” før. ikke har jeg fått så mye fisk når jeg har fisket heller, men det hadde vært stas å få en lofot – torsk på kroken. For ikke å snakke om en skikkelig og solid Gla’laks! 😉 Spesiell butikk det der! Den hadde det lille ekstra som skilte den fra vanlige fiskebutikker. imponert over deg og Madammen og fiskemiddag-produksjonen. Husker du la ut et innlegg om “Hjemme-fabrikken! en gang for ganske lenge siden. Da hadde dere nylig kjøpt den vakum-pakkeren, tror jeg!

    2. karidansen: Nei det er ikke alt man har hørt om, heldigvis. Og du husker helt rett 😀 Da var det snakk om 15 kg filet og ikke bare 5 som nå 😀 Og alt er laget lactosefritt siden hun har lactoseallergi 🙂

    3. Hehehehehehe ja stakkars de som ikke fikk den FISKEN som var tenkt………… fått dårlig haill…. ja….. hehehehehheheh du har slagferdige innlegg 🙂
      Og jeg er imponert! Så mye fiskemat dere har laget da 😀 Jeg er veldig glad i fiskekaker og de så lekre ut rett og slett 🙂
      Et godt team!
      Og den butikken er spesiell. Med tanke på å ha med barn inn dit så kan de sitte å tegne mens de voksne handler fisk………….. 🙂

    4. Etdiktomdagen: Ja vi må ha litt fiskemat i fryser’n, Hun må jo ha lactosefritt og det er ikke lett å få tak i uten å lage selv,, og så er det jo så mye bedre 😀 Og butikken er helt herlig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg