En levende bauta

Noen fortjener heder og ære mer enn andre, sånn er det bare, og sånn skal det være.

Se på denne mannen, så aner du en stillhet som ikke søker oppmerksomhet. En varhet i kjærlighet til naturens nådegaver. En respekt for egen skaperevne.

Han fyller 80 år, knapt nok konfirmant i forhold til de materialer han har omfavnet i mange år. 

Du skal se nøye og mange ganger for å skille mellom de to kunstnerne, Naturen og han Henning! 

Jeg fikk æren av å lage noen rim til en serie han har laget, som heter “Våre forfedres slit, vår velstand”. En sterk tittel som jeg falt for.

Saltdal og trevirke henger sammen gjennom århundrer av tradisjoner. Men få klarer å uttrykke det slik som Henning har gjort.

Nå skal jeg prøve det i en hyllest i “Jeg -form”, prøve å se alt med Henning sitt blikk!

“En rot, en stubbe, en stamme så rank.

Kom her til meg, du skal ikke få bank.

Jeg ser en sjel som skjules der inne.

Jeg må bare lete til jeg kan finne. “

 

“Med verktøy så skarpe og varsomme hender.

Jeg føler det samme som du kanskje kjenner!

Det formes et liv, et ansikt, en kjenning.

Nå kribler det i meg med skikkelig tenning.”

Til slutt en hyllest til Jubilanten. Gratulerer hjerteligst med dagen – 5. juli 2018.

Takk for hver glede og herlige minner.

Alt du har delt for menn og for kvinner.

Gratulerer med dagen, fra stubber og kvist.

Jeg henger meg på, her på tampen til sist.

 

Ord og bilder: Jan E. Håkonsen/Dedicat

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg