Mat må man ha…

Nå er ikke jeg noen matblogger, men det hender jeg er innom det temaet også. Når vi er i Lofoten og har tilgang til “egen” båt, så er jo kanskje ikke det temaet helt unaturlig heller.

Etter at Tor hadde vært her og herja i går, og et tropisk regnvær hadde vasket så det holdt, så tok vi en tur ut med båten. Det ble en torsk og et par middager som nå er prekivert i fryser.

Men nå skal jeg ikke lure dere trillrundt, vi hadde faktisk vært på Ballstad litt tidligere for å kjøpe fisk! Vi fikk rede på at lokale fiskere kommer inn og selger to dager i uka.

Interessen er ganske så stor, særlig siden fiskebutikken på Leknes har lagt ned. Men nå var det ikke den båten vi handla hos. Han hadde mest sjøkreps, småsei og torsk, og det var ikke vi så interessert i.

Vi var på jakt etter seifilèt! Det var denne kaia vi handla på, nå må dere følge med her.. makan 😛  

Det var jo en skøyer av en fisker som sa at det var ikke så lett å få seifilèt på kroken, så det måtte jeg jo pent ordne sjøl! Så da måtte gamlingen til pers med kniven! Da var grovjobben gjort i sløyebua.

Da var det å få fileene inn til madammen for en siste finkontroll. Den skal være 100% garantert beinfri, så det så, nemlig! Men så overtar jeg. Her er det teamwork skjønner dere.

Selvfølgelig har vi med oss vakuummaskin til Lofoten (,,ja vi har med oss vaffeljern også, men det er en helt annen historie…) Når den jobben er ferdig, så er 11 måltider klar for fryseren! Hver bu har rikelig med frysekapasitet.

Og det var da Tor begynte å dundre med hammeren og himmelens sluser åpnet seg!

Men som sagt så klarnet det fort opp. Det var helt herlig med en liten tur ut med båten etterpå!

Det er et vakkert land vi bor i. Nyt fine dager hvor du enn er og bor.

 

Bilder og tekst: Jan E. Håkonsen/Dedicat

 

#ure #ureberget #ballstad #lofoten #sei #seifilèt #rorbuferie #fiske #utpåturaldrisur 

18 kommentarer
    1. Fine bilder av Lofoten 🙂 Moren min mener at Lofoten er den fineste plassen der nord. Ja når det kommer til natur. Nå har hun ikke vært der, men hun har hørt det av Onkel og tante som var der for en stund siden. Deres datter var sykepleier og bodde jo i Lofoten.
      Du kan dette med fisk, ser jeg 🙂 Men så er du fra Rognan også da. Tar med dere vakummaskin og vaffeljern på tur hehe. Er det sånn vaffeljern som man setter over bålet?
      Kos dere masse de to siste dagene der i Lofoten. Kjør forsiktig hjem <3

    2. poesimylife: Ja hvor er nå det vakreste stedet? Egentlig så er jeg bare sånn passe for sånne “utpekinger” av den flotteste stranda, fjellet,, osv. 🙂 Vi har et helt herlig land med så mye vakkert. Og ikke bare natur, men bebodde steder også. 🙂 Så jeg ville ikke påtatt meg oppgaven med å peke ut den fineste plassen. 🙂 Som regel så har det jo også med opplevelser å gjøre også. En herlig uforglemmelig opplevelse kan gjøre gråstein til gull 😀 Vaffeljernet.. det er altså et helt alminnelig elektrisk dobbeltjern 😀 Itte no spennende altså 🙂 Kos deg også og god tur til Danmark 🙂 <3

    3. Ja det er sant. Hvor er det vakrest? Det er øynene som ser. Og det som er vakkert for noen, trenger slett ikke å være vakkert for andre hehe
      Bare et vanlig vaffeljern? Skal dere lage vaffel og selge vafler der i Lofoten så dere har penger til å komme dere hjemover igjen hahaha
      Nei jeg bare skjemter med deg. Humor må man jo ha oppi alt 🙂

    4. Det blir herlige måltider det:)
      Jeg er ikke rett for å gjøre rent et fisk heller fra levende tilstand. Hjelper mannen min mens hans fisker i ny og ne:)
      Nytt sjølivet. Vi skal kanskje ut etterpå og fiske. Kanskje det blir noen middager på oss:)

    5. Kjempefine bilder du har tatt, og det er kjempefint i Lofoten. Etternavnet mitt er fra Lofoten, og det finnes ei rorbu som heter nesten det amme. De som driver det er jeg i slekt med med.
      Jeg tåler dessverre ikke fisk 🙁 Får migrene med kvalme og oppkast. Min far var også alleregisk. Han ble også syk hver gang han luktet fisk.
      Ønsker deg en kjempefin torsdagsettermiddag 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    6. Toril sin hverdag med musikken: Ojj, det må være vondt å være allergisk mot fisk. Allergi er noe dritt. Jeg er glad jeg ikke plages med det. Fin torsdag til deg også 🙂

    7. frodith: mhm,, bare synd vi ikke fikk mer torsk og ikke minst flyndre denne gangen.. men sånn er det bare- Som han fisker’n sa.. “vi får det vi får…” 😀

    8. Bra matblogger du vel! Og fine filèter. Gubben her var på sjøen og fikk til slutt torsk så det ble fiskesuppe på oss hin dagen. I dag må han ut igjen, tenkte prøve en annen variant fiskesuppe nemlig. Herlige bilder som gir meg lyst til å reise nordover igjen, altfor lenge siden.

    9. Min matgale verden: Ja jeg har jo skjønt at dere henter inn mye fra naturen 😀 Veldig bra. Ta deg en tur nordover du. Mange “matgale” fra bygda mi, jeg kan jo nevne Spørck og Svendgårds 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg