Kirken den er et gammelt hus…

Den salmen ble skrevet i 1837 og satt toner til i 1840, såvidt som jeg fant ut i farta. Vi har to kirker i bygda, og de er vakre på hver sin måte. Dette bildet ble tatt for to dager siden, og er av Kirka på Rognan.

De gamle furuer har beskuet den i år etter år. Vi har jo hatt mye med kirka å gjøre de siste årene, av naturlige grunner.

Både svigermor, mamma, pappa og min bror er begravd på kirkegården her. Men det er bare to graver og stelle siden Pappa, Mamma og min bror er begravd på samme sted.

Nesten hver gang vi går gjennom porten til kirkegården for å stelle og vanne, så går tankene naturlig til om vi er siste generasjon som tar var på gravene etter sine kjære? Porten inn bærer preg av tidens tann, vil kirkegården gjøre det samme om noen ti-år?

Men vi må jo innom en kirkegård i Lofoten også når vi er der. Det er nok ikke alle slektninger som er begravd like nært. Den ligger vakkert til ut “mot havet”.

Dette vakre treet er som en Englevakt i enden av kirkegården.

Det gir en sjelero og sitte på en slitt benk å se utover. Vi ser heldigvis utover velstelte kirkegårder. Det gir også vakre minner. 

Det håper jeg også våre etterkommere vil se. 

 

Tekst og bilder: Jan E. Håkonsen/Dedicat

16 kommentarer
    1. Interessante betraktninger. Jeg jobber med kirkegårder, og det ligger mye jobb, planlegging og organisering bak en pen kirkegård. Og et slit å få pengene til å strekke til. Godt at du har en pen kirkegård å gå til.

    2. Jeg syns også det kan være fint å være på kirkegården og tenke litt ekstra på di en har mistet, og om barndom og familie.. Kirker er vakre bygg om di blir tatt vare på..og en velstelt kirkegård må det være <3

    3. Ravn73: Takk du 🙂 Ja det har du sikkert rett i. 🙂 Den delen av kirkegården her hvor vi har våre ble utvidet for et par år siden. Da ble det nye felter og gangstier, samt nye vann/utstyrsposter og oppsamling og sortering av avfall 🙂 Kirkegården er vakker og en fryd å være i 🙂 Lykke til

    4. Jeg vil ikke kalle meg religiøs, men jeg synes de fleste kirker er noen vakre bygg. Som regel er de jo også plassert på fine steder. Jeg skjønner at mange synes det er fint å ha en grav å gå til, men en ser også at det er mange gravsteder som tilsynelatende ikke blir stelt. Jeg tror urnelunder gradvis vil ta over. Jeg ønsker ikke å ha noe gravsted etter meg, og det har jeg sagt fra om til unga.

    5. karidansen: Skjønner deg godt, og vi har snakket om kremasjon. Når de utvidet og renoverte kirkegården her for noen år siden, så er det laget et eget sted for urne nedsettels. Og også et “bauta” hvor det kan skrues inn små minneplater, om urner f.eks. blir strødd andre steder 🙂

    6. Kirkegårder er fint. Steller grava til pappa jeg. Og så er det en kirkegård her i nærheten jeg bor…går gjennom den nesten hver dag. Vakkert.

    7. Jeg synes det er så fredelig å være på kirkegårder. Har alltid betydd noe spesielt for meg.
      Som deg så lurer jeg også på om vi er siste generasjon som steller gravene, men tror nok det fortsatt vil være noe som vil kjenne det godt å gjøre det.
      Du har flotte innlegg og bilder. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg