Ohh Bosch ohh Gosh

1977 – 2018, ohhh Bosh

De fleste klager over at tida går fort, og jeg er slett ikke noe unntak! Men for noe her i huset så har jo tida nærmest stått stille!

Ja ikke bokstavelig talt da. Det skulle vært interessant å vite hvor mange timer og brøddeiger denne maskina har bala med gjennom 41 år.

Den går ennå som en klokke (ja faktisk …), men har fått en slem uvane at den forsøker å slenge fra seg bollen under fart!

Året 1977,  ohhh Gosh..

Hvis vi ser oss tilbake på hva som skjedde det året dette ble julegaven til madammen (hun ønsket seg en maskin for å lage barnemat til vår andre gutt, født i desember 1977).

I desember 1977 døde Charlie Chaplin. Hvem i min generasjon husker ikke møtet med film gjennom han?

Ble det fred i verden? I desember 1977 møttes Egypts president Anwar Sadat og Israels statsminister Menackem Begin for å etablere en fredsavtale i Midt østen.

Hva med politikk i det herrens år 1977? Det var faktisk Stortingsvalg det året.

På nettet finner jeg dette: Regjeringen Oddvar Nordli fortsatte etter valget. 

Arbeiderpartiet: 42,3%

Høyre: 24,5%

Kristelig Folkeparti: 9,7%

Senterpartiet: 8%

Sosialistisk Venstreparti: 4,2%

Venstre: 2,4%

Fremskrittspartiet: 1,9%

Montro hva denne karen kommer til å stemme om 41 år?

Men hva med musikk i 1977? Jeg tør ikke tenke på hva de gjorde i 1977 for å finne informasjon fort.

Jeg tar bare med et par ting: Dire Straits blir etablert. ABBA gir ut albumet “The Album”.

Her i huset har en ny maskin dukket opp, og bare såvidt blitt testet med en brøddeig.

De skal få stå litt sammen, for å se om de finner tonen, eller det blir full krig! Gudene vet om politikerne innfører Miljøavgift på hjemmebakt brød?!?! Men det er en ny æra her – DET er i alle fall sikkert.

Vi takker deg du gamle Bosch. 

For alt du ble og var for oss.

Du knadde trutt og uten kny.

Det er litt trist å få en ny.

Du har tjent med ærens plikter.

Lær den opp så ei den svikter!

 

Tekst og bilder: Jan E. Håkonsen/Dedicat

#bosch #kenwood #historie #tidengår #brødbaking #kjøkkenmaskin

17 kommentarer
    1. Vi kan vel snakke om kvalitetsprodukt på denne maskinen som har fungert i 41 år 🙂
      Husker mye fra 1977 selv jeg også 🙂 Oddvar Nordli husker jeg godt, for jeg synes han var en “bestefarfigur”, og jeg husker forsøket om å få til fred i Midt-Østen. Det var vi 11-åringer opptatt av.
      De unge er jo framtiden vår 🙂
      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    2. frodith: Ingen tvil om det 🙂 En betingelse var at den tok deig til 8 brød uten å stønne høylytt. Og det funka i alle fall på første forsøket 😀 men hvor mange år den tåler det.. det får tida vise 😀

    3. En ting til på listen over ting som skjedde i 1977, jeg begynte faktisk i min første jobb 1. juni det året :o)) Jeg kjøpte min første kjøkkenmaskin rundt 2010, før det brukte jeg å elte og kna deigene for hånd. Når armene ikke orket mer ble det en maskin som tok over jobben, og jeg har ikke sett meg tilbake, hihi!!

    4. Vera Lynn: Nei det er jo helt unødvendig å bruke hender til det. Man må jo overta for maskina når brødene skal bakes ut 🙂 Da deler vi på det,, “side by side” 😀 Artig å mimre litt fra forna da’r 😀

    5. solliv: Tusen takk 🙂 Artig å se at de aller fleste fisket frem et minne fra det årstallet 😀 Ungdomsskola var akkurat etablert når jeg gikk siste året på Realskola 😀

    6. I 1977 var jeg bare 3 år gammel hehe
      Jeg likte Charlie Chaplin kjempe godt allikevel 🙂
      Jeg har tro på at alt var mer holdbart før i tiden. Jeg tror at det bunner i at alt er av plast nå. Jeg har tro på at de brukte en dildo i tre før i tiden og ikke alt det de nå selger av plast. Ja gudene vet hva de selger på disse kondomeriene ( finner ingen av de plastdingsen her altså hehe).
      For ikke å snakke om plastmøbler i stede for ekte skinn. Vi har ekte holdbare skinnmøbler.
      Trist at dere må kvitte dere med den maskinen etter så mange år, men det var kanskje tiden for det nå 🙂
      Klem <3

    7. poesimylife: Altså nå skal ikke jeg gå inn i detalj på dine kommentarer 😀 Men du er sikkert inne på noe 🙂 Det heter jo at intet varer evig, og nå kan vi omsider konkludere med at det gjelder kjøkkenmaskina også 🙂 Takk for frisk kommentar 😀

    8. hehehehe nei det skal du vel ikke :))))))))))
      Ja fr det er utrolig hva man kan kjøpe av plast i dag. Jeg er nok inne på noe som stemmer, da alt var mer holdbart tidligere. Dette på grunn av at det ikke var laget av plast.

    9. Kjøpte min maskin i 19 78/79
      Blitt brukt for det neste til gjærbakst like god i dag 😊beste maskin til gjærbakst 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg