Dramatikk når goder skal deles….

 

Her satt jeg, stille og rolig – utenfor Perlys Gatekjøkken. og ventet på maten min. Da jeg plutselig oppdaget en som allerede var i spisinga…

Ikke aner jeg hva som sto på menyen, men attraktivt var det. Det ble en nebbete affære fra alle vinkler, for å innta føden. 

Det gikk slettes ikke upåaktet hen. Her var det en som var fast bestemt på at goder skal deles! I alle fall virket det åpenbart sånn ved første øyekast.

Men i et øyeblikks betenkningstid, ble det foretatt en bråbremsing i lufta.

Nå skal ikke jeg ta stilling til landingsplassen, særlig siden jeg ikke kjente bileier. Men taktikken er tydeligvis klar: “En forsiktig og uinteressert tilnærming…”.

En nesten ubemerket forflytning til bakken, følges opp av en fortsatt demonstrasjon av likegyldighet.

Men så blir det aksjon, målet siktes inn med sikre skritt. Men her skal ingen goder deles! Bespisningen antar et desperat tempo!

Her kan du beskue hendelsen i en filmatisert versjon, i alle fall deler av den! Bare klikk i vinduet over.

Det er ikke alltid deling av goder lykkes, men det gjelder å være på vakt! Det kommer alltid en ny mulighet for den som er klar!

*******************

Perlys gatekjøkken på Rognan, har sin historie.

Jeg lagde et innlegg om det for noen år siden.

Du kan lese det om du klikker HER.

Det er et populært stoppested for veifarende på E6, mellom nord og sør. 

 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

17 kommentarer
    1. Måker er noen utspekulerte fugler. De tar for seg der det er mulig. Og de er sjelden redde.
      Men en gang då jeg redde måker. Jeg har en hytte inntil Aremarksjøen i Østfold, og det er det et Fiskeørnpar som har reir. En vår da Fiskeørna skulle sette i stand redet så kom det flere måker og gjorde krav på reiret. De spurte ned mot Fiskeørna, som bøyde seg unna. Og de sendte en møkkasprut over ørna. Jeg lurte på hvor lenge ørna ville finne seg i dette? Men så bestemte ørna seg for at nå er det nokk .
      Da skulle du sett måkene. De fløy som fra bare livet. Siden hadde ørna reiret sitt i fred. Måkene holde laaaaaaang avstand .
      ,

      1. Jepp,, husker en gang i Strømstad, da ei jente var på tur å spise isen sin,,, “svuussjjj… så forsvant den fra kjeksen, rett fremfor munnen hennes.” Tenker nok ørna vet å sette de på plass, men er de bare mange nok, så kan det bli slitsomt for enhver 😀 Artig historie fra hytta de. 🙂

    2. Ja, det er mye STYR med måkene her i byen i alle fall, når det gjelder deling. Det farter avgårde med svære kyllinger omtrent… Grafser og klorer hverandre og drar i hvert sitt kyllingbein 😮

    3. De er glupe fugler i matveien og skyr ingen midler for å rappe maten ut av hånden din om du sitter ute å skal nyte et måltid.

    4. De er litt slitsomme til tider både her og i Moss når man skal spise…ute i byen…
      Her på landet ser jeg dem nesten ikke, rart…
      Håper du kosa deg med maten din 🙂 klem og fin dag…

      1. Nei de er blitt mye mer urbane med tiden, antagelig tilgangen på mat. Blir Lofot tur på oss til uka, så får ta opptelling om det er mer eller mindre måker der 😀 Klem og gode tanker 🙂

    5. Å nei det er nok ikke mye deling ute blant måkene gitt, der er det ofte først til matfatet og hold deg unna… Har man mat selv er det også ganske smart å passe på den, for måkene vet å nappe til seg i et ubevåktet øyeblikk 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg