Kirken den er et gammelt hus…

En stor del av livet mitt har og har hatt tilknytning til kirka her på stedet. Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen flittig kirkegjenger, for det er jeg ikke. Men av ulike grunner så har man gått inn og ut av denne porten noen ganger…


Bare sånn fort oppsummert, så er jeg døpt og konfirmert her, giftet meg her, begge mine to sønner er døpt og konfirmert her også, og mitt eldste barnebarn er også døpt her. I tillegg kommer en rekke begravelser av familie og venner, og sist men ikke minst, så har min inntreden i korbevegelsen i godt voksen alder, skapt nye og andre relasjoner til kirka. Og bygget er praktfullt til konserter. Vil du lese historien, så trykk  HER.

Men kirka er så langt så dyster som kanskje de først møtene kunne gi en følelse av.. se bare her. Det “lyser” jo nærmest velkommen..


Men det er jo en ting man erfarer, og det er at det også skjer endringer innenfor kirkens vegger. Nå snakker jeg ikke om rent fysiske, men med både toner på gamle sanger og ikke minst måten gudstjenester gjennomføres på. Men for å trøste de som muligens fikk lyst å ta en tur, så får man utlevert “veiledning”. Bare sånn at man ikke røper helt at det ikke er hver søndag man er inne i dette flotte bygget.  Men jeg fant en gammel sang på nettet, og der var tonen IKKE endret. Men det var et helt uvanlig spennende arrangement, så jeg anbefaler å høre på. Klikk på LINKEN


Her er det vakre bygget fra en litt annen vinkel. Antagelig den vinkelen flest mennesker har beskuet kirka fra. Særlig den tiden E6 gikk akkurat der jeg står og fotograferer.  Og her er en litt annen vinkel, litt mer oppe i høyden.


Alle bildene er tatt nå i kveld. Og når jeg snudde meg for å forlate området, så kunne jeg ikke unngå å se dette rett fremfor meg..

Ha en nydelig kveld 🙂

14 kommentarer
    1. Kjempefin kirke. JEg liker å ta bilder av gamle bygg, kirker også 🙂 Og tenke på all historien. Mye historie i sånne bygg, og man kan bare tenke seg hva som har skjedd i alle årene før…Spennende egentlig 🙂

    2. En svært vakker kirke! (Gikk også inn på linken) Rene linjer og enkel og klassisk. Her i bygda brant kirka ned i 1997( tror jeg det var). I 2000 var den nye kirka ferdig. Svært ulik den gamle,som var en tradisjonell kirke – bygd på 1700-tallet. Den nye minner litt om en stavkirke…og den er utrolig flott synes jeg. Sjøl om jeg heller ikke er noen ivrig kirkegjenger, så er det noe spesielt med kirka. Jeg synes at kirkebryllup er veldig vakkert! 😀

    3. karidansen: Tusen takk du.. Ja det er dessverre mange kirker som har brent ned, og mye sikkert pga gamle elektriske anlegg som er flikket på over tid. Nå driver jo mannskoret og øver til en større julekonsert i kirka, gleder meg 🙂

    4. Margrethe: Takk,.. vi har jo to kirker i bygda, men er denne som er hovedkirka da. Bygda er jo stor i areal, faktisk nøyaktig like stort som Vestfold fylke. 🙂

    5. Kirker er ofte bygninger som er flotte. Jeg har kjørt forbi mange, og ikke minst gått forbi en del. I Usa ville de ikke slippe meg inn. Det var en sort kirke. Glemmer det aldri….
      Jeg personlig er glad i kirker, men er ikke glad i alt snakket om hvor ille ting er.. Kjærlighet hører hjemme der..

    6. Vakre bilder av en flott kirke..minner meg litt om Nedre eiker kirke 🙂 Mjøndalen kirke er av det mer moderne slaget i rød brannmur 🙂
      Jeg er heller ikke noen stor kirkegjenger..men kirken er et sted man har et forhold til av mange grunner :)) Ønsker deg en fin dag videre :))

    7. En vakker kirke. 🙂 Siden jeg er vokst opp i en streng religiøs sekt, og har hatt det mye vondt i frigjøringsprosessen, fremstår mange religiøse symboler for meg som negativt. Men noe og blant annet denne vakre kirka har noe godt med seg som jeg gjerne tar med på den der veien livet er. 🙂 Ha en flott kveld. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg