Vensmoen, fra 1500 favner ved til varme fra jorda.

Vensmoen fyller 100 år i år. Bygningene har vært fylt av pleie og omsorg. Den ble oppvarmet med ved fyring, i begynnelsen. Og det var ingen liten bygning som skulle varmes opp, hovedbygningen er 260 meter lang. I sin tid Skandinavias største trebygning.

Les gjerne mer på Wikipeda —–>

Vensmoen 

Det gikk med 1500 favner ved i året. Det er mulig at det blir debatt om mitt regnestykke.. men jeg har regnet ut at det tilsvarer en stabel som er 3000 meter lang og 2775 meter høy. Jeg maktet ikke å finne noe bilde på Google som var i nærheten av en sånn stabel….


 I dag er det olje og strøm som varmer opp bygningen.


Men det er en vakker og velholdt 100 åring – en topp moderne 100 åring. Som dessverre har alt for lange og tomme korridorer. Der skulle det ha sydet av liv. Vrimlet av kreative synergieffekter innen fagmiljø som Helse og Omsorg


Men det er en sprek 100 åring som ikke gir seg, men fortsetter å modernisere, for hva tror dere befinner seg i bakken i fjellfoten her…..


Varme, mye varme. Jeg skal ikke påstå at det er opp magasinert varme fra alle de år med Pleie og Omsorg i området, men det forbauser meg ikke. Men det er oppnådd oppsiktsvekkende testresultater. Nå er det åpnet for anbudsrunde for å ta i bruk jordvarme for oppvarming av både hovedbygning og noen bygninger til.


Her samles folket i storsalen til gjennomgang av anbudsdokumenter. Og bak lerretet befinner det seg en scene. Så denne salen kan brukes til et aller meste. Det er bare så synd, så utrolig trist at byggets eier ikke skjønner det enorme potensialet bygget har. Jeg lurer på hva alle de som har sittet på denne stolen, ville ha tenkt om de visste om det.


Når man går rundt og ser og tenker på alt som har foregått av pleie og omsorg, både i tub tida og HVPU tida – og ser så flotte lokaler som dette…. Så får i alle fall jeg en  rar følelse av om man er stengt ute – eller stengt inne. Noe er i alle fall fullstendig galt.


Jeg har jo skrevet om dette før, men en god ting tåler å bli gjentatt. Det kan jo hende noen våkner. Jeg har satt sammen en liten bildemontasje som kanskje forklarer litt av hva jeg mener.


Men du kan lese mitt andre innlegg Her

Jeg håper mange leser dette og at mange deler det når jeg legger innlegget ut på Facebook og Saltdal før og nå.

La det bli folk i husene, la det syde av kreativitet og aktivitet. La det ikke gå som med stor furua utenfor vinduene, den er begynt å visne i toppen….


Du gamle Vensmoen, jeg gratulerer deg med dine 100 år, litt tidlig da – men likevel. Lykke til med de neste 100 år. Du har et potensiale som er helt unikt.

 

Alle bilder er mine 🙂

 

16 kommentarer
    1. Ja, det virker som om det ligger et stort potensiale i denne bygningen. Så mye sjel og historie i veggene. Husker du skrev om bygget tidligere. Håper noen finner stedet, noen som virkelig vet å sette pris på det og bruker det godt. Og bare for å ha det sagt, den stolen må aldri kastes. Noe så nydelig. 🙂

    2. Det er trist at ting som fungerer ikke blir tatt i bruk. Dette gjelder så mange bygg. Hva som gjør at noen lar bygningene forbli tomme er utenfor min fatte evne:)

    3. karidansen: Administrasjonen i kommunen foretrekker å leie dårligere lokaler i sentrum og det tar 20 minutter å kjøre opp dit 🙂 og det er kommunen som eier de fantastiske lokalene

    4. Tone: leer,, jeg håpte noen ville reagere på den stolen.. den er gammel gitt.. men de lager mye fint der oppe i andre bygninger,, som vil ramle rett inn i hjertet ditt— men det kommer i et annet innlegg 😀

    5. Sånt fint innlegg! På den stolen har nok min bestefar sittet mens han laget duken som ligger her på bordet mitt. Håper virkelig huset blir tatt i bruk, og mest av alt håper jeg det blir et multihus, som kunne rommet teater, sang, musikk, kurs for liten og stor, noe som fikk huset til å bule ut i alle kanter. Håper det ordner seg. <3

    6. En bygningmasse som ser ut til å kunne brukes til mye. Det er synd og skam at det står tomt og ubrukt, sånt gjør meg trist.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg