Utøya, den ubegripelige hendelsen..

Fem år siden at en vanvittig hendelse lammet vårt fredelige land og en hel verden. Og selvfølgelig i Regjerings kvartalet. På natta, når virkeligheten begynte å sige inn i tanker og hjerte, så skrev jeg dette.

 

Jeg kjente et sinne og rennende tårer.

Mens  blodet rant ut av de unge årer.

Mens galskapen slo med vanvittig hånd.

Rev så brutalt av familiers bånd.

Det var ikke sant, det kan ikke skje.

Brutalt som det verste øyet kan se.

 

Ubeskrivelig sakte den trengte seg inn.

Til sannheten spiddet mitt hjerte og sinn.

En mann kunne vandre så rolig omkring.

Blant paniske ungdom som løp i ring.

Se de i øyet og skyte de ned.

Kan de som fikk leve få sjelefred.

 

Ubeskrivelig grusomt og uten mening.

Selv for erfarne med mange års trening.

Fryktens fortærende svøpe er nære.

Det ville landets verdier fortære.

Hatets kraft? Vi har sett hvor den fører.

Hatet smuldrer – med åpne dører.

 

Den omtanke og kjærlighet som fulgte etterpå, den høytidelige minnestunden på TV i dag – vil aldri erstatte de tap for slekt og venner.

Men det er plaster som varmer og knytter bånd gjennom tanker og ord. Det skal vi ta vare på som en av de viktigste verdier i landet vårt.

 

 

8 kommentarer
    1. En forferdelig hendelse en aldri vil glemme… Her satte du fint ord på det mange (alle)følte..<3<3
      Ønsker deg ei fin helg ..og nyt sommeren :))

    2. For et vakkert dikt du skrev ❤ Jeg kommer aldri til å glemme dagen for 5 år siden, ikke bare for de grusomme bildene som strømmet over tv-skjermen, men også for at jeg jobber like ved Regjeringskvartalet. Jeg var på jobb da det smalt, og kjente trykket fra bomben inne i huset. Å komme ut på gaten å se ødeleggelsen, og alle menneskene… Noen gråt, noen var hysteriske mens andre sto der helt apatisk. Dette var ting som har brent seg fast og som til dags dato gjør at jeg kan gå helt ned i kjelleren… Vi må aldri glemme, men hente fram minnene på en verdig og fin måte å tenke på alle de som ble berørt av terroren….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg