Nexans, en diamant i nord…

Jeg har skrevet flere innlegg om min kjære arbeidsplass gjennom flere tiår. Nexans. Om du vil lese, så kan du klikke på disse linkene HER og HER


Jeg har ikke vært innom fabrikken på en stund. Men i et lite lokalsamfunn spres nyheter fort. Særlig når de kommer på trykk også.


At denne fabrikken så langt mot nord og i ytterkant av verden, stadig sprenger nye grenser – er til å ta av seg hatten for. Men som jeg har sagt i flere sammenhenger: “Hvor er midten av verden” ?


Det er jo mange som ikke vet hvor midten av Norge ligger en gang. Og langt mindre hvor grunnlaget skapes for de verdier og velferd vi har i dette landet. Mer sier jeg ikke om den saken. Men det er ingen tvil om at Nexans ikke blir mindre.

Det plopper opp det ene lagerteltet etter det andre. Og jeg kan ennå huske kampen for å få investere i det aller første.

For ikke å snakke om når Jernbaneverket/Cargo Net varslet at de ville avvikle transport av kabel på åpne tømmervogner. Da var gode råd dyre… Men det lyktes å få til et kreativt samspill mellom det offentlige og Nexans.

PS – dette bildet er tatt på en helt annen årstid——


Og nå går den delvis underjordiske banen for fullt døgnet rundt og transporterer kabel ned til det topp moderne utskipningsanlegget 4 km unna fabrikken.

Og det kommer stadig fornyelser på kaia. Nå vet jeg at det diskuteres utvidelse av lagringsplass. Veldig spennende….

Så her snakkes det ikke om “Lys i tunellen”. Her er det mer snakk om å lyse opp veien mot verden. Litt spinkelt illustrert da 😀 Men det fungerer 🙂

 

Lykke til videre på ferden 🙂

 

 

 

6 kommentarer
    1. Det er hyggelig å lese at bedriftene oppover i landet blomstrer og hevder seg. Det er alt for mange som stenger igjen dørene, enten for godt eller for å flytte ut til utlandet!

    2. Vera Lynn: Tusen takk 🙂 Ja den var jo egentlig spådd en levetid på maks 10 år,, til telefon nettet var utbygd i Norge fra 1972 og utover. Men det er 45 år siden 😛

    3. Jeg kommer ikke inn på innleggene du har linket til…….Dere har både håndballjenter og en fabrikk som gjør seg bemerket! Moro, at det ikke bare er i de store byene i Sør-Norge at det “Skjer noe”! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg