Wittenberg anno 1966

Jeg skulle vel egentlig ha skrevet dette innlegget i 2016, siden disse hendelser var 50 år det året. Men det er jo bedre å gjøre det forsent enn aldri. Wittenberg var navnet på bygget der Realskolen holdt til i mange år… 

Vi var et av de siste kullene på Realskolen, før Ungdomsskolen slettet alle spor av den.

Selvfølgelig hadde vi Russeavis og full mundur med lue og stav og grønne striper på buksene. Her er jeg klar i Rognan sentrum på formiddagen 17. mai 1966. Hvorfor jeg har tunga ute, aner jeg ikke – kanskje man hadde noen forventninger til dagen og kvelden 😀

Men herligheta startet jo grytidlig på morgenen – jada, klart vi hadde Russebil også.

Og selvfølgelig – “Russebrøl” – skjønt vi var jo så språkmektige, at det het jo noe helt annet…

Jeg skal ta med noen små klipp fra Russeavisa, men kan love dere at den var ganske innholdsrik. Her kommer først program for “Døgnet”.

Så “den tapte moral…”

Dette var jo tiden til å tenke på kjærester også, kanskje derfor jeg ikke klarte å holde “tunga i kjæften” 😀

Det var jo også bilder og et lite “ordtak” om alle, men jeg skal bare ta med meg selv, veldig sånn “egofokusert”.

Men noen hadde jo ansvaret for alt, og ble til og med adlet for det…

Vi glemte jo heller ikke skaren av kunnskapsformidlere. Det var en unik og spesiell gjeng… 1. Jermund Rist 2. Peter Kjeldaas 3. Bergljot Jensen 4. Oddmund Jensen 5. J. S. Øynes (Grunnlegger av Realskolen på Rognan) 6. Gunnar Brathagen 7. Torill Stormo 8. Liv Sæterhaug 9. Asbjørg Holthe 10. Rolf Monsen 11. Gunnar Monsen 12. Odd Storteig

Jeg har ikke bilde av hele gjengen, men her er noen av mine private fotografier. Dette er antagelig i Trondheim under russeturen som gikk dit først og så til Oslo.

Men feiringa starta jo mye før. Her er utenfor Storsletten Gjestgiveri hvor vi fikk frokost i morgenstunden 17. mai.

Her er noen klipp fra russeturen. Det var ganske stort å komme til storbyer, og vi hadde en fantastisk artig tur.

Men alt har en ende, og det har også dette blogginnlegget. Jeg har ikke spurt verken avbildede eller slekt og venner av de om å bruke bildene. Men håper på tilgivelse. 🙂 

 

#russetid #grønnruss #1966 #wittenberg #mangeminner #rognan #saltdalkommune #nordland 

10 kommentarer
    1. Så moro å se dette innlegget og alle bildene. DU var russ når jeg ble født 😀 Det er så moro med gamle bilder og litt mimring 🙂 Og du likner deg, det er ikke vanskelig å se 🙂

    2. Morsomme minner. Takk for at du deler! Du holdt vel “Tunga rett i kjeften, kanskje? Jeg kan ikke skjønne at noen av de som er med her skulle ha noen grunn til å protestere på dette innlegget! 😉

    3. Dette var artig å lese og moro å se bildene , og du var jo en kjekk kar da som nå :)) Husker pappa hadde grønn russelue..:)) Ønsker deg ei fin kommende uke :))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg