Hvor sant kan det være – eller ikke være … ?

Det finnes utrolig mange store spørsmål, i denne vår utfordrende verden.

Kanskje er ikke dette et av de.

Har man først nærmet seg denne innretningen, blir kanskje spørsmålet til og med rart.

Men OM noen spør meg, så foretrekker jeg å sitte – i sånne ærender.

Uansett omfang om anledning.

DA blir i såfall spørsmålet mer relevant.

Det er sikkert årsaken til at slike innretninger ikke finnes på dame toaletter.

Selv om enkelte offentlige toaletter kan friste til å dvele ved spørsmålet.

“To pee or not to pee”!

Det er jo mangt å mye man kan dvele med.

Når man er i det hjørnet altså – og uansett om man står eller sitter. 

Det finnes mange sånne ting – som på bildet under.

Det fantes i alle fall – rundt om i de tusen hjem.

Enten i keramikk, eller som broderier.

Med små sannheter. 

Det kan hende man ble så vant til de.

At de bare var der, uten at vi tok særlig notis av de.

Kanskje var det dumt – for denne sannheten er like gyldig nå som alltid.

Og sannhetene var og er slett ikke så små, selv om ordene ikke var mange.  

Kanskje dette burde hengt på ytterdøra,

På innsiden altså.

Sånn at man så det hver gang man gikk ut.

Men ofte er det enkle det vanskelige. 

Nå henspeiler neppe dette lille utsagnet til situasjoner øverst i innlegget.

Da foretrekker nok de aller fleste mer alene stunder.

Det blir neppe noe underverk av å fremsi vennlige ord fremfor speilet.  

Det krever nok en mye mer sosial tilnærming.

Men OM  man tenker litt på det – så henger så mange spørsmål sammen.

Enten direkte eller indirekte.  

Ikke sant?

 

Tekst og bilder: Jan E Håkonsen/Dedicat

PS alle bildene er tatt inne i Øvre Saltdal Kulturhus

4 kommentarer
    1. På min dodør er det limt fast en gutt i svart plast som tisser i en potte, som mine foreldre hang opp da de flyttet inn på 60 tallet. Kommer sikkert til å henge der i mine levetid også. Når jeg ser første bilde kom jeg til å tenke på at det var noe lignende på offentlige dametoaletter ned i byen. Jeg husker at jeg så det som barn da jeg var med mamma til byen. Hun fikset å henge baken opp og gjøre fra seg, men klarte aldri jeg å få til, hihi. Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg