Søvn – dette velsignede mareritt.

Søvn er den tilstanden som menneker og dyr periodisk inntar for å hvile, en tilstand med sterkt nedsatt bevissthet. Akkurat, dette sier de som har peiling på dette. Men hvorfor i alle dager er vi ikke utstyrt med en mekanisme som med et enkelt klikk henføres oss til den tilstanden? 

En sånn sak for eksmpel. Men aller helst i en litt mindre og hendigere utgave. Eller kanskje med en sånn nusselig liten knott på, passer noen enda bedre. Hva vet nå vel jeg om akkurat det.

Men man skal jo være forsiktig med å lese alt hva forskere forteller. Hør nå bare her på den søvndyssende fortellingen:

“Det er fremdeles usikkert hva som skjer under søvnen som gjør den til en livsnødvendighet, men alle dyr som er forsket på, dør når de holdes fra å sove. Som eksempel så lever ikke rotter lengre enn i fjorten dager om de ikke får sove.”

Nå skal jeg være forsiktig med å utvise en minimal medlidenhet med rotta sin skjebne. Men nå tenker jeg nå aller mest på alle de av mer beslektet art. Man trenger så slettes ikke å være forsker for å vite at det finnes en mengde mennesker med ganske variert søvnmønster rundt om i dette landet. Noe kan man jo observere på sosiale medier som facebook.

Det er ikke alle som er så heldig at de kan finne seg en krok og bare krølle seg sammen. Men nå var det jo altså den tobeinte rasen jeg skulle konsentrere meg om.

Nå har ikke jeg spurt disse to om tillatelse til å vise dette bildet, men de er kunstere og da regner jeg med det er i orden. Men det kunne like gjerne vært meg. Altså nå tenkte jeg ikke som utøvende kunstner, og slett ikke i det antrekket da. Men i den stillingen og på det underlaget, og sovende. Jeg er faktisk så heldig utstyrt at jeg har fått en sånn bryter som vist ovenfor.

Nå overdrev jeg vel en smule, for jeg aner ikke hvordan den ser ut. Men jeg slukner som regel i fallet når jeg legger meg. Og jeg havnet faktisk på facebook på grunn av det, med bilde til og med. Det var i bursdag til mitt fjerde eldste barnebarn som fyllte 5 år. Han hadde en flokk med ganske så aktive små gjester. Og hva gjør jeg mitt i kaoset, joda, jeg sovner på sofaen i stua. 


Men nå kan det jo skyldes at jeg snorker sånn at jeg ikke hører noe som helst. Ikke at jeg har hørt det. Men det skal komme fra sikre kilder. Derfor prøvde jeg å finne et bilde som illustrerer både snorkinga mi og den sikre kilden. Da kan det jo ikke være noen tvil om den saken.

Men nå skal jeg glemme meg selv litt, og hente frem min dypeste medfølelse med alle de som ikke har verken mitt sovehjerte eller den ”off-knotten” jeg tydeligvis har. Nå er det mange grunner til mangel på søvn, alt fra de mer selvforskyldte og til unkontrollbare forhold. Jeg har laget noen rim som kanskje noen kjenner seg igjen i.

Din mørke venn.

Natten, denne mørke tid som så mange frykter.

Dette ugjennomtrengelige sorte, du ikke kan se.

Bare lykter kan finne alt som er borte.

Men, min venn, du som frykter det sorte.

Det er bare naturen, så herlig og lun.

Som brer sitt teppe, men ikke av dun.

Men dekker over alle som sover.

Så merkelig stille det skjer.

Når du våkner er teppet borte!

Og du frykter det aldri mer.

 


 

De kreative netter.

Herrefred for noen netter Du er trøtt. Øyene svir og du gnir.

Det er sprøtt når gjesper så tårene spretter..

Du vet det er sent, men bare litt til, bare vent.

Det er jo så mye du vil, og akkurat nå så får du det til.

Du smiler og kjenner en glede, du skaper og er så tilstede.

Det er jo nå du lever, kjenner at blodet strømmer.

Mens søvnen den stønner, men skjønner og smiler til dine drømmer.

 

Du ubarmhjertige natt.

Når kroppen den kjenner at dyna er nær.

Da spretter de opp, både legger og lår og tær.

Peker mot himmel og gjør deg svimmel. Du skriker etter søvn.

Etter å lindre ditt indre og kjenne du faller ned i en brønn.

I et sort hull uten en drøm og tanker og tull.

Bare gli bort, der natten er sort og alle er lik.

 Jeg ber på mine knær, la natta bli slik, så god og så varm og så kjær.

 

 

Måtte alle bli velsignet med de netter de ønsker seg og drømmer om.

#søvnløs #søvnproblemer #krampenetter #nattagod 

 

 

10 kommentarer
    1. Så fine innlegg du skriver og flotte rim/dikt…en kreativ type virker det som :))
      Jeg har ikke lett for å sovne..men legger meg i rimelig tid..og snur og venner på meg i timesvis…men det siste året har jeg i allefall sovet ca fire timer sammenhengende og det er jeg ganske fornøyd med…..
      For jeg hadde flere år hvor jeg så si aldri sov …(endte på sykehuset med det også..og lå der i to døgn…for jeg ville “kollapse”av søvnmangel )…og da tenkte jeg mye på at jeg hadde ønska meg en sånn bryter…for jeg var så trøtt så trøtt ..men klarte ikke å få slått av “bryter`n”..hehe…Ha en fortsatt fin kveld :))

    2. annebe: Det må være grusomt å slite med søvnen, uansett årsak. Forskere sier jo også: Faktum er at søvn er gratis og bivirkningsfri medisin som gjør oss fit for fight og holder sykdommene unna. Da er det jo ekstra ille at det naturlige som søvn, kan være så grusomt vanskelig.

    3. Du kunne tatt doktorgrad i søvn eller ikke søvn 🙂 Du har jo både stor og liten bryter, og du bor jo i lag med ei med fota som spreller , og som trør opp og ned loftstrappa ,rart du ikke har ei “syltynn ” kjærring , det skulle du tatt doktorgrad på 😉

    4. Flotte dikt og god tekst 🙂 Kjenner meg igjen i mye av det der.
      Har prøvd mye, men ikke noe som har hjulpet ennå. Så den sovinga er litt ustadig, men har et håp om at en vakker dag, da finner jeg “knotten”. Dærsken da skal jeg sove gitt. He he
      Fortsatt god kveld til deg 🙂

    5. Heldigvis er jeg av de som sovner (les, svimer av) med det samme hodet treffer puta, gudskjelov for det 😉 Med et barn som skal ha medisiner både sent på kvelden og i gryotta , sier det seg selv at det som kommer mellom der blir mer enn litt i korteste laget, så jeg er veldig glad fro at jeg ikke blir liggende våken hvertfall 😉

    6. Miss Imperfektum: Takk for kommentaren. Nei det skjønner jeg veldig godt, hadde du hatt søvnproblemer i tillegg så hadde det sikkert ikke gått i lengden. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg