Fra jord til jord, en evig runddans…

Det er vel få steder det foregår så mye dramatikk som i naturen. Mangfoldet er dramatisk på så mange måter. Vi går ikke rundt og tenker på det til daglig. Men i løpet av noen måneder så endres jo landskapet totalt, og så mange ganger. Nå har jo ikke jeg vært her inne lange tida, men jeg har jo registrert mange knallgode fotografer her. Så jeg er sikker på at årstidenes skiftende uttrykk vil bli behørig formidlet her inne. 

Blomsterprakten i fjor sommer ender opp som kompost og jord i år, og skal gi næring til nye planter.

Sånn forlot jeg drivhuset på lørdags kvelden. 30 planter var ribbet og pottet om i ny jord og fikk sitt første glimt av dagslys siden i fjor høst. Det vil si, at dagslyset var jo borte før jeg ble ferdig 😛 Men det er ikke veldig lenge før det er lyst hele natta 😀

En kjapp titt på temperaturen etter en frostnatt. Det er tidlig søndagsmorgen, og jeg gjesper litt og konstanterer at jeg ennå har litt å gå på når det gjelder varmekilider i drivhuset. Jeg har jo en terrassevarmer med gass på lur OM moder natur skulle finne på å leke vinter igjen. 😛

Men det er ennå for kaldt til å risikere å slå på vannet til utekrana. Så her må det bæres vann innenfra. Jeg har blitt lura av vårsola før, så den trenger ikke å prøve seg. For jeg står fast på påstanden om at vi IKKE har fire årstider her i landet, men minst åtte – og de kommer hulter til bulter. 😛

Så var jeg igang med å mixe og blande. Altså nå snakker vi om gjødselvann til tørste og underernærte planter. Jeg blander ut i sånn halvfabrikata.. og sper med dobbel mengde vann når jeg vanner. 

Så var jeg igang med det som virkelig skaper kriblinger i kropp og sjel, nemlig å så frø. Det er en artig affære, særlig når det kan være over tusen frø i en sånn liten pose. Men det er sååå deilig å kjenne duften av jord og ta og føle på den. Nå er kanskje sånne hansker man får kjøpt på  apoteket å anbefale. Men nå liker jeg nå best å ha hudkontakt med det jeg holder på med. 

Da var første økt klar, og ca 5.000 frø kommet i jorda. Her går det i fancy såkasser, sånne eminente plastkar som det har vært ferskt fårikålkjøtt i. Nå har jeg nevnt i et av mine første blogginnlegg hvor det kjøttet befinner seg 😛 Men som dere ser så er det maaange frøposer igjen. Så jeg er i alle fall spent på hvor i alle dager det skal ende når det blir prikling og det vokser.. og vokser.. og  vokser.. 😀 følg med så får du se….


Her ser dere hva det er meninga det skal bli om noen måneder. Og jada, det er helt korrekt – ikke veldig mye grønnsaker, men det er av den enkle grunn at vi tar en Lofot tur hver sommer.. og det er ikke bare å få noen til å passe drivhus et par tre uker sommerstid.

Når de siste frøposene dere så er kommet i jorda, så er det bare å smøre seg med tålmodighet og sørge for at jorda holdes fuktig. Og den gleden når de første grønne spirer plutselig åpenbarer seg, den er ubeskrivelig 🙂 Men jeg har noe på lur, noe jeg ordnet i fjor.. men det skal bli et eget prosjekt som jeg skal komme tilbake til 😀

Takk for titten, i skrivende stund er jeg ikke sikker på når dette blir lagt ut. Jeg har jo fått “blogg-sjuka” – sååå. .kanskje vente litt.. så får det ligge i arkivet og ”spire” litt 😛 Men jaggu åkte det ut nå natt til tirsdag 😀 ,, gjort er gjort….

Copyright alle bilder: Jan E. Håkonsen

26 kommentarer
    1. Jeg pleier å si at vi har kun 2 årstider her på SørVestlandet: Høst og Vår…noen ganger faktisk bare en…nemlig høsten, men med grønne blader på trærne 😉 Men forrige sommer var faktisk sommer. Så det var jo en fin bonusårstid akkurat det året 😉 Håper veldig på en reprise.
      Og så har jeg en bildeserie på Facebook, som handler om et vann jeg pleier å gå tur rundt hele året. Der har jeg bilder fra alle årstider. Til og med vinteren 🙂
      Men det du driver med, i drivhuset ditt, det ser i grunnen utrolig kjekt ut 🙂 Hadde jeg hatt en sånn plass, så skulle jeg også sådd frø og priklet og styrt på. Det er jo også billigere enn å kjøpe plantene ferdig dyrket. Og så er jo gleden så mye større når man har gjort det selv <3
      Blir spennende å se når det begynner å spire. Kjekt å få følge med 🙂

    2. Eva: Tusen takk for kommentaren din 🙂 Ja sommeren i fjor var jo flott over hele landet, så den tar vi gjerne reprise på. Første dag på fotokurs i kveld, så det er jeg spent på. Blir forhåpentligvis å vises her inne 😀 Det er både spennende og artig med drivhus, men det tar mye mer tid enn de fleste tror. Men det er jo mye av sjarmen også. Ha en fin dag 🙂

    3. Moro! 🙂 Jeg har selv en hage, og en til å pusle rundt i den. Det er jo mye jobb, og selv har jeg verken tålmodighet eller krefter nok, så jeg er glad samboeren har interessen 🙂 Hos oss blir det også mye nyttevekster; foruten diverse bær og krydder, så er squash en slager vi koser oss med om sommeren. Har du satset mest på blomster som skal pynte opp? Eller har du også plantet noe spiselig? 🙂
      Hilsen Frodithvenn

    4. Frodithvenn: Hei og takk for svar 🙂 Har sådd litt agurk, og det blir en del krydderurter etterhvert til krydderhagen min. Jeg hadde mye mer før,men man blir jo veldig bundet da. Vi reiser jo et par uker til Lofoten hver sommer, i tillegg til hva annet vi finner på. Og det er ikke bare bare å finne noen som kan passe drivhus 🙂 Så det blir mest blomster 🙂

    5. Den Blå Steinbukk: Takk for svar 🙂 Jeg klarer knapt selv å vente,,men når det først skjer så blir det hektisk med all priklinga, men det er jo det som er så herlig 😀

    6. Godt jobbet! Det ble en hageøkt her og i helgen, og jeg gleder meg utrolig til frostnettene er over og det virkelig skyter fart. Jeg er jo som nevnt før, VELDIG misunnelig på alle som har drivhus, men jeg har bra med vinduskarmer, så får bare tåle synet av ørti plastpotter i år og;-) Lykke til med prosjektet, og hold oss oppdatert…

    7. Det blir veldig spennende å se hos deg når det begynner å dukke opp ting. Jeg har jo ikke en potteplante hjemme en gang, så er ikke noe flink med sånt selv. Men moro å se hos andre 🙂 Ha en fin dag med bloggsjuke og alt 😀 He-he

    8. tujanka: Tusen takk for kommentar. 🙂 Det er ikke omstendighetene rundt, eller de ytre rammer som er viktig, men hva man selv får ut av det man gjør. Og da kan det like gjerne foregå i vinduskarmen som i gedigne drivhus 🙂 Lykke til, og jada,, det kommer mer etterhvert herfra 🙂

    9. frodith: Takk og takk 🙂 Heldigvis så er ikke vi mennesker like, da hadde det blittt gørrkjedelig å dele her på bloggen og ellers. 😀 Ha en fin dag du også 🙂

    10. Jeg liker godt å fotografere til ulike årstider..da blir det jo flere ulike motiver :))
      Glad for at du gir litt oppdateringer fra drivhuset , for da kan jeg få noen tips til hvordan jeg skal stelle med mine “50” frø..hehe..
      Artig er det uansett å prøve å drive frem noe selv 🙂 Ha en fortsatt fin dag :))

    11. annebe: Nå blir det å gå å trø her og vente på spiringa 😛 den går jo aldri fort nok.. leer.. men når det først skjer så går det jo ALT for fort.. med å klare å prikle unna.. Ha en fin dag du også 🙂

    12. Takk for du tittet innom bloggen min, må bare si at du er den tøffeste jeg har sett på lenge. Tenk å ta på og blogge som oldefar, hvor kult er det.
      All ære til deg 🙂

    13. ikkeung: Ler, fordelen med å bli gammel er at man blir unskyldt for det aller meste. Men tusen takk du, jeg syns det er moro så håper jeg andre har litt glede av det også 🙂 Følger gjerne med på din blogg om det er greit 🙂

    14. rundtomkringtrorjeg: Nå er jeg faktisk på tur ut døra jeg også med retning av Stamina, men med et noe mindre omfattende treningsopplegg enn du 🙂 Ha en fin dag

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg