Vafler eller sprit?

Vi får begynne forsiktig med kanskje den nyeste tradisjonen på denne dagen, den 25.mars – nemlig at det er vaffelens dag –

Nå har vi investert i nytt vaffeljern, sånn stereojern. Nå har madammen ei spesiell oppskrift (eller sånn ta litt av det.. og det.. og det..) som både er lactosefri og sukkerfri og sunn og god. Jeg legger den ut om hun vil dele den senere. Min avdøde og kjære svigermor var Lofotjente på sin hals.Hun slet et langt liv på buene under lofotfisket og kokte og vasket og la ned en arbeidsinnsats sammen med med mange jenter/damer  på den tida. En arbeidsinnsats som vi i dag knapt har evne til å fatte.

Hun flyttet sammen med sin eldste og yngste datter dit vi bor i dag, og jeg kom ramlende inn i familien og stakk av med yngste dattera. Etter det ble det fast tradisjon å gå til henne å drikke kaffe hver lørdag og få servert nystekte vafler. Og hver gang i over 35 år, spurte hun om jeg ikke skulle ha noe på vaflene. Men jeg spiser de enda som de kommer ut av jernet. 😀 

Men den 25 mars er jo en merkedag for noe annet i Lofoten også, nemlig den “Store brennvinsdagen”. I Wikipeda kan vi lese følgende –

Den store brennevinsdagen i Lofoten ble feiret 25. mars, på Marimesse om våren.

Denne dagen samlet fiskerne seg til en fest der det ble drukket brennevin ? dog ikke så mye at de ikke rodde fiske dagen etter. Det var også andre tradisjoner knyttet til dagen, spesielt kjent er hansingen. Det innebar at førstereisgutten, skårungen, skulle spandere brennevin på de andre i båtlaget. Første års høvedsmann skulle spandere høvedsmanns hans, og de som rodde fiske for siste gang skulle spandere stavhans.

Men det er påstander at dagen etter hvert ble en protest  mot spritselgerne som influerte Lofotfisket, og etterhvert så avtok denne aktiviteten,

Vaffel eller brennevin i dag?

Ja dette er overskrifta på en artikkel i Avisa Nordland i dag. Men for å være på den sikre siden så presenteres en oppskrift på 10 liter vaffelrøre, så her kommer den:

12 egg
4 l. helmelk
8 ts. vaniljesukker
4 ts. bakepulver
1 kg. sukker
2,5 kg. hvetemel
500 g smeltet smør

Så da satser vi på at den 25. mars finner sin heder og verdighet fra i dag og årene fremover på denne måten –

Ha en vakker dag med nogo attåt 😀 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Vel. nå er jeg yngste datteren, kan skrive under på at 25.mars var en seriøs brennvinsdag,vi ungene fikk ikke gå ut på sent ettermiddag,men så bodde vi jo i et fiskeværr. Nå skal jeg lage min sunne,men( har prøvd og prøvd), den er blitt kjempegod, uten siktet hvetemel 🙂

    2. Så ut som gode vafler det der..og artig å høre litt “historie”også..jeg liker også vaflene rett fra jernet aller best :)…og selv om jeg ikke er avholdsmeneske…er jeg MYE mer glad i vafler enn sprit ..hehe..:))

    3. Litt av en kombinasjon. Vafler å spise, brennevin å drikke. Men jeg tror jeg avstår fra brennevinen. Ja, fra vaflene også faktisk, akkurat i dag. Men lager vafler sånn rett som det er likevel. Og selv liker jeg dem med smør på, som halvsmelter litt mens vaffelen enda er litt lunken 🙂
      Kos deg masse 🙂

    4. Rakk å få servert vafler i kveld og d smakt vææældig godt 😃 m ekstra smør og brunost på, før dagen var omme 😃. Sånn midt i uka syns eg ikkje d passa heilt m brennvin, så den store brennvinsdagen blir ikkje feira her…. Og ja, vaflan e aller bæst rett fra jernet når di e varm og sprø 😉

    5. Nordlys: Takk for kommentar 🙂 Det ble vafler her også, og det tror jeg faktisk det ble mange steder, Den andre dagen var det visst ikke mange som feira lengre 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg