Møsbrømlefsa

Om man googler det.. så finner man ut at dette er en rett som stammer fra Saltenområdet.. og det dukker opp  når Polarsirkelen er passert midt oppe på Saltfjellet 🙂 Men hovedingrediensen kjøper vi hos et vennepar av oss som er eksperter på å bake flatbrød og lefser. Og selvfølgelig er det snakk om Møsbrømlefser…

Men noe må vi gjøre selv da. Og for å si det med en gang, dette er ikke anbefalt som diett mat. Så det første vi gjør er å koke “søvvel”, som det heter lokalt – men er vel det som er møsbrømmen. Men når dere har lest litt til så er det nok noen som sier,, “ahaa..prim jooo…”.

Da begynner vi å varme melk og finner frem brunosten. Men det går fortere om man kutter den i biter….

Og ikke finne på noe annet å styre med,,men røre jevnt og trutt…

Da var søvvelet klart, som vanlig så blir det i alle fall nok…

Og da var det å finne frem resten…

Nå er det ikke alle som vil ha rømme og smør på i tillegg til søvvel..men noen bare må ha det.. Men uten søvvel så er det iKKE møsbrømlefser..

Så smører vi på...

Og opp på takka og steke litt..

Så er det bare å hive innpå.. jeg er stappe mett etter to stykker..men det er de som kan spise uante mengder.. 

Men nå skulle ikke jeg blogge om mat i det hele tatt.. men nå ser det forskjellig ut. Men nå fikk jeg ikke vist åssen Lammerullen ble seende ut.. så jeg tar med et bilde av den også… 

Og da sier jeg “Bon Apetite” :D

 

#møsbrømlefse #saltenkost #lefse 

 

17 kommentarer
    1. Så godt ut det der. Jeg hadde sikkert ikke klart mer enn en halv. Er ganske småspist for tiden. Men god mat kan man aldri gå fra 🙂 Og så er det kjekt å lage det fra bunnen av også. Smaker utrolig mye bedre enn det man kjøper ferdig, om det overhodet er mulig å kjøpe da 😉
      Ha en flott langfredag 🙂

    2. Møsbrømlefse er nydelig godt. Kan ikke huske når jeg spiste det sist, men det er mektig mat, det er jeg enig i. Klarer heller ikke på mer enn to, og de må selvsagt ha både smør og rømme på.
      God påske

    3. Vakkert…. men Janne…. det hadde vært topp med bilder som beskriver hvordan dette skal spises…. 🙂

    4. Eva: Dette er nok noe som selges i vanlige butikker..men er mulig å få på enkelte kafeer i regionen her. 🙂 Men er jo spesiell kost da som må tilvennes en smule 🙂

    5. frodith: Nei det er nok relativt lokalt selv om det har spredd seg med årene. Takk.. koser oss her og vært på tur idag.. ha en fortsatt fin påske 🙂

    6. Det er nok ikke akkurat diettmat, som du nevner, men det er sikkert knakende godt! Er nok ingen som drar sultne hjem etter å ha vært på påskebesøk hos dere! 😀

    7. Virker som dere lager mye god ,tradisjonell mat fra bunnen av :)) ….lefser liker jeg godt..men søvvel har jeg vel aldri smakt tror jeg … Kos dere masse videre i påsken :))

    8. Oj, det der var en spennende variant. Kom med en gang til å tenke på den brunosten som bare ligger der i kjøleskapet….men så var det litt varmt å bake lefser nå da. Hm, men jeg fikk veldig lyst til å prøve denne. Så kanskje en dag… Takk for tips, ble sulten jeg nå 🙂

    9. Min matgale verden: Den er sporet til langt tilbake i tid fra regionen der jeg er i fra. Nå i juni fyrer de igang en Møsbrømlefsefestival for andre året på rad 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg