Kommunikasjon –

Kommunikasjon (fra latin: communicare, «gjøre felles») har betydninger som «å melde, meddele, underrette om, stå i forbindelse med» og er en betegnelse påoverføring eller utveksling av informasjon eller kunnskap mellom ulike mennesker og dyr.


Posten Norge er en av Norges eldste og største statlige bedrifter, opprettet av Christian IV i 1647. Og telefonen er ikke gammel, det er faktisk de siste 30 årene at denne teknologien har utviklet seg med stormskritt. Men nå skal jeg ikke plage dere med min håndskrift lengre. Men en av grunnene til at jeg blogger er faktisk at jeg alltid har likt å skrive, og da var brev den måten vi kommuniserte på over avstand.

Denne har jeg aldri trengt, men jeg ser ikke bort fra at det er en generasjon,minst – som kanskje har behov for å titte litt på den OM de skulle falle for fristelsen å skrive et brev, og kanskje et kjærlighetsbrev. 


Og OM noen gjør det så finnes det ennå sånne bokser hvor de kan puttes i. Men posten har jo etterhvert blitt en del av kolonialhandelen rundt om i landet.

Jeg reiste til sjøs et år da jeg var 19 år, og jeg skrev noe enormt med brev. De øvrige av mannskapet var drittsur på megnår vi fikk post ombord. Jeg stakk jeg av med over halvparten av posten. Jeg koste meg og smilte, og sa at den som ikke gir får heller ikke. 🙂

For de aller fleste har lært både å lese og  skrive i ganske så ung alder. Etter at jeg kom fra sjøen så havnet jeg i Marinen, og da traff jeg min kjære som skulle bli min kone. Men etter endt verneplikt så flyttet jeg til Asker av ulike grunner, og det ble en avstand på over 120 mil mellom oss. Og det var ikke bare å reise i mellom heller. Så  kontakten ble i hovedsak gjennom brev og en sjelden telefonsamtale.

Så vi er vel et av de få forhold i Norge som kan dokumentere hva vi snakket om de to til tre første årene vi var sammen. Det er nemlig disse tre permene et synlig bevis på. 

Her ligger det brev i kronologisk rekkefølge. 🙂 Jeg skal ikke påstå at dette var en bedre måte å kommuniserer på enn dagens måter…


,,eller på denne måten…

Men mine venner, prøv å skriv et brev til en venn eller en slektning – og se hva som skjer. Det KAN hende det blir en svært positiv opplevelse 🙂 

I grove trekk så ser brevene sånn ut, så er det penn og papir og sjekke huskelista over her – så er dere i gang 😀 

 

Takk for titten and enjoy. 🙂 

 

11 kommentarer
    1. Fint innlegg.:)..jeg elska å ha “brevvenner “før..og da jeg gikk på folkehøgskole..var jeg den heldige som fikk masse post..alle håpa på det ,for det var stas :)) Nå sender jeg sjelden noe i posten….ja tidene forandrer seg :)))

    2. Morsomt å tenke på! Jeg skriver fortsatt litt brev,men ikke så ofte som før. Det å sende en hilsen i posten utenom julekortene, skaper jammen stor overraskelse og glede for de som får. Men mailen overtar mer og mer her hos meg også.

    3. Ja, jeg har også spart på mange brev fra folk jeg kjente før f eks. OG det var veldig stas å brevveksle med folk Kontakten med mange av disse er borte nå, men det er supergøy å mimre litt innimellom og tenke på disse tidene. Og det var jo ofte helt nødvendig å kommunisere på den måten. Så veldig koselig at du og din kjære har spart på alle brevene i permer 🙂 Veldig fint å ha til evig tid 🙂 Håper du har hatt fine dager også etter påske 🙂

    4. frodith: Takk for kommentar.. nå er jo jeg ikke tilhenger av å titte på fotsporene der bak.. men av og til så kan man få en aha opplevelse av det også 🙂
      Her har det vært helt herlig..har enda eldste barnebarnet og eneste jenta her.. med sin sønn.. men i mårra er det slutt

    5. natheless: Ja sånn har det vel blitt.. dessverre,, og det var en overgang er det måtte gå så fort.. men nå erfarer jeg at færre er inne på mailboxen enn før.. 🙂 så da er vel den snart uaktuell…

    6. annebe: Takk skal du ha.. Det aller meste forandrer seg.. 🙂 Noe av det gode og noe litt av det som kanskje skulle vært der. Snart trenger man ikke engang snakke med legen..eller egen familie ”face to face” – det kan ordnes via nettet
      🙂

    7. Så utrolig kjekt at dere har tatt vare på brevminnene <3
      Jeg har også skrevet utrolig mye brev i min tid. Jeg hadde ikke mindre enn 40 brevvenner fra hele verden. Det var lærerikt og kjekt. Og et par av disse fikk jeg også gleden av å møte ved noen anledninger. Og bonusen var at jeg fikk holde engelsken vedlike. Engelsk var mitt favorittfag på skolen.
      Jeg liker også veldig å skrive. Det er utrolig givende 🙂

    8. Her var det mange tanker vedrørende kommunikasjon i form av brevskriving. 😀 Koselig at dere har tatt vare på brevene. Jeg har nesten ikke fått eller sendt kjærlighetsbrev noen gang. Dels fordi avstanden ikke var så stor, og adskillelsen derfor ikke varte så lenge – og dels fordi mennene i mitt liv ikke har vært så “Brevskrivende” av seg. Det ER litt koselig med et håndskrevet kort eller vennebrev i posten. Det hender seg jeg får/gir det til venninner. Nå går det i sms og e-post. Fordelen med det er at man har mulighet til å svare i løpet av kort tid.

    9. Eva: Ja det er noe som er gått tapt, men det er ikke lett å stoppe utviklingen – og sikkert ikke lurt heller 🙂 Det hadde jo tatt tid om jeg skulle skrevet hele blogginnlegget for hånd 😛

    10. karidansen: Nei heldigvis så er vi ikke like 🙂 Og det er vel tidsfaktoren som er det viktigste her,nå venter man jo svar nesten før man har spurt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg